Εντυπωσιακή είναι η πρόοδος στην έρευνα για αποκατάσταση προβλημάτων της όρασης.

Οι επιστήμονες κατόρθωσαν να αναπτύξουν μία τεχνική με την οποία αναπλάθουν τα κύτταρα του κερατοειδούς (LSC). Χρησιμοποιώντας ειδικά μόρια, κατόρθωσαν να ιχνηλατήσουν κύτταρα, τα οποία συμβάλλουν στην ανάπλαση.

Η χρήση των εν λόγω αναγεννητικών βλαστικών κυττάρων σε πειραματόζωα, έδειξε ότι είναι εφικτή η πλήρης λειτουργία του κερατοειδούς, όπως αναφέρεται σε άρθρο του επιστημονικού περιοδικού “Nature”.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, η μέθοδος μπορεί να βοηθήσει στην αποκατάσταση της όρασης ανθρώπων, οι οποίοι έχουν υποστεί εγκαύματα και χημικούς τραυματισμούς.

Η χρήση των βλαστικών κυττάρων του κερατοειδούς είναι ζωτικής σημασίας για την υγιή όραση, καθώς αυτά έχουν τον ρόλο να συντηρούν, να επισκευάζουν και να αναπλάθουν τακτικά τον κερατοειδή.

Χωρίς αυτά, ο κερατοειδής χιτώνας, δηλαδή το διάφανο εξωτερικό στρώμα του ματιού, θα γινόταν θολό.

Η ανεπάρκεια των συγκεκριμένων κυττάρων, από νόσους ή τραυματισμούς, αποτελεί μία από τις συχνότερες αιτίες τύφλωσης παγκοσμίως.

Ο εντοπισμός τους, ωστόσο, είναι εξαιρετικά δύσκολος, καθώς βρίσκονται σε ένα μη προσβάσιμο σημείο μεταξύ του κερατοειδούς και του λευκού του ματιού (σκληρού χιτώνα).

Οι επιστήμονες του Massachusetts Eye and Ear Infirmary, στο νοσοκομείο Παίδων της Βοστώνης, κατόρθωσαν να εντοπίσουν ένα μόριο - κλειδί (ABCB5), το οποίο βρίσκεται στην επιφάνεια των εν λόγω κυττάρων.

Με το συγκεκριμένο μόριο, μπόρεσαν να απομονώσουν μία ομάδα βλαστικών κυττάρων LSC, τα οποία μεταμόσχευσαν σε ποντίκια, με πολύ καλά αποτελέσματα.

Δότης

Ο επικεφαλής της έρευνας, καθηγητής του νοσοκομείου Παίδων της Βοστώνης κ. Markus Frank, σχολίασε ότι η αξία της ανακάλυψης για τον άνθρωπο είναι ότι έχει δημιουργηθεί ένας μοριακά προσδιοριζόμενος πληθυσμός των κυττάρων, τα οποία μπορούν να εξαχθούν από τον ιστό του δότη.

Τα κύτταρα αυτά – εξήγησε - έχουν την αξιοσημείωτη ικανότητα να αυτοαναγεννώνται.

Ο καθηγητής Οφθαλμολογίας του Πανεπιστημίου του Nottingham κ. Harminder Dua, επεσήμανε ότι η συγκεκριμένη έρευνα αποτελεί ένα σημαντικό βήμα στην ταυτοποίηση των βλαστικών κυττάρων.

Σύμφωνα με τον καθηγητή, η εφαρμογή αυτής της γνώσης σε ένα κλινικό περιβάλλον, θα μπορούσε να συμβάλει στη βελτίωση ασθενών, οι οποίοι έχουν ανάγκη ανάπλασης του κερατοειδούς.