Βρετανοί ερευνητές ανακάλυψαν έναν νέο τύπο αμυντικών κυττάρων στο έντερο που είναι υπεύθυνα για τη διατήρηση του εντερικού φραγμού και των οποίων η βλάβη εμπλέκεται στην παθογένεια των φλεγμονωδών νόσων του εντέρου. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα που παρουσιάστηκαν στην επιθεώρηση "Science", η έλλειψη αυτών των Τ-κυττάρων τύπου V-gamma-4 υποδεικνύει επικείμενη υποτροπή παρά την επούλωση του βλεννογόνου.

Η νόσος του Crohn και η ελκώδης κολίτιδα προκαλούν φλεγμονή του εντερικού βλεννογόνου, η οποία στη νόσο του Crohn μπορεί να επηρεάσει τμήματα ολόκληρου του εντέρου και να φτάσει σε βαθύτερα στρώματα, ενώ στην ελκώδη κολίτιδα προσβάλλεται ο επιφανειακός βλεννογόνος του παχέος εντέρου σε ευρεία περιοχή.

Μια ομάδα με επικεφαλής τον Adrian Hayday του Ινστιτούτου Francis Crick στο Λονδίνο εξέτασε λεπτομερέστερα τον βλεννογόνο του εντέρου 150 ατόμων, συμπεριλαμβανομένων ασθενών με τις δύο φλεγμονώδεις νόσους του εντέρου. Οι ερευνητές εστίασαν στα Τ - κύτταρα, τα οποία, μαζί με τα Β - κύτταρα, αποτελούν έναν από τους δύο πυλώνες της επίκτητης ανοσολογικής άμυνας.

Έργο τους είναι η άμυνα κατά των μικροοργανισμών. Αυτά υπάρχουν σε μεγάλους αριθμούς στο έντερο, αλλά δεν πρέπει να εισέρχονται στο αίμα. Τα γ-δέλτα Τ κύτταρα, μεταξύ άλλων, είναι υπεύθυνα για την άμυνά τους στο έντερο.

Οι ερευνητές ανακάλυψαν μια εξειδικευμένη υποομάδα των γάμμα-δέλτα κυττάρων, την οποία ονομάζουν κύτταρα V-γάμμα-4 (Vg4). Τα κύτταρα αυτά σταθμεύουν στον εντερικό βλεννογόνο. Συχνά παρατηρείται έλλειψη αυτών των κυττάρων στο βλεννογόνο των ασθενών με φλεγμονώδη νόσο του εντέρου.

Ένας λόγος θα μπορούσε να είναι η έλλειψη εναπόθεσης των κυττάρων Vg4 στον βλεννογόνο. Αυτό οφείλεται στην πρωτεΐνη BTNL ("butyrophilin-like"), η οποία βρίσκεται στην επιφάνεια των εντερικών επιθηλίων. Αυτή η συγκράτηση των κυττάρων Vg4 μπορεί να χαθεί σε φλεγμονώδεις νόσους του εντέρου.

Αυτό συμβαίνει, για παράδειγμα, σε άτομα με σπάνια γενετικά ελαττώματα στο γονίδιο BTNL. Τα άτομα αυτά δεν αναπτύσσουν φλεγμονώδη νόσο του εντέρου συχνότερα από άλλους. Ωστόσο, η πορεία είναι δυσμενής με σοβαρές εντερικές βλάβες.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν επίσης ότι οι θεραπείες οδηγούν σε μακροχρόνιες υφέσεις όταν καταφέρνουν να αποκαταστήσουν τα κύτταρα Vg4.

Η ανίχνευση και η καταμέτρηση των κυττάρων Vg4 σε βιοψίες θα μπορούσε επομένως να προβλέψει την πορεία της νόσου, γράφουν οι ερευνητές. Ακόμα καλύτερη θα ήταν μια θεραπεία που αυξάνει τον αριθμό των κυττάρων Vg4. Ωστόσο, μια τέτοια θεραπεία δεν προβλέπεται προς το παρόν.

Σύμφωνα με τον Hayday, η έλλειψη των κυττάρων Vg4 θα μπορούσε επίσης να εξηγήσει γιατί οι ασθενείς με ελκώδη κολίτιδα έχουν αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του παχέος εντέρου.

Ιταλοί ερευνητές είχαν πρόσφατα αναφέρει ότι τα γ-δέλτα Τ κύτταρα συμμετέχουν στην άμυνα κατά του καρκίνου. Δεν είναι ακόμη σαφές αν πρόκειται για τα ίδια κύτταρα που βρήκαν οι Βρετανοί ερευνητές. Ωστόσο, η ανεπάρκειά τους θα μπορούσε εύλογα να εξηγήσει τον αυξημένο κίνδυνο καρκίνου των ασθενών.

Ο Hayday παρομοιάζει τα γάμμα δέλτα - Τ κύτταρα με μια ηλεκτρική σκούπα που απομακρύνει τις βλάβες στη βλεννογόνο μεμβράνη που προκαλούνται από λοιμώξεις αλλά και από τοξίνες.

Τα κύτταρα θα ήταν απαραίτητα στον εντερικό βλεννογόνο, καθώς η κυτταρική αυτή στιβάδα θα παρουσίαζε αναπόφευκτα κενά λόγω της απορρόφησης των θρεπτικών ουσιών.

Γνωστοί γιατροί απροστάτευτοι απέναντι σε "φαντομάδες" του Διαδικτύου