Οι μαθησιακές δυσκολίες αποτελούν μια από τις συχνότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν παιδιά και έφηβοι στη σχολική τους πορεία. Όταν οι δυσκολίες αυτές επηρεάζουν τη σχολική απόδοση, την αυτοπεποίθηση και τη στάση του παιδιού απέναντι στη μάθηση, τα ιδιαίτερα μαθήματα για μαθησιακές δυσκολίες συχνά λειτουργούν ως ουσιαστική μορφή υποστήριξης, συμπληρωματικά προς το σχολείο.

Η ανάγκη για εξατομικευμένη εκπαιδευτική προσέγγιση δεν σχετίζεται με την «ικανότητα» του παιδιού, αλλά με τον τρόπο που μαθαίνει και επεξεργάζεται την πληροφορία.

Τι είναι οι μαθησιακές δυσκολίες

Ο όρος «μαθησιακές δυσκολίες» χρησιμοποιείται για να περιγράψει δυσκολίες που εμφανίζονται σε βασικές δεξιότητες μάθησης, όπως η ανάγνωση, η γραφή, η ορθογραφία, τα μαθηματικά ή η οργάνωση της σκέψης. Δεν αποτελούν ένδειξη χαμηλής νοημοσύνης και δεν σχετίζονται απαραίτητα με έλλειψη προσπάθειας.

Ενδεικτικά παραδείγματα μαθησιακών δυσκολιών περιλαμβάνουν:

  • δυσκολίες στην ανάγνωση και την κατανόηση κειμένου (π.χ. δυσλεξία),
  • δυσκολίες στη γραπτή έκφραση και την ορθογραφία,
  • δυσκολίες στη λογικομαθηματική σκέψη,
  • δυσκολίες στην οργάνωση χρόνου και πληροφοριών.

Κάθε παιδί παρουσιάζει διαφορετικό προφίλ και, γι’ αυτό, η γενίκευση συχνά οδηγεί σε λάθος συμπεράσματα.

Πότε χρειάζονται ιδιαίτερα για μαθησιακές δυσκολίες

Πολλοί γονείς αναρωτιούνται πότε τα ιδιαίτερα μαθήματα είναι πραγματικά απαραίτητα. Συνήθως, η ανάγκη γίνεται εμφανής όταν:

  • το παιδί προσπαθεί αλλά δεν αποδίδει ανάλογα,
  • εμφανίζεται έντονο σχολικό άγχος ή απογοήτευση,
  • η σχολική ύλη συσσωρεύεται και οι δυσκολίες μεγαλώνουν,
  • το παιδί αποφεύγει τη μελέτη ή χάνει την αυτοπεποίθησή του.

Σε αυτές τις περιπτώσεις, τα ιδιαίτερα μαθήματα μαθησιακών δυσκολιών δεν έχουν στόχο την απλή επανάληψη της ύλης, αλλά την προσαρμογή της διδασκαλίας στον τρόπο μάθησης του παιδιού.

Πώς βοηθούν τα ιδιαίτερα μαθήματα στη μαθησιακή πορεία

Τα ιδιαίτερα μαθήματα προσφέρουν ένα περιβάλλον όπου ο ρυθμός, οι μέθοδοι και οι στόχοι προσαρμόζονται στις ανάγκες του μαθητή. Η εξατομικευμένη εκπαιδευτική υποστήριξη μπορεί να συμβάλει:

  • στην καλύτερη κατανόηση της σχολικής ύλης,
  • στην ανάπτυξη στρατηγικών μάθησης,
  • στη βελτίωση της συγκέντρωσης και της οργάνωσης,
  • στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησης.

Σε αντίθεση με την τάξη, όπου ο χρόνος είναι περιορισμένος, τα ιδιαίτερα μαθήματα δίνουν χώρο για επεξήγηση, επανάληψη και εναλλακτικούς τρόπους προσέγγισης.

Μαθησιακές δυσκολίες, ΔΕΠΥ και άλλες συγχύσεις

Ένα συχνό ερώτημα αφορά τη σχέση των μαθησιακών δυσκολιών με τη ΔΕΠΥ (Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας). Πρόκειται για διαφορετικές καταστάσεις, αν και σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να συνυπάρχουν. Το ίδιο ισχύει και για άλλες νευροαναπτυξιακές καταστάσεις, όπως οι διαταραχές του αυτιστικού φάσματος, οι οποίες απαιτούν διαφορετική προσέγγιση.

Τα ιδιαίτερα μαθήματα δεν υποκαθιστούν τη διάγνωση ή την αξιολόγηση από ειδικούς, αλλά μπορούν να λειτουργήσουν υποστηρικτικά στο εκπαιδευτικό κομμάτι, όταν αυτό κρίνεται κατάλληλο.

Ο ρόλος του καθηγητή στα ιδιαίτερα μαθησιακών δυσκολιών

Ο καθηγητής που αναλαμβάνει ιδιαίτερα για μαθησιακές δυσκολίες χρειάζεται εμπειρία, υπομονή και γνώση διαφοροποιημένων μεθόδων διδασκαλίας. Η σχέση εμπιστοσύνης με το παιδί και η συνεργασία με την οικογένεια παίζουν καθοριστικό ρόλο στην πρόοδο.

Στο πλαίσιο αυτό, η σωστή επιλογή εκπαιδευτικού και η ξεκάθαρη επικοινωνία των αναγκών του μαθητή είναι καθοριστικής σημασίας.

Ιδιαίτερα μαθήματα ως μέρος μιας ισορροπημένης προσέγγισης

Τα ιδιαίτερα μαθήματα για μαθησιακές δυσκολίες δεν αποτελούν λύση για όλες τις περιπτώσεις, ούτε αντικαθιστούν το σχολείο. Όταν όμως εντάσσονται σε μια συνολική, ισορροπημένη προσέγγιση που λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες του παιδιού, μπορούν να συμβάλουν ουσιαστικά στη σχολική πρόοδο και στη θετική σχέση με τη μάθηση.

Η κατανόηση, η υποστήριξη και η εξατομίκευση είναι τα στοιχεία που κάνουν τη διαφορά στη μαθησιακή πορεία κάθε παιδιού.

 

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Η καινοτομία μετασχηματίζει τη φροντίδα υγείας: Οφέλη για τους ασθενείς, το σύστημα υγείας και την οικονομία
Πιθανοί κίνδυνοι του κολλαγόνου
“Reflections”: Το Keele University ανοίγει έναν νέο κύκλο διαλόγου για την επιστήμη και την κοινωνία