Το φασκόμηλο είναι ένα βασικό βότανο σε διάφορες κουζίνες σε όλο τον κόσμο.

Άλλα ονόματά του περιλαμβάνουν το κοινό φασκόμηλο, το φασκόμηλο του κήπου και το Salvia officinalis. Ανήκει στην οικογένεια δυόσμου, μαζί με άλλα βότανα όπως ρίγανη, δεντρολίβανο, βασιλικό και θυμάρι.

Το φασκόμηλο έχει ένα ισχυρό άρωμα και γήινη γεύση, γι 'αυτό και χρησιμοποιείται συνήθως σε μικρές ποσότητες. Ακόμα κι έτσι, είναι γεμάτο με μια ποικιλία σημαντικών θρεπτικών ουσιών και ενώσεων.

Το Φασκόμηλο χρησιμοποιείται επίσης ως φυσικό καθαριστικό και παρασιτοκτόνο.

Αυτό το πράσινο βότανο είναι διαθέσιμο φρέσκο, αποξηραμένο ή σε μορφή ελαίου - και έχει πολλά οφέλη για την υγεία.

Εδώ είναι ορισμένα εκπληκτικά οφέλη που προσφέρει το φασκόμηλο στην υγεία.

1. Υψηλό σε αρκετές θρεπτικές ουσίες

Το φασκόμηλο περιέχει μια γερή δόση βιταμινών και μετάλλων.

Ένα κουταλάκι του γλυκού (0,7 γραμμάρια) αλεσμένου φασκόμηλου περιέχει:

Θερμίδες: 2

Πρωτεΐνη: 0,1 γραμμάρια

Υδατάνθρακες: 0,4 γραμμάρια

Λίπος: 0,1 γραμμάρια

Βιταμίνη Κ: 10% της συνιστώμενης ημερήσιας δόσης (ΣΗΠ)

Σίδερο: 1,1% της ΣΗΠ

Βιταμίνη Β6: 1,1% της ΣΗΠ

Ασβέστιο: 1% της ΣΗΠ

Μαγγάνιο: 1% της ΣΗΠ

Όπως μπορείτε να δείτε, μια μικρή ποσότητα φασκόμηλου πακετάρει το 10% της καθημερινής σας βιταμίνης Κ.

Το φασκόμηλο περιέχει επίσης μικρές ποσότητες μαγνησίου, ψευδαργύρου, χαλκού και βιταμινών Α, C και Ε.

Επιπλέον, το αρωματικό αυτό μπαχαρικό περιέχει καφεϊκό οξύ, το χλωρογενικό οξύ, το ροσμαρινικό οξύ, το ελλαγικό οξύ και τη ρουτίνη, τα οποία παίζουν ρόλο στις ευεργετικές επιδράσεις στην υγεία.

 

Δεδομένου ότι καταναλώνεται σε μικροσκοπικά ποσά, το φασκόμηλο παρέχει μόνο μικροσκοπικές ποσότητες υδατανθράκων, θερμίδων, πρωτεϊνών και ινών.

2. Φουλ στα αντιοξειδωτικά

Τα αντιοξειδωτικά είναι μόρια που συμβάλλουν στην ενίσχυση της άμυνας του σώματός σας, εξουδετερώνοντας δυνητικά επιβλαβείς ελεύθερες ρίζες που συνδέονται με χρόνιες ασθένειες.

Το φασκόμηλο περιέχει πάνω από 160 διακριτές πολυφαινόλες, οι οποίες είναι φυτικές χημικές ενώσεις που δρουν ως αντιοξειδωτικά στο σώμα σας.

Το χλωρογενικό οξύ, το καφεϊκό οξύ, το ροσμαρινικό οξύ, το ελλαγικό οξύ και η ρουτίνη - όλα βρίσκονται στο φασκόμηλο - συνδέονται με εντυπωσιακά οφέλη για την υγεία, όπως ο χαμηλότερος κίνδυνος καρκίνου και η βελτιωμένη λειτουργία και μνήμη του εγκεφάλου.

Μια μελέτη διαπίστωσε ότι η κατανάλωση 1 φλιτζανιού (240 ml) τσαγιού φασκόμηλου δύο φορές την ημέρα αύξησε σημαντικά την αντιοξειδωτική άμυνα. Επίσης, μείωσε τόσο τη συνολική χοληστερόλη όσο και την "κακή" LDL χοληστερόλη, καθώς και την αυξημένη "καλή" χοληστερόλη HDL.

3. Μπορεί να υποστηρίξει την στοματική υγεία

Το Φασκόμηλο έχει αντιμικροβιακές επιδράσεις, οι οποίες μπορούν να εξουδετερώσουν τα μικρόβια που προάγουν την οδοντική πλάκα.

Σε μια μελέτη, ένα στόμα με βάση το φασκόμηλο αποδείχθηκε ότι θανατώνει αποτελεσματικά τα βακτήρια Streptococcus mutans, τα οποία είναι πασίγνωστα για την πρόκληση οδοντικών κοιλοτήτων.

Σε μια μελέτη δοκιμαστικού σωλήνα, ένα αιθέριο έλαιο βασισμένο σε φασκόμηλο αποδείχθηκε ότι σκοτώνει και σταματά την εξάπλωση του Candida albicans, ενός μύκητα που μπορεί επίσης να προκαλέσει κοιλότητες.

Μία ανασκόπηση έδειξε ότι το φασκόμηλο μπορεί να θεραπεύσει μολύνσεις στο λαιμό, οδοντικά αποστήματα, μολυσμένα ούλα και έλκη στο στόμα. Ωστόσο, απαιτείται περισσότερη έρευνα στον άνθρωπο για τη διατύπωση συνολικών συστάσεων.

4. Μπορεί να ευνοήσει τα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης

Κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης, το σώμα σας βιώνει φυσική μείωση της οιστρογόνου ορμόνης. Αυτό μπορεί να προκαλέσει ευρύ φάσμα δυσάρεστων συμπτωμάτων.

Τα συμπτώματα περιλαμβάνουν εξάψεις, υπερβολική εφίδρωση, ξηρότητα του κόλπου και ευερεθιστότητα.

Το συνηθισμένο φασκόμηλο χρησιμοποιείται παραδοσιακά για τη μείωση των συμπτωμάτων της εμμηνόπαυσης.

Πιστεύεται ότι οι ενώσεις στο φασκόμηλο έχουν οιστρογονικές ιδιότητες, επιτρέποντάς τους να δεσμεύουν με ορισμένους υποδοχείς του εγκεφάλου σας για να βοηθήσουν στη βελτίωση της μνήμης και να θεραπεύσουν τις εξάψεις και την υπερβολική εφίδρωση.

Σε μία μελέτη, η καθημερινή χρήση ενός συμπληρώματος φασκόμηλου μείωσε σημαντικά τον αριθμό και την ένταση των εξάψεων σε διάστημα οκτώ εβδομάδων.

5. Μπορεί να υποστηρίξει την υγεία μνήμης και εγκεφάλου

Το φασκόμηλο μπορεί να βοηθήσει στην υποστήριξη του εγκεφάλου και της μνήμης σας με διάφορους τρόπους.

Για αρχή, είναι γεμάτο με ενώσεις που μπορούν να λειτουργήσουν ως αντιοξειδωτικά, τα οποία έχουν αποδειχθεί ότι απομνημονεύουν το αμυντικό σύστημα του εγκεφάλου.

Φαίνεται επίσης ότι αναστέλλει την κατανομή της χημικής αγγελιοφόρου ακετυλοχολίνης (ACH), η οποία έχει ένα ρόλο στη μνήμη. Τα επίπεδα ACH φαίνεται να πέφτουν στη νόσο του Alzheimer.

Σε μία μελέτη, 39 συμμετέχοντες με ήπια έως μέτρια νόσο Alzheimer κατανάλωναν είτε 60 σταγόνες (2 ml) συμπλήρωμα εκχυλίσματος φασκόμηλου είτε ένα εικονικό φάρμακο καθημερινά για τέσσερις μήνες.

Εκείνοι που έλαβαν το εκχύλισμα φασκόμηλου είχαν καλύτερη απόδοση σε δοκιμές που μετρούσαν τη μνήμη, την επίλυση προβλημάτων, τη συλλογιστική και άλλες γνωστικές ικανότητες.

Σε υγιείς ενήλικες, το φασκόμηλο αποδείχθηκε ότι βελτιώνει τη μνήμη σε χαμηλές δόσεις. Υψηλότερες δόσεις επίσης αυξημένη διάθεση και αυξημένη εγρήγορση, ηρεμία και ευχαρίστηση.

Και στους νεώτερους και στους μεγαλύτερους ενήλικες, το φασκόμηλο φαίνεται να βελτιώνει τη μνήμη και τη λειτουργία του εγκεφάλου.

6. Μπορεί να προστατεύσει από ορισμένους καρκίνους

Ο καρκίνος είναι η κύρια αιτία θανάτου, κατά την οποία τα κύτταρα αναπτύσσονται ασυνήθιστα.

Είναι ενδιαφέρον ότι μελέτες σε ζώα και δοκιμαστικούς σωλήνες καταδεικνύουν ότι το φασκόμηλο μπορεί να καταπολεμήσει ορισμένους τύπους καρκίνου, συμπεριλαμβανομένων εκείνων του στόματος, του παχέος εντέρου, του ήπατος, του τραχήλου, του μαστού, του δέρματος και των νεφρών.

Σε αυτές τις μελέτες, τα εκχυλίσματα φασκόμηλου όχι μόνο καταστέλλουν την ανάπτυξη καρκινικών κυττάρων αλλά και διεγείρουν τον κυτταρικό θάνατο.

Παρόλο που η έρευνα αυτή είναι ενθαρρυντική, απαιτούνται ανθρώπινες μελέτες για να καθοριστεί εάν το φασκόμηλο είναι αποτελεσματικό στην καταπολέμηση του καρκίνου στον άνθρωπο.