Νεα έρευνα με επικεφαλής το King’s College London έδειξε οτι χιλιάδες αλληλουχίες DNA που προέρχονται από αρχαίες ιογενείς λοιμώξεις εκφράζονται στον εγκέφαλο. Ορισμένες συμβάλλουν στην ευαισθησία σε ψυχικές διαταραχές όπως σχιζοφρένεια, κατάθλιψη και διπολική διαταραχή.

Περίπου το 8% του γονιδιώματος του ανθρώπου αποτελείται από αλληλουχίες HERV, που είναι προϊόν αρχαίων ιογενών λοιμώξεων που συνέβησαν εκατοντάδες χιλιάδες χρόνια πριν.

Μέχρι πρόσφατα εκτιμάτο ότι αυτοί οι απολιθωμένοι ιοι ήταν απλά junk DNA, χωρίς σημαντική λειτουργία στον οργανισμό.

Όμως λόγω των εξελίξεων στην έρευνα επιστήμονες ανακάλυψαν την περιοχή του DNA όπου οι απολιθωμένοι ιοι βρίσκονται, κάτι που βοηθά να κατανοηθεί καλύτερα πότε εκφράζονται και ποιες μπορεί να είναι οι λειτουργίες τους.

Η νέα έρευνα είναι η πρώτη που δείχνει ότι ομάδα συγκεκριμένων HERV που εκφράζονται στον εγκέφαλο συμβάλλουν σε ευαισθησία σε ψυχικές νόσους.

Η έρευνα ανέλυσε στοιχεία από μεγάλες γενετικές μελέτες με δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους, με και χωρίς προβλήματα ψυχικής υγείας, καθώς και πληροφορίες από δείγματα εγκεφάλου 800 αποβιωσάντων για να εξεταστεί πώς ποικιλομορφίες DNA που vσυνδέονται με ψυχικές διαταραχές επηρεάζουν την έκφραση των HERV.

Αν και οι περισσότερες ποικιλομορφίες γενετικού κινδύνου που συνδέονται με ψυχιατρικές διαγνώσεις επηρέαζαν γονίδια με γνωστές βιολογικές λειτουργίες, οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι ορισμένες επηρέαζαν την έκφραση των HERV.

Οι ερευνητές ανέφεραν 5 ισχυρές υπογραφές έκφρασης HERV που συνδέονται με ψυχικές διαταραχές, περιλαμβανομενων 2 HERV που συνδέονται με κίνδυνο σχιζοφρένειας, μια με κίνδυνο διπολικής διαταραχής και σχιζοφρένειας και μια με κίνδυνο κατάθλιψης.

Ο Dr Rodrigo Duarte, δήλωσε πως γνωρίζουμε ότι οι ψυχικές διαταραχές έχουν ουσιαστικό γενετικό συστατικού με πολλές περιοχές του γονιδιώματας να συμβάλλουν στην ευαλωτότητα.

Στη νεα έρευνα η ομάδα μπόρεσε να εξετάσει περιοχές του γονιδιώματος που αντιστοιχούν σε HERV τα οποία οδήγησαν στον εντοπισμό 5 αλληλουχιών που είναι σχετικές με ψυχικές διαταραχές.

Τα ευρήματα υποδεικνύουν ότι η ρύθμιση της έκφρασής τους είναι σημαντική για τη λειτουργία του εγκεφάλου.

Η μελέτη δημοσιεύτηκε στο Nature Communications.

Nature Communications.

Αλήθειες και ψέματα για την αφυδάτωση
20 χρόνια κλινική Πλαστικής Χειρουργικής ΑΠΘ στο νοσοκομείο Παπαγεωργίου
Υπάρχει διατροφή για τη νόσο Αλτσχάιμερ;