Η σόγια είναι μια εξαιρετική φυτική πηγή πρωτεΐνης, που μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί αντί για κρέας σε μια χορτοφαγική διατροφή. Και ενώ δεν πρόκειται για κάτι καινούριο στα ράφια και στις κουζίνες μας, ορισμένοι μύθοι γύρω από αυτήν επιμένουν να υπάρχουν. Ας δούμε ποιοι είναι αυτοί, και τι συμβαίνει στην πραγματικότητα.

Η σόγια προκαλεί υπογονιμότητα

Αυτό συμβαίνει λόγω της υψηλής συγκέντρωσης στη σόγια φυτικών οιστρογόνων, γνωστών ως φυτοοιστρογόνα. Ένα άρθρο που δημοσιεύτηκε στο Journal of Nutrition αναφέρει έρευνα που υποδηλώνει ότι πολύ υψηλά επίπεδα σόγιας στη διατροφή θα μπορούσαν να διαταράξουν τη λειτουργία των γυναικείων ωοθηκών. Τα τελευταία χρόνια, όμως, μελέτες το έχουν αντικρούσει αυτό, και η γενική παραδοχή είναι πως η πρόσληψη σόγιας είναι ασφαλής και δεν ενέχει κανέναν κίνδυνο για την υγεία.

Η σόγια δεν είναι πρωτεΐνη υψηλής ποιότητας

Πολλοί άνθρωποι δεν εμπιστεύονται τις φυτικές πρωτεΐνες, και φοβούνται ότι η σόγια δεν είναι μια πρωτεΐνη υψηλής ποιότητας - το είδος που περιέχει και τα εννέα απαραίτητα αμινοξέα που χρειάζεται να λαμβάνει το σώμα από τα τρόφιμα. Αυτά τα αμινοξέα είναι κρίσιμα για τη δημιουργία πρωτεϊνών, την επιδιόρθωση των ιστών και την απορρόφηση και μεταφορά θρεπτικών ουσιών. Μπορεί να πρόκειται για ένα προϊόν με διαφορετικό διατροφικό προφίλ, αλλά η πρωτεΐνη της σόγιας είναι πλήρης. Είναι μια από τις λίγες φυτικές πρωτεΐνες που περιέχει και τα εννέα αμινοξέα.

Η σόγια προκαλεί καρκίνο του μαστού

Μπορεί να είναι ο πιο διάσημος μύθος για τη σόγια από όλους: Το παρακάνετε με τη σόγια και θα θέσετε τον εαυτό σας σε κίνδυνο για καρκίνου του μαστού. Μελέτες που παρακολούθησαν γυναίκες με την πάροδο του χρόνου και εξέτασαν την ποσότητα σόγιας που καταναλώνουν δεν έχουν δείξει αυξημένο κίνδυνο. Στην πραγματικότητα, ορισμένες μελέτες έχουν λιγότερους καρκίνους του μαστού σε όσους καταναλώνουν περισσότερη σόγια.

Η σόγια προκαλεί άνοια

Η άνοια είναι μια πολύπλοκη ομάδα καταστάσεων που οι επιστήμονες μόλις αρχίζουν να κατανοούν πλήρως – επομένως η έρευνα σχετικά με τον πιθανό αντίκτυπο της σόγιας είναι ακόμα αρκετά νέα. Δεν υπάρχει αποδεδειγμένη σχέση μεταξύ των τροφών σόγιας και του υψηλότερου κινδύνου άνοιας. Με την έρευνα που δείχνει τις αντιοξειδωτικές ιδιότητες της σόγιας, από την άλλη πλευρά, ίσως υπάρχει μεγαλύτερη πιθανότητα η σόγια να έχει θετικά αποτελέσματα στη γνωστική λειτουργία.