Λάβαμε και δημοσιεύουμε μία ενδιαφέρουσα επιστολή από την Ελένη Πολύζου, MD MSc, αναισθησιολόγο, διευθύντρια ΕΣΥ ΓΝ Τρικάλων, για το θέμα της καρδιοπνευμονικής αναζωογόνησης (ΚΑΡΠΑ).

Η κ. Πολύζου, που είναι, επίσης, διδάσκουσα ΤΕΦΑΑ ΠΘ, Εργαστήριο Πειραματικής Φυσιολογίας και Θεραπευτικής Άσκησης και διευθύντρια Σεμιναρίων BLS Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Αναζωογόνησης, τονίζει πως είναι πιο επιτακτική από ποτέ αναδεικνύεται η ανάγκη της θεσμοθέτησης της διδασκαλίας της καρδιοπνευμονικής αναζωογόνησης (ΚΑΡΠΑ) και της Βασικής Υποστήριξης της ζωής στο ελληνικό Σχολείο:

"Η εκπαίδευση των μαθητών στην ΚΑΡΠΑ είναι η ελπιδοφόρα προσέγγιση για την εκπαίδευση όλου του πληθυσμού με βιώσιμο τρόπο, για να αυξηθεί η συχνότητα και η ποιότητα εφαρμογής ΚΑΡΠΑ από παρευρισκόμενους και να σωθούν ζωές μετά από καρδιακή ανακοπή, αλλά και για να καλλιεργηθεί η κουλτούρα ανταπόκρισης. Με πολλαπλά οφέλη για τα ίδια τα παιδιά και την κοινωνία μας και από παιδαγωγικής άποψης, καθώς ενισχύονται οι προσωπικές και κοινωνικές δεξιότητες των παιδιών, συνεισφέροντας στους ευρύτερους στόχους της σύγχρονης εκπαίδευσης.

Επιστημονική έρευνα και τεκμηρίωση καθώς και εμπειρία, για την εφαρμογή των διεθνών συστάσεων και πρακτικών στη χώρα μας υπάρχει. Το ΤΕΦΑΑ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας έχει πολύχρονη δράση στην εκπαίδευση στην ΚΑΡΠΑ φοιτητών, εκπαιδευτικών και μαθητών και στην παραγωγή ερευνητικών δεδομένων, μέσα από μια καινοτόμο συνεργασία επιστημόνων της παιδαγωγικής και της Υγείας: Χριστίνα Καρατζαφέρη PhD, Νικόλαος Διγγελίδης PhD, Γεώργιος Σακκάς PhD, Ελένη Πολύζου MD. Έχει καταθέσει επανειλημμένως στο Υπουργείο Παιδείας προτάσεις για τη διδασκαλία της  ΚΑΡΠΑ και άλλων Πρώτων Βοηθειών, με τρόπο βιώσιμο και με το μέγιστο παιδαγωγικό όφελος.

Το ίδιο και ο Πανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος (ΠΙΣ) επανειλημμένως, αλλά και με το Δελτίο Τύπου 23-6-2021, ζητά από το υπουργείο Παιδείας "Να καθιερωθεί επιτέλους το μάθημα Αγωγής Υγείας ως αυτόνομο μάθημα-αντικείμενο στο ωρολόγιο σχολικό πρόγραμμα της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με ιδιαίτερη ενότητα τις πρώτες βοήθειες, την Καρδιοαναπνευστική Αναζωογόνηση (ΚΑΡΠΑ) και εκπαίδευση στους ΑΕΑ".

Επιστολή

Η κ. Πολύζου παραθέτει και ανοικτή επιστολή της προς τον τότε υπουργό Παιδείας κ. Κ. Γαβρόγλου, την οποία απευθύνει σήμερα στην υπουργό Παιδείας κ. Ν. Κεραμέως, με τις διορθώσεις “Αξιότιμη κυρία Υπουργέ” και “Κυρία Υπουργέ”.

Το σχολείο είναι το ιδεώδες περιβάλλον  για την εκπαίδευση των παιδιών στη ΚΑΡΠΑ και τη Βασική Υποστήριξη της Ζωής και η θεσμοθέτηση της διδασκαλίας τους είναι ευθύνη και υποχρέωση της πολιτείας.

"Τρίκαλα, 8 Αυγούστου 2018

Προς: Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, κ. Κ. Γαβρόγλου

Θέμα: Διδασκαλία Καρδιοπνευμονικής Αναζωογόνησης και ένταξη στο σχολικό πρόγραμμα

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,

Η εκπαίδευση των μαθητών στην Καρδιοπνευμονική Αναζωογόνηση-ΚΑΡΠΑ είναι μία καινοτόμος ελπιδοφόρα δράση για να σωθούν χιλιάδες ζωές σ’ όλο τον κόσμο, μετά από καρδιακή ανακοπή, οδηγώντας σε αξιοσημείωτη βελτίωση της δημόσιας υγείας, ενώ ταυτόχρονα ενισχύονται οι προσωπικές και κοινωνικές δεξιότητες των παιδιών, συνεισφέροντας στους ευρύτερους μαθησιακούς στόχους της σύγχρονης εκπαίδευσης, για την προετοιμασία υπεύθυνων ενεργών πολιτών.

Η ΚΑΡΠΑ αναγνωρίζεται σήμερα ως βασική και πολύτιμη δεξιότητα ζωής.

Διεθνείς οργανισμοί δίνουν έμφαση στην αξία της διδασκαλίας ΚΑΡΠΑ στα παιδιά, αναδεικνύοντας το σχολείο ως ιδεώδες περιβάλλον, καθώς η εκπαίδευση μπορεί να γίνει με δομημένο τρόπο και ως μέρος του σχολικού προγράμματος.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας ενέκρινε δήλωση για την εκπαίδευση των παιδιών σχολικής ηλικίας στην ΚΑΡΠΑ, σ’ όλο τον κόσμο, με την οποία προτείνεται η εκπαίδευση των μαθητών στην ΚΑΡΠΑ από την ηλικία 12 ετών ή και νωρίτερα, για 2 ώρες το χρόνο (Kids save lives – Training school children in cardiopulmonary resuscitation worldwide, 2015).

Οι μαθητές με την εκπαίδευση στην ΚΑΡΠΑ κατά τη διάρκεια των σχολικών χρόνων, αποκτούν γνώσεις και δεξιότητες για να δράσουν αποτελεσματικά σε περίπτωση καρδιακής ανακοπής, αλλά και την κουλτούρα ανταπόκρισης, σώζοντας ζωές. Κάθε παιδί που εκπαιδεύεται στην ΚΑΡΠΑ είναι ένας εν δυνάμει διασώστης και ταυτόχρονα πολλαπλασιαστής αυτής της ζωτικής γνώσης στην κοινότητα. Παράλληλα τα παιδιά μαθαίνουν να βοηθούν του άλλους, καλλιεργείται  το αίσθημα της κοινωνικής ευθύνης και ενισχύεται η αυτοπεποίθηση, η αυτοεκτίμηση και η αυτοαποτελεσματικότητα των παιδιών.

Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να παρέχουν επαρκώς εκπαίδευση ΚΑΡΠΑ στους μαθητές, μετά από κατάλληλη επιμόρφωση και υποστήριξη. Προγράμματα διδασκαλίας ΚΑΡΠΑ, μπορεί να εφαρμοσθούν στο σχολείο, με το ήδη υπάρχον προσωπικό και να ενσωματωθούν στο σχολικό πρόγραμμα, χωρίς να διαταραχθεί η λειτουργία του σχολείου. Σε δεκαεννέα χώρες της Ευρώπης η εκπαίδευση ΚΑΡΠΑ παρέχεται από εκπαιδευτικούς.

Αυτά μπορεί να επιτευχθούν με την υποχρεωτική με νόμο ένταξη της διδασκαλίας ΚΑΡΠΑ στο σχολικό πρόγραμμα. Στις περισσότερες πολιτείες των ΗΠΑ η εκπαίδευση των μαθητών στην ΚΑΡΠΑ είναι υποχρεωτική με νόμο, στην Ευρώπη είναι υποχρεωτική με νόμο σε 5 χώρες, ενώ σε άλλες 16 χώρες είναι σύσταση.

Κύριε Υπουργέ,

Η χώρα μας δεν μπορεί να είναι απούσα από την παγκόσμια εκστρατεία για την εκπαίδευση των παιδιών στην ΚΑΡΠΑ, σ’ ένα σύγχρονο κόσμο και μια κοινωνία αλληλεγγύης.

Απευθύνομαι σε εσάς και ζητώ με τις δικές σας ενέργειες, να ενταχθεί η διδασκαλία ΚΑΡΠΑ στο σχολικό πρόγραμμα στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σύμφωνα με τις εξελίξεις της παγκόσμιας γνώσης, στα πλαίσια  της υλοποίησης του οράματος για το Νέο Σχολείο – Σχολείο 21ου Αιώνα".

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Απαιτητική για τον εγκέφαλο δουλειά μειώνει τον κίνδυνο ελαφράς νοητικής εξασθένησης μετά τα 70
'Ερευνα στην Ευρώπη για το παράνομο εμπόριο και τη φορολόγηση των προϊόντων καπνού και νικοτίνης
Γιατί τα αγόρια μητέρων με HIV έχουν μεγαλύτερο κίνδυνο προβλημάτων υγείας και θνησιμότητας [μελέτη]