Άνθρωποι που είχαν τυφλωθεί ή υποστεί σημαντική βλάβη στην όραση μετά από έγκαυμα στα μάτια κατάφεραν να δουν μετά από μεταμόσχευση δικών τους βλαστικών κυττάρων, ανακοίνωσαν Ιταλοί ερευνητές.

Η θεραπεία είχε ολική επιτυχία σε 82 από 107 μάτια και μερική σε 14. Τα οφέλη διαρκούν έως σήμερα, μέχρι και 10 χρόνια μετά. Ένας άντρας που είχε υποστεί σοβαρή βλάβη πριν από 60 χρόνια έχει σχεδόν φυσιολογική όραση. Ο Dr.

Ivan Schwab, από το πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, στο Davis, που δεν έλαβε μέρος στην έρευνα δήλωσε πως πρόκειται για μεγάλη επιτυχία.

Οι μεταμοσχεύσεις βλαστικών κυττάρων προσφέρουν ελπίδα σε χιλιάδες ανθρώπους παγκοσμίως που υποφέρουν από χημικά εγκαύματα στο μάτι. Η μέθοδος δεν θα βοηθήσει ανθρώπους με βλάβη στο οπτικό νεύρο ή εκφύλιση ωχράς κηλίδας, που αφορά τον αμφιβληστροειδή.

Ούτε έχει επιτυχία σε ανθρώπους με ολική τύφλωση και στα δυο μάτια, επειδή οι γιατροί χρειάζονται τουλάχιστον κάποιο κομμάτι υγιούς ιστού που να μπορούν να μεταμοσχεύσουν.

Η έρευνα δημοσιεύεται στο περιοδικό ‘New England Journal of Medicine’. Οι ερευνητές έλαβαν μικρό αριθμό βλαστικών κυττάρων από το υγιές μάτι του ασθενούς, τα αναπαρήγαγαν στο εργαστήριο και τα τοποθέτησαν στο μάτι που είχε υποστεί έγκαυμα, όπου αναπτύχτηκε νέος ιστός που αντικατέστησε τη βλάβη.

Δεν χρειάζεται η λήψη φαρμάκων για την απόρριψη των μοσχευμάτων, καθώς είναι από το σώμα του ίδιου του ασθενούς.

Άνθρωποι με εγκαύματα στα μάτια μπορούν να λάβουν τεχνητό κερατοειδή, μέθοδο που φέρει παρενέργειες όπως λοιμώξεις και γλαύκωμα ή μπορούν να υποβληθούν σε μεταμόσχευση με βλαστικά κύτταρα από νεκρό δότη αλλά με λήψη φαρμάκων για την αντιμετώπιση της απόρριψης του μοσχεύματος.

Η ιταλική έρευνα αφορά 106 ασθενείς που αντιμετωπίστηκαν θεραπευτικά μεταξύ του 1998 και 2007. Οι περισσότεροι είχαν εκτεταμένη βλάβη στο ένα μάτι και ορισμένοι είχαν πολύ περιορισμένη όραση. Άλλοι ήταν τυφλοί για πολλά χρόνια και είχαν ανεπιτυχείς εγχειρήσεις για την αποκατάσταση της όρασής τους.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής την Graziella Pellegrini, του πανεπιστημίου της Modena, παρακολούθησαν τους ασθενείς για τρια χρόνια κατά μέσον όρο, μέχρι δέκα χρόνια. Περισσότεροι από τρία τέταρτα επανέκτησαν την όρασή τους μετά τη μεταμόσχευση.

Επιπλέον 13% θεωρήθηκε μερική επιτυχία. Αν και βελτιώθηκε η όρασή τους είχαν ακόμα μερική θολούρα στον κερατοειδή.

Ασθενείς με επιφανειακή βλάβη μπόρεσαν να δουν σε διάστημα ενός έως δυο μηνών. Όσοι είχαν περισσότερο εκτεταμένες βλάβες χρειάστηκαν αρκετούς μήνες.

‘New England Journal of Medicine’.

Η μοναξιά αυξάνει τον κίνδυνο θνητότητας σε επιζώντες από καρκίνο