Δυσανάλογο προς το μέγεθός του, είναι το όφελος που προσφέρει στην υγεία το μανταρίνι. Η ποικιλία κλημεντίνη - και όχι μόνον - έχει εντυπωσιακά οφέλη, συνδυάζοντας θετικά στοιχεία από διάφορα εσπεριδοειδή.

Η κλημεντίνη υπάρχει σε εκδοχή με κουκούτσια και χωρίς και προέρχεται από την Αλγερία, όπου αναπτύχθηκε στις αρχές του 20ού αιώνα. Ο Γάλλος ιεραπόστολος Clément Rodier ασχολούταν με τη φροντίδα ενός κήπου, όπου μπόλιασε την πρώιμη έκδοση της κλημεντίνης, η οποία έχει πάρει το όνομα του δημιουργού της.

Για να διαπιστώσουμε εάν ένα μανταρίνι είναι κλημεντίνη, αρκεί να το κρατήσουμε στο χέρι. Έχει βαθύ πορτοκαλί χρώμα και λεπτή φλούδα, σφιγμένη πάνω στο φρούτο, με αποτέλεσμα να μην ξεφλουδίζονται εύκολα.

Επειδή τα μανταρίνια αυτής της ποικιλίας είναι γλυκά, μπορούν να λειτουργήσουν καλά ως υποκατάστατο προϊόντων ζάχαρης. Το μικρό τους μέγεθος, η φλούδα που αφαιρείται εύκολα και η γλυκιά τους γεύση, τα καθιστούν μία δημοφιλή επιλογή για τους γονείς που ενθαρρύνουν τα παιδιά τους να τρώνε πολλά φρέσκα φρούτα. Τα οφέλη για την υγεία περιλαμβάνουν:

  • Πρόληψη του καρκίνου: Περιέχουν υψηλά επίπεδα αντιοξειδωτικών, όπως η βιταμίνη C, που παίζουν σημαντικό ρόλο στη μείωση της φλεγμονής. Η έρευνα συνδέει την υπερβολική φλεγμονή με διάφορους τύπους καρκίνου.
  • Πρόληψη ιώσεων: Η υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη C είναι ένας παράγοντας που συμβάλλει στην υποστήριξη του ανοσοποιητικού (και) κατά τη διάρκεια των εποχικών ιώσεων. 
  • Υγεία πεπτικού: Ένα μόνο μανταρίνι περιέχει 1 γραμμάριο φυτικών ινών - μια εντυπωσιακή ποσότητα, με δεδομένο τον χαμηλό αριθμό θερμίδων του φρούτου. Η υψηλή πρόσληψη φυτικών ινών ενθαρρύνει την υγιή πέψη. Η βιταμίνη C προάγει επίσης την υγιή πέψη. Η έλλειψη βιταμίνης C μπορεί να οδηγήσει σε μειωμένα επίπεδα υδροχλωρικού οξέος, το οποίο βοηθά το σώμα να διασπάσει και να απορροφήσει τα θρεπτικά συστατικά. Το υδροχλωρικό οξύ καταπολεμά επίσης ιούς και βακτήρια στο στομάχι, μειώνοντας τον κίνδυνο μόλυνσης.
  • Υγεία των ματιών: Μελέτες αποκαλύπτουν ότι οι άνθρωποι που τρώνε εσπεριδοειδή σε τακτική βάση, έχουν λιγότερες πιθανότητες να αναπτύξουν εκφύλιση της ωχράς κηλίδας που σχετίζεται με την ηλικία. Τα φλαβονοειδή στα εσπεριδοειδή σχετίζονται με αυτή την προστασία. Τα φλαβονοειδή μπορούν να βρεθούν σε μια ποικιλία φρούτων και λαχανικών, αλλά ο τύπος που βρίσκεται στο μανταρίνι φαίνεται να είναι ιδιαίτερα ισχυρός στην καλή όραση.
  • Θρέψη: Πολλά από τα οφέλη του φρούτου για την υγεία οφείλονται στην υψηλή περιεκτικότητά του σε βιταμίνη C. Αυτή η σημαντική βιταμίνη βοηθά σε πολλά βασικά συστήματα στο σώμα, συμπεριλαμβανομένου του ανοσοποιητικού. Οι κλημεντίνες είναι πλούσιες σε φλαβονοειδή, φυτικές ενώσεις που συμβάλλουν στη μείωση της φλεγμονής.

Οι κλημεντίνες είναι μια εξαιρετική πηγή βιταμίνης Β6, ασβεστίου και μαγνησίου. Ένα φρούτο περιέχει 35 θερμίδες, λιγότερο από 1 γραμμάριο πρωτεΐνης, λιγότερο από ένα γραμμάριο λίπους, 9 γραμμάρια υδατάνθρακες, 1 γραμμάριο φυτικές ίνες και 7 γραμμάρια ζάχαρης.

Κίνδυνοι για την υγεία

Οι κλημεντίνες είναι μια υγιεινή προσθήκη στις περισσότερες δίαιτες, όταν καταναλώνονται με μέτρο. Αυτό που πρέπει να προσέξετε, είναι η περιεκτικότητά τους σε ζάχαρη.

Τα σάκχαρα στα μανταρίνια είναι φυσικά σάκχαρα και είναι συχνά μια καλή επιλογή για τους ανθρώπους, όταν χρειάζεται να ενισχύσουν το χαμηλό σάκχαρο στο αίμα.

Ωστόσο, η υπερβολική κατανάλωση ζάχαρης θα μπορούσε να δημιουργήσει προβλήματα σε άτομα με υψηλά επίπεδα σακχάρου στο αίμα ή σε άτομα που ανησυχούν για την αποφυγή των αυξήσεων του σακχάρου στο αίμα.

Πώς να τα προετοιμάσετε

Μανταρίνια και ειδικά την ποικιλία κλημεντίνη, θα βρείτε παντού. Η περίοδος αιχμής τους διαρκεί από τον Οκτώβριο έως τον Ιανουάριο, καθιστώντας τα μια εξαιρετική επιλογή, όταν άλλα είδη φρούτων ενδέχεται να μην είναι διαθέσιμα.

Πολλοί άνθρωποι καλλιεργούν κλημεντίνες σε εσωτερικούς χώρους στο σπίτι. Ως φυτά εσωτερικού χώρου, είναι εκπληκτικά εύκολο στη φροντίδα και ικανά να παράγουν μεγάλες ποσότητες φρούτων.

Όταν επιλέγετε κλημεντίνες, προσέξτε το χρώμα τους. Αποφύγετε τα φρούτα που φαίνονται μελανιασμένα ή πράσινα. Το άρωμα μιας κλημεντίνης μπορεί να σας βοηθήσει να προσδιορίσετε εάν είναι έτοιμη για κατανάλωση. Όταν ωριμάσουν, οι κλημεντίνες θα αναδώσουν ένα δυνατό, εσπεριδοειδές άρωμα.

Πρέπει να φυλάσσονται σε αεριζόμενα δοχεία ή στο συρτάρι του ψυγείου σας. Σε θερμοκρασία δωματίου, διατηρούνται για αρκετές ημέρες. Οι κλημεντίνες που αποθηκεύονται στο ψυγείο σας θα παραμείνουν φρέσκες για έως και τρεις εβδομάδες.

Οι κλημεντίνες μπορούν επίσης να καταψυχθούν για μακροχρόνια αποθήκευση. Προετοιμάστε τα για κατάψυξη, ξεφλουδίζοντας και τοποθετώντας κομμάτια σε ένα ταψί καλυμμένο με χαρτί κεριού. Παγώστε τα για τουλάχιστον 15 λεπτά, στη συνέχεια αφαιρέστε τα από το ταψί και τοποθετήστε τα σε μια πλαστική σακούλα ή άλλο δοχείο.

Το μανταρίνι μπορεί να αποτελέσει συστατικό σε αγαπημένα σας σνακ και γεύματα:

  • Χρησιμοποιήστε μανταρίνι με λάχανο, σησαμέλαιο και σάλτσα σόγιας, για να δημιουργήσετε μια νόστιμη σαλάτα.
  • Ανακατέψτε το κλημεντίνες με παγωμένη μπανάνα, μέλι, γάλα και γιαούρτι, για να φτιάξετε ένα γευστικό smoothie.
  • Προσθέστε το στην αγαπημένη σας φρουτοσαλάτα.
  • Συνδυάστε το με γιαούρτι, γκρανόλα και καρύδα χωρίς ζάχαρη σε παρφέ.
  • Ψήστε τα με κοτόπουλο, καρότα και λιβανέζικο αλκοολούχο αράκ για μια μοντέρνα εμφάνιση σε ένα κλασικό πιάτο της Μέσης Ανατολής.
  • Σερβίρετέ το με αγγούρι, ως συνοδευτικό ψητού σολομού.
  • Εμποτίστε το πόσιμο νερό με μανταρίνι.

Πηγές:
WebMD