Το να γεμίζετε τη μέρα σας με φυσικό φως και τη νύχτα με αληθινό σκοτάδι, ακόμη και για ένα Σαββατοκύριακο, μπορεί να έχει σημαντικά θετική επίδραση στον κιρκαδικό ρυθμό σας.

Μπορεί να συμβάλλει στο να κοιμηθείτε νωρίτερα και, ενδεχομένως, να έχετε μία σειρά από άλλα οφέλη για την υγεία, σύμφωνα με νέα έρευνα που έγινε σε κατασκηνωτές στο Κολοράντο.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, όταν κάνετε κάμπινγκ τον χειμώνα, η θετική επίδραση μπορεί να είναι ακόμη πιο ισχυρή, όπως αναφέρει μελέτη που δημοσιεύτηκε την Πέμπτη στο “Current Biology”.

“Αυτές οι μελέτες δείχνουν ότι το εσωτερικό ρολόι μας ανταποκρίνεται έντονα και πολύ γρήγορα στο φυσικό κύκλο φωτός – σκότους”, σχολίασε ο επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης, καθηγητής φυσιολογίας Κένεθ Ράιτ.

Ο κ. Ράιτ εκτιμά ότι τα ευρήματά του θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην ενίσχυση της απόδοσης στην εργασία, στην καταστολή της εποχικής κατάθλιψης και στην αντιμετώπιση διαταραχών του κιρκάδιου ύπνου - εγρήγορσης.

“Ζώντας στο σύγχρονο περιβάλλον μας μπορεί να καθυστερήσει σημαντικά ο κιρκαδικός ρυθμός, οδηγώντας σε πολλές συνέπειες στην υγεία. Ένα Σαββατοκύριακο κατασκήνωσης, μπορεί να το αποκαταστήσει”.

Ο Ράιτ είχε κάνει μία μελέτη το 2013, στέλνοντας εθελοντές σε κάμπινγκ για μια εβδομάδα, το καλοκαίρι.

Μελατονίνη

Οι άνθρωποι αυτοί είχαν εκτεθεί σε τέσσερις φορές περισσότερο φως από το συνηθισμένο. Τους απαγορεύτηκε η χρήση προβολέων ή φακών τη νύχτα.

Κατά την επιστροφή, η έκκριση της μελατονίνης - μιας ορμόνης που προωθεί τον ύπνο και προετοιμάζει το σώμα για τη νύχτα - προκλήθηκε σχεδόν δύο ώρες νωρίτερα, κοντά στο ηλιοβασίλεμα. Το βιολογικό τους ρολόι, δηλαδή, συγχρονίστηκε με τον καλοκαιρινό ήλιο.

Πόσο γρήγορα γίνεται η αλλαγή στο βιολογικό ρολόι και πόση επίπτωση έχουν οι εποχικές αλλαγές στους βιολογικούς ρυθμούς του ανθρώπου; Για να το απαντήσει, ο Ράιτ διεξήγαγε τις δύο μελέτες.

Στην πρώτη, περιλαμβάνονταν ομάδα 14 εθελοντών. Οι εννέα πήγαν για κάμπινγκ στα βουνά του Κολοράντο για ένα Σαββατοκύριακο το καλοκαίρι. Οι πέντε έμειναν στο σπίτι. Όταν οι κατασκηνωτές επέστρεψαν μετά από μόλις δύο ημέρες, υποβλήθηκαν σε ειδική εξέταση σάλιου και βρέθηκε πως η έκκριση της μελατονίνης γινόταν 1,4 ώρα νωρίτερα.

“Η έκθεση στο φυσικό φως για ένα Σαββατοκύριακο, ήταν επαρκής για τη μετατόπιση κατά 69% του κιρκαδιανού χρονισμού”, ανέφερε ο Ράιτ.

Τζετ - λάγκ

Σε αντίθεση με όσους έμειναν σπίτι, οι κατασκηνωτές διατήρησαν το κανονικό πρόγραμμα του ύπνου τους και απέφυγαν το “κοινωνικό τζετ – λαγκ”, το οποίο συμβάλλει το πρωί της Δευτέρας.

Στη δεύτερη μελέτη, πέντε εθελοντές πήγαν για κάμπινγκ επία μία εβδομάδα κοντά στο χρόνο του χειμερινού ηλιοστασίου. Όταν επέστρεψαν, υποβλήθηκαν σε εργαστηριακές μετρήσεις της μελατονίνης επί 24 ώρες.

Οι μετρήσεις έδειξαν ότι είχαν εκτεθεί σε 13 φορές περισσότερο φως, από όσο σε ένα τυπικό περιβάλλον, μία τυπική χειμερινή μέρα. Στο κάμπινγκ, πήγαν στο κρεβάτι νωρίτερα και είχαν κοιμηθεί περισσότερο. Κατά την επιστροφή, τα επίπεδα μελατονίνης άρχισαν να αυξάνονται 2,6 ώρες νωρίτερα.

Όταν το φως φτάνει στους φωτοϋποδοχείς του ματιού, αλλάζει το βιολογιικό ρολόι, το οποίο, στη συνέχεια, σηματοδοτεί μία σειρά γεγονότων που επιδρούν στο σώμα μας και επηρεάζουν τον ύπνο, τον μεταβολισμό και άλλα.

Πηγές: EurekAlert