Εκτός από τις θερμίδες που καταναλώνει και ξοδεύει κάποιος και από το ρόλο του ύπνου και του στρες στην απώλεια βάρους υπάρχουν σύμφωνα με έρευνες και άλλοι παράγοντες του τρόπου ζωής και περιβαλλοντικοί που επηρεάζουν το μεταβολισμό και τον έλεγχο του σωματικού μας βάρους.

Ακολουθούν πέντε παράγοντες που σχετίζονται με το αυξημένο βάρος.

Πρόσθετα τροφίμων

Νέα έρευνα σε ζώα, από το Georgia State University, ανακάλυψε ενδείξεις ότι τα τεχνητά συντηρητικά πολλών κατεργασμένων τροφίμων μπορεί ενδεχομένως να συνδέονται με μεταβολικά προβλήματα, όπως δυσανεξία στη γλυκόζη και παχυσαρκία. Στα τρωκτικά που ήταν γενετικά ευάλωτα σε φλεγμονώδη νόσο του εντέρου οι χημικές ουσίες οδήγησαν σε αύξηση της σοβαρότητας και της συχνότητας μεταβολικών προβλημάτων.
Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι η επίδραση οφείλεται σε αλλαγές στα βακτήρια του εντέρου. Όταν οι χημικές ουσίες διασπούν τη βλέννη που προστατεύει το έντερο, ανθυγιεινά βακτήρια έρχονται σε επαφή με τα εντερικά κύτταρα προκαλώντας φλεγμονή με αποτέλεσμα αλλαγές στο μεταβολισμό.

Εργασία σε βάρδιες

Ερευνητές του University of Colorado, στο Boulder, ανακάλυψαν ότι άνθρωποι που εργάζονται σε νυχτερινή βάρδια καίνε λιγότερες θερμίδες σε 24 ώρες σε σχέση με όσους εργάζονται κανονικά.
Η διαφορά μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση του βάρους, ακόμα και χωρίς να αυξηθούν οι θερμίδες. Με άλλα λόγια, όταν ξεφεύγει ο κιρκαδιανός ρυθμός σας η φυσιολογική διατροφή μπορεί ξαφνικά να γίνει υπερβολική λόγω επιβράδυνσης του μεταβολισμού.
Αυτό ευθυγραμμίζεται με έρευνα που ανακάλυψε σχέση μεταξύ της ρύθμισης του βιολογικού ρολογιού, των βακτηρίων του εντέρου και του μεταβολισμού. Όταν ποντικοί έλαβαν βακτήρια εντέρου από ανθρώπους που είχαν υποστεί jet-lag κέρδισαν σημαντικό βάρος και είχαν μη φυσιολογικά επίπεδα σακχάρου.

Κριτική για το βάρος

Ερευνητές του University College London, ανακάλυψαν ότι σε διάστημα 4 ετών, άνθρωποι που δέχτηκαν κριτική ή ντρέπονταν για το βάρος τους πήραν κιλά, ενώ όσοι δεν έλαβαν κριτική έχασαν βάρος.
Άλλη έρευνα, του University of Waterloo, ανακάλυψε ότι σε διάστημα 5 μηνών γυναίκες στις οποίες τα αγαπημένα πρόσωπα ασκούσαν κριτική για το βάρος τους πήραν ακόμα περισσότερα κιλά.

Χημικές ουσίες

Καθηγητής στο University of New Hampshire, που μελετά τα επιβραδυντικά φλόγας, ανακάλυψε ότι οι συγκεκριμένες ουσίες που βρίσκονται, για παράδειγμα, σε έπιπλα ή ηλεκτρονικές συσκευές προκαλούν προβλήματα στο μεταβολισμό και το ήπαρ που μπορούν να οδηγήσουν στην αντίσταση στην ινσουλίνη, σημαντικό παράγοντα παχυσαρκίας.
Σε σύγκριση με ομάδα ελέγχου, ποντικοί που εκτέθηκαν στις χημικές ουσίες εμφάνισαν σημαντικές σωματικές αλλαγές.
Σε ένα μήνα, τα επίπεδα ενός ενζύμου που είναι υπεύθυνο για το μεταβολισμό σακχάρων και λιπαρών μειώθηκε σχεδόν κατά 50% στο ήπαρ ποντικών που εκτέθηκαν σε επιβραδυντές φλόγας.
Σύμφωνα με τον ερευνητή, ο μέσος άνθρωπος έχει περίπου 300 χημικές ουσίες στον οργανισμό του, που έχουν παραχθεί από τον άνθρωπο.

Γενετικοί παράγοντες

Δεν αποτελεί έκπληξη ότι μοιάζουμε στους γονείς μας όσον αφορά το σωματότυπο, αλλά νέα έρευνα δείχνει ότι το είδος των βακτηρίων που ζουν στο πεπτικό μας σύστημα επηρεάζεται επίσης από γενετικούς παράγοντες. Όλο και περισσότερες έρευνες δείχνουν ότι τα βακτήρια του εντέρου συνδέονται με τον έλεγχο του βάρους.
Επιστήμονες του King’s College London, ανακάλυψαν ότι μονοζυγωτικοί δίδυμοι είχαν παρόμοιο πληθυσμό συγκεκριμένων ειδών βακτηρίων στο έντερο σε σύγκριση με διζυγωτικούς διδύμους.
Αυτό δείχνει ότι τα γονίδια επηρεάζουν στενά τα βακτήρια. Ανακάλυψαν επίσης ότι η παρουσία συγκεκριμένου είδους βακτηρίων επηρεαζόταν πιο πολύ από γενετικούς παράγοντες και ότι το είδος συνδεόταν στενά με το χαμηλό βάρος.

Επιμέλεια: Εύη Ψωμιάδου