Θα βρεθούν στα περισσότερα τραπέζια μαζί με διάφορους ξηρούς καρπούς ως συνοδευτικό ποτού, μέσα στη γέμιση της γαλοπούλας ή σε σοκολατάκια. Ο λόγος για τα αποξηραμένα δαμάσκηνα, τους χουρμάδες και τα ξερά σύκα. Αρέσουν σχεδόν σε όλους, ενώ συνήθως αποφεύγονται από την καθημερινότητά μας, ως θερμιδογόνα.

Κι όμως, η θρεπτική τους αξία είναι σημαντική και γι’ αυτό δεν θα πρέπει να λείπουν από το εβδομαδιαίο μας διαιτολόγιο. Ας τα γνωρίσουμε λοιπόν καλύτερα.

Δαμάσκηνα

Τα δαμάσκηνα είναι χυμώδεις καρποί με διαφορετικό σχήμα και μέγεθος αναλόγως την ποικιλία. Έχουν γλυκιά γεύση, χρώμα που ποικίλει, από πρασινοκίτρινο μέχρι ανοιχτό καφέ και μαύρο και εξαιρετικό άρωμα. Ωριμάζουν συνήθως από τον Ιούλιο μέχρι τον Οκτώβριο, ενώ πολλές ποικιλίες καλλιεργούνται με αποκλειστικό σκοπό την ξήρανση.

Πλούσια σε φυτικές ίνες, συμβάλλουν στην καλή λειτουργία του εντέρου, ενώ ταυτόχρονα αποτελούν καλή πηγή αντιοξειδωτικών βιταμινών Α και C οι οποίες αποτελούν ασπίδα του οργανισμού από παθήσεις όπως τα καρδιαγγειακά. Τα φρέσκα δαμάσκηνα δίνουν μόλις 75 θερμίδες/100 γρ., εφόσον έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε νερό (78,7%), ενώ τα αποξηραμένα, χάνοντας το νερό τους φτάνουν στις 240 θερμίδες/ 100γρ.

Μπορείτε να απολαύσετε ένα ελαφρύ απογευματινό με 4 αποξηραμένα δαμάσκηνα γεμιστά με καρύδι και ένα ποτήρι στιγμιαίου καφέ, συνδυάζοντας τη γλυκιά γεύση και την υψηλή θρεπτική αξία των δαμάσκηνων με την αντιοξειδωτική δράση του στιγμιαίου καφέ.

Σύκα

Τα σύκα, από την αρχαιότητα, συνόδευαν το δείπνο των Αθηναίων ως βασική τροφή. Ωριμάζουν ανάμεσα στον Ιούλιο και τον Σεπτέμβριο. Είναι πολύ καλές πηγές φυτικών ινών, φυλικού οξέως, αντιοξειδωτικών όπως το β-καροτένιου, ενώ αποτελούν καλή πηγή ασβεστίου, φωσφόρου και καλίου, συμμετέχοντας στη φροντίδα των οστών και της αρτηριακής πίεσης.

Παρόλα αυτά χρειάζεται μέτρο η κατανάλωσή τους καθώς έχουν υψηλή ενεργειακή αξία αφού τα 100γρ αποδίδουν 270 θερμίδες περίπου.
Ο συνδυασμός 1 γιαούρτι 2% με 3 αποξηραμένα σύκα, 1 κ.σ. τριμμένο καρύδι και 1 κοφτό κουταλάκι μέλι μπορεί να δημιουργήσει ένα νόστιμο και θρεπτικό πρωινό ή απογευματινό που αντικαθιστά τα γνωστά γλυκά ή κέικ που κυκλοφορούν αυτές της ημέρες.

Χουρμάδες

Αποτελούν από τις πιο σημαντικές τροφές για τους λαούς της Ασίας και της βόρειας Αφρικής και καλλιεργούνται συστηματικά δώδεκα είδη και εκατοντάδες ποικιλίες. Αποτελούν καλή πηγή σιδήρου, καλίου και ασβεστίου και βέβαια φυτικών ινών, με αποτέλεσμα να βοηθούν σημαντικά όσους αντιμετωπίζουν γαστρεντερικά προβλήματα.

Είναι εξαιρετικά εύγευστοι και μπορούν να καταναλωθούν ως σνακ σκέτοι ή με γιαούρτι, δημητριακά και ξηρούς καρπούς. Τα 100 γρ. δίνουν 274 θερμίδες προερχόμενες κατά βάση από υδατάνθρακες (60 γρ) και αυτός είναι ο λόγος που θα πρέπει να καταναλώνονται με μέτρο.

Τα αποξηραμένα φρούτα προσφέρουν εύκολα αξιοποιήσιμη ενέργεια σε μεγάλες ποσότητες, υψηλή θρεπτική αξία και γλυκιά γεύση με αποτέλεσμα να αποτελούν ιδανικές επιλογές για ενδιάμεσα γεύματα, δεκατιανό ή απογευματινό ή να αντικαταστήσουν τα κλασικά Χριστουγεννιάτικα επιδόρπια.



Πηγές: nutrimed.gr