Το διαδικτυακό παιχνίδι "Bad Vaxx" προσομοιώνει τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και φέρνει τους παίκτες αντιμέτωπους με τυπικές τακτικές που αφορούν την παραπληροφόρηση σχετικά με τα εμβόλια. Στόχος είναι να τους ευαισθητοποιήσει.
Στο τέλος, οι συμμετέχοντες αναγνωρίζουν καλύτερα τα παραποιημένα περιεχόμενα και μοιράζονται λιγότερο συχνά ψευδείς ειδήσεις. Το παιχνίδι βασίζεται στο prebunking, μια προσέγγιση που αποσκοπεί στο να αποτρέψει την εδραίωση της παραπληροφόρησης στον εγκέφαλο.
Τα σύγχρονα εμβόλια έχουν σώσει εκατομμύρια ζωές. Ωστόσο, σε όλο τον κόσμο κυκλοφορούν ψευδείς πληροφορίες σχετικά με αυτά, οι οποίες μπορεί να έχουν θανατηφόρες συνέπειες.
Ωστόσο, οι κλασικοί έλεγχοι των γεγονότων φτάνουν στα όριά τους, επειδή οι άνθρωποι – ακόμη και μετά την αποκάλυψη μιας ψευδούς είδησης – συχνά συνεχίζουν να πιστεύουν σε μια ψευδή είδηση.
Τώρα, μια κοινωνικοψυχολογική προσέγγιση που αντιμετωπίζει το πρόβλημα με παιχνιδιάρικο τρόπο έχει ήδη δείξει αποτελέσματα.
Ο τρόπος λειτουργίας της περιγράφεται από μια ομάδα συγγραφέων με επικεφαλής τον κοινωνικό ψυχολόγο καθηγητή Dr. Sander van der Linden από το Ινστιτούτο Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ στην επιστημονική πλατφόρμα "The Conversation".
"Bad Vaxx" είναι το όνομα ενός browser game που ανέπτυξαν οι ερευνητές ακριβώς για αυτόν τον σκοπό. Το παιχνίδι προσομοιώνει ένα περιβάλλον κοινωνικών μέσων και φέρνει τους παίκτες αντιμέτωπους με παραπλανητικές αναρτήσεις σχετικά με τα εμβόλια. Βασίζεται στο λεγόμενο "Prebunking». Αυτή η προσέγγιση δεν έχει ως στόχο να αντιδράσει σε κάθε ψευδή είδηση αλλά να ευαισθητοποιήσει γενικά τους ανθρώπους σχετικά με τις προσπάθειες χειραγώγησης. Έτσι, όποιος μαθαίνει νωρίς με ποια κόλπα διαδίδεται η παραπληροφόρηση, μπορεί αργότερα να διακρίνει καλύτερα αν μια ανάρτηση είναι αξιόπιστη ή όχι.
Το παιχνίδι χρησιμοποιεί τέσσερις τυπικές τεχνικές χειραγώγησης και τις εκπροσωπεί με εξίσου τυπικούς χαρακτήρες.
Η Ann McDoctal αρέσκεται να διηγείται τρομακτικές ιστορίες για τα εμβόλια, ο Dr. Forge προσποιείται ότι διαθέτει εξειδικευμένες γνώσεις, ο Ali Natural επικαλείται το φυσιοκρατικό σφάλμα και ο συνωμοσιολόγος Mystic Mac αμφισβητεί όλες τις επίσημες δηλώσεις.
Λιγότερο πρόθυμοι να μοιράζονται παραπληροφόρηση
Οι παίκτες μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε δύο ρόλους: είτε να γίνουν οι ίδιοι οι διαδικτυακοί χειριστές είτε να αντιμετωπίσουν τους χαρακτήρες και να προσπαθήσουν να μειώσουν την επιρροή τους.
Και στις δύο περιπτώσεις, βιώνουν τους μηχανισμούς πίσω από τις ψευδείς ειδήσεις – και έτσι αναπτύσσουν μια μορφή γνωστικής ανοσίας έναντι της χειραγώγησης. Η ομάδα ελέγχου έπαιξε Tetris.
Στο τέλος του 15λεπτου παιχνιδιού, αποδείχθηκε ότι όσοι έπαιξαν το "Bad Vaxx" αναγνώρισαν στη συνέχεια πολύ καλύτερα τα χειραγωγημένα περιεχόμενα και απέκτησαν μεγαλύτερη σιγουριά στην κρίση τους.
Αν και και οι δύο εκδοχές είχαν αποτέλεσμα, η επίδραση ήταν ελαφρώς ισχυρότερη στον "καλό ρόλο" παρά στον "κακό ρόλο". Επιπλέον, οι παίκτες παρέμειναν κριτικοί απέναντι στις ψευδείς πληροφορίες, αλλά δεν αμφισβήτησαν αυτόματα και γενικά τα αξιόπιστα περιεχόμενα.
Επιπλέον, αργότερα ήταν λιγότερο πρόθυμοι να μεταδώσουν ψευδείς πληροφορίες σχετικά με τα εμβόλια σε άλλους.
Οι ερευνητές ελπίζουν ότι, αν καταφέρουν να ενσωματώσουν εργαλεία όπως το παιχνίδι Prebunking σε εκπαιδευτικά προγράμματα ή διεθνείς εκστρατείες εμβολιασμού, ίσως καταφέρουν να περιορίσουν τη διάδοση των ψευδών ειδήσεων.
Ακριβώς όπως το σώμα μας αποκτά ανοσία μέσω της έκθεσης σε πολύ ασθενείς δόσεις ενός παθογόνου, το διαδικτυακό παιχνίδι θα μπορούσε να δημιουργήσει μια γνωστική αντίσταση στην παραπληροφόρηση.
Όσοι θέλουν να παίξουν το "Bad Vaxx" μπορούν να το δοκιμάσουν εδώ.
Ειδήσεις υγείας σήμερα
Ι. Βαρδακαστάνης: Το αναπηρικό κίνημα συνεχίζει να αγωνίζεται και να διεκδικεί
Ενδυνάμωση των ασθενών: Καμπάνια ευαισθητοποίησης για την ενίσχυση υιοθέτησης της περιτοναϊκής κάθαρσης στην Ελλάδα
Πνευμονία: Βακτηριακό ένζυμο είναι πιθανό να προκαλεί μοιραίες καρδιακές επιπλοκές [μελέτη]