Παιδιά που αλλάζουν σχολείο συχνά, έχουν περισσότερες πιθανότητες να εμφανίσουν παραισθήσεις και άλλα συμπτώματα που συνδέονται με ψύχωση στην εφηβεία, σύμφωνα με νέα έρευνα.

Στην έρευνα, παιδιά που άλλαξαν σχολείο περισσότερες από 3 φορές είχαν 60% περισσότερες πιθανότητες να εμφανίσουν προβλήματα ψυχικής υγείας στην ηλικία των 12 ετών, σε σύγκριση με παιδιά που έκαναν λιγότερες αλλαγές.

Ο Dr. Swaran Singh, του Warwick Medical School στη Βρετανία, δήλωσε ότι η έρευνα έδειξε σχέση (αλλά δεν αποδεικνύει ότι είναι αιτιατή), μεταξύ της συχνής αλλαγής σχολείων και των προβλημάτων ψυχικής υγείας. Πιθανόν το να είναι συνεχώς το παιδί ΄νέος μαθητής΄ το καθιστά ευάλωτο και κοινωνικά ηττημένο ή αποκλεισμένο. Αυτό με τη σειρά του θα μπορούσε να καταστήσει την ψυχική νόσο μεγαλύτερο κίνδυνο για τα συγκεκριμένα παιδιά.

Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν τεράστια βάση δεδομένων στην οποία συμμετείχαν 14.000 έγκυες και τα παιδιά τους, από το 1991.
Στην ηλικία των 12 ετών, περίπου 6.500 παιδιά εξετάστηκαν για να διαπιστωθεί αν έχουν συμπτώματα ψύχωσης. Συνολικά, περίπου το 5,6% των παιδιών της έρευνας ανέφερε ότι εμφάνιζε παραισθήσεις και το 8,1% είχε ύποπτα συμπτώματα.

Παιδιά στην έρευνα που άλλαξαν περισσότερες από 3 φορές σχολείο είχαν περισσότερες πιθανότητες σε σχέση με τους συμμαθητές τους να εμφανίσουν συμπτώματα όπως παραισθήσεις (άκουγαν φωνές ή θεωρούσαν ότι το μυαλό τους ελεγχόταν από άλλους).

Τα ευρήματα ίσχυαν ακόμα και όταν οι ερευνητές έλαβαν υπόψη άλλους γνωστούς παράγοντες κινδύνου, όπως η οικογενειακή αστάθεια, ο εκφοβισμός, προβλήματα ψυχικής υγείας της μητέρας και χαμηλή οικονομική κατάσταση.

Είναι πιθανό, το αίσθημα ότι κάποιος είναι στο περιθώριο να είναι τόσο στρεσογόνο, που να προδιαθέτει τον εγκέφαλο για μελλοντική ψυχική νόσο, δήλωσε Singh. Ωστόσο, άλλος παράγοντας τον οποίο ενδεχομένως δεν υπολόγισαν οι ερευνητές θα μπορούσε να επηρεάζει την τάση για μετακίνηση και τα ψυχοσωματικά συμπτώματα των παιδιών.

Αυτό δεν σημαίνει ότι οι γονείς δεν θα πρέπει ποτέ να αλλάζουν σχολείο στα παιδιά τους, δήλωσαν οι ερευνητές. Ωστόσο, ίσως το προσωπικό του σχολείου και οι γιατροί να μπορούσαν να εστιάζουν στενότερα στους ευάλωτους νέους μαθητές.

Τα ευρήματα δημοσιεύονται στη διαδικτυακή έκδοση του περιοδικού ‘Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry.’

 

Πηγές: ‘Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry.’