Ερευνητές του Πανεπιστημίου για την Υγεία και τις Επιστήμες του Όρεγκον σε συνεργασία με συναδέλφους τους από άλλα ακαδημαϊκά ιδρύματα των ΗΠΑ, διαπίστωσαν ότι το φάρμακο που ονομάζεται απρεμιλάστη (apremilast), μειώνει σημαντικά την κατανάλωση αλκοόλ κατά περισσότερο από 50% σε άτομα με σοβαρή διαταραχή χρήσης αλκοόλ.

Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε πρόσφατα στο "Journal of Clinical Investigation", διαπίστωσε επίσης ότι το συγκεκριμένο φάρμακο πυροδοτούσε την αύξηση της δραστηριότητας στον επικλινή πυρήνα, περιοχή του εγκεφάλου που σχετίζεται με την ανταμοιβή και τον έλεγχο της κατανάλωσης αλκοόλ.

Οι ερευνητές, ωστόσο, δήλωσαν ότι το φάρμακο δεν έχει ακόμη εγκριθεί για τη θεραπεία της συγκεκριμένης διαταραχής, προσθέτοντας ότι απαιτείται περαιτέρω έρευνα για να επιβεβαιωθεί η αποτελεσματικότητα και η ασφάλειά του.

Μελέτες έχουν δείξει ότι το φάρμακο λειτουργεί αναστέλλοντας ένα ένζυμο που ονομάζεται φωσφοδιεστεράση 4 (PDE4), το οποίο εμπλέκεται στη φλεγμονή και τη λειτουργία των εγκεφαλικών κυττάρων. Αν και το συγκεκριμένο φάρμακο χορηγείται για τη θεραπεία της ψωρίασης λόγω της ανοσολογικής του λειτουργίας, οι επιστήμονες δήλωσαν ότι ο αποκλεισμός της PDE4 στον εγκέφαλο μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της κατανάλωσης αλκοόλ σύμφωνα με πειράματα που έγιναν σε ποντίκια.

Οι ερευνητές δήλωσαν ότι επέλεξαν να μελετήσουν την επίδραση της απρεμιλάστης καθώς είχε λιγότερες γαστρεντερικές παρενέργειες που σχετίζονταν με προηγούμενους αναστολείς της PDE4.

Στη νέα έρευνα συμμετείχαν 51 ενήλικες οι οποίοι κατανάλωναν περίπου πέντε αλκοολούχα ποτά την ημέρα κατά την έναρξη της μελέτης. Οι συμμετέχοντες έλαβαν είτε ένα χάπι απρεμιλάστης είτε ένα εικονικό φάρμακο για 14 ημέρες.

Ενώ εκείνοι που έλαβαν το εικονικό φάρμακο εξακολουθούσαν να καταναλώνουν σχεδόν πέντε ποτά κάθε μέρα, οι συμμετέχοντες που έλαβαν την απρεμιλάστη μείωσαν την πρόσληψη αλκοόλ σε μόλις δύο ποτά την ημέρα.

"Σε αυτή τη μελέτη, είδαμε ότι η απρεμιλάστη ήταν αποτελεσματική σε ποντίκια. Ήταν επίσης αποτελεσματική σε ανθρώπους. Αυτό είναι απίστευτα ελπιδοφόρο για τη θεραπεία του εθισμού γενικά", δήλωσε η επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης Άντζελα Όζμπερν.

"Είναι πολύ ασυνήθιστο να έχουμε τέτοια αποτελέσματα, ιδιαίτερα σε έναν πληθυσμό που πάσχει σοβαρά. Τώρα, θα πρέπει να προχωρήσουμε σε μεγαλύτερες, ευρύτερες κλινικές δοκιμές. Ωστόσο, με αυτή τη μελέτη δείξαμε ότι πρόκειται για ένα απίστευτα υποσχόμενο φάρμακο για τη διαταραχή της χρήσης αλκοόλ", πρόσθεσε η καθηγήτρια στο Τμήμα Μοριακής Ιατρικής του Scripps στη Λα Χόγια της Καλιφόρνιας, Μπάρμπαρα Μέισον.

ΕΡΤ