Τα αυγά καγιανά είναι ένα γεύμα το οποίο με την προσθήκη μιας φέτας ψωμιού και σαλάτας μπορεί να θεωρηθεί πλήρες. Αντικαθιστά τους καλοκαιρινούς μήνες την ομελέτα και καλύπτει τόσο σε επίπεδο γεύσης όσο και σε θρεπτικά συστατικά τις ανάγκες μας.

Υλικά (4 μερίδες)
1/2 φλ.

ελαιόλαδο
6 ώριμες ντομάτες τριμμένες
200 γρ. παρμεζάνα
3 κ.σ γάλα άπαχο
8 αβγά
Αλάτι και πιπέρι

Εκτέλεση

Ζεσταίνουμε το ελαιόλαδο σε ένα μεγάλο αντικολλητικό τηγάνι. Σε ένα τρίφτη, τρίβουμε τη ντομάτα και την παρμεζάνα. Τα προσθέτουμε και τα σιγοβράζουμε στο λάδι μέχρι να απορροφηθούν τα υγρά, γύρω στη μισή ώρα, σε χαμηλή φωτιά.

Προσθέτουμε αλάτι και πιπέρι. Σε ένα πιάτο ρίχνουμε τα αβγά και το γάλα και τα ανακατεύουμε ελαφρά. Ρίχνουμε το μίγμα στο τηγάνι, γυρίζοντάς το για να πάνε παντού. Τα αφήνουμε να πήξουν για 2-3 λεπτά. Με μια σπάτουλα ανακατεύουμε το μείγμα μέχρι να πήξουν τα αβγά αλλά να μην κολλήσουν.

Τα σερβίρουμε ζεστά.

Θρεπτική Αξία

Ενέργεια (kcal): 323
Πρωτείνη (γρ.): 24
Λίπος (γρ): 19
Υδατάνθρακες (γρ): 14

Σχόλιο

Ένα από τα σημαντικότερα, όσον αφορά τη θρεπτική τους σύσταση, τρόφιμα του διαιτολογίου μας είναι τα αβγά, τα οποία μαζί με το γάλα αποτελούν τις σημαντικότερες τροφές για την ανάπτυξη. Το αβγό, αν και πλούσια πηγή χοληστερόλης δεν αποτελεί τον μεγαλύτερο παράγοντα κινδύνου για την πρόκληση καρδιοαγγειακών νοσημάτων.

Τα κορεσμένα (ζωικά λίπη) και τα trans λιπαρά (κρουασάν, προπαρασκευασμένα τρόφιμα, έτοιμα αρτοσκευμάσματα κ.α.) αυξάνουν 3 έως 5 φορές περισσότερο τη χοληστερόλη του πλάσματος από τη διαιτητική χοληστερόλη. Ετσι το αβγό δεν θα πρέπει να θεωρείται ως επικίνδυνο τρόφιμο και όλα αυτά στοιχειοθετούν ένα μύθο γύρω από το αβγό που ευτυχώς τα τελευταία χρόνια στη Β.Ευρώπη κυρίως, αλλά και στην Ελλάδα καταρρίπτεται προσδίδοντάς του την πρέπουσα προεξάρχουσα θέση στο διαιτολόγιό μας.

Ο οργανισμός μας έχει την ικανότητα να ρυθμίζει τα θρεπτικά συστατικά που του χρειάζονται. Συγκεκριμένα για την χοληστερόλη, μόνο το 20% από αυτή που χρειάζεται την παίρνει από τις τροφές και το υπόλοιπο 80% τη συνθέτει μόνος του.

Αν η πρόσληψη είναι αυξημένη, τότε την επιπρόσθετη χοληστερόλη την αποβάλλει με τα κόπρανα. Σύγχρονες έρευνες έδειξαν πως η διαιτητική χοληστερόλη επηρεάζει το επίπεδο χοληστερίνης στο αίμα μόνο κατά 1-7%. Γίνεται λοιπόν φανερό πως μεγάλες ποσότητες χοληστερόλης από τις τροφές, δεν επηρεάζουν την χοληστερόλη του πλάσματος.

Όσον αφορά τη διαδικασία της αθηροσκληρυνσης αυτό που βρέθηκε τόσο στους Κρήτες όσο και στους Γάλλους αποτέλεσε πραγματικά σημαντικό σημείο στην έρευνα για καρδιοαγγειακά νοσήματα. Συγκεκριμένα οι δύο αυτοί πληθυσμοί αν και κατανάλωναν αυξημένες ποσότητες λίπους εμφάνιζαν τα χαμηλότερα κρούσματα καρδιαγγειακών νοσημάτων.

Βρέθηκε πως δεν είναι η χοληστερόλη αυτή καθ` αυτή που ασκεί αθηρηματογόνο δράση, αλλά η οξειδωμένη χοληστερόλη, δηλαδή η χοληστερόλη εκείνη που έχει υποστεί την επιθετική δράση των ελευθέρων ριζών.

Παράλληλα η ντομάτα καλύπτει μεγάλο μέρος των αναγκών σε βιταμίνη C. Η βιταμίνη αυτή έχει και αντιοξειδωτική δράση εμποδίζοντας την επιζήμια δράση των ελευθέρων ριζών. Ιδιαίτερα τους μήνες όπου το δέρμα μας εκτίθεται στις υπεριώδεις ακτίνες του ήλιου, δέχεται επιπρόσθετα την επιβάρυνση από την αυξημένη μόλυνση της ατμόσφαιρας και, συνεπώς, ο κίνδυνος από την αυξημένη δημιουργία ελευθέρων ριζών είναι μεγαλύτερος.

Γίνεται φανερό πως η βιταμίνη C αποτελεί μία προστατευτική ασπίδα για τον οργανισμό μας που δεν θα πρέπει να παραβλέπουμε. Παράλληλα, η κατανάλωση ντομάτας μειώνει τα επίπεδα ομοκυστείνης στο αίμα ενός συστατικού που σχετίζεται με την πρόκληση καρδιοαγγειακών νοσημάτων.

Αυτό φαίνεται να συμβαίνει εξαιτίας την περιεκτικότητάς της στις βιταμίνες Β6 και φυλλικού οξέος, που συμμετέχουν στον μεταβολισμό της ομοκυστείνης και στη μείωση των επιπέδων της από το αίμα.

Τέλος, είναι γνωστό ότι η ντομάτα αποτελεί πολύ καλή πηγή του καροτινοειδούς λυκοπίνη, που έχει ιδιαίτερης σημασίας αντιοξειδωτική δράση. Το ελαιόλαδο βοηθά στην καλύτερη απορρόφησή του αυξάνοντας με αυτό τον τρόπο τη σημασία του για τον οργανισμό.