Ομάδα του Πανεπιστημίου του Λίβερπουλ πιστεύει ότι η υπερπαραγωγή ενός ενζύμου, της τελομεράσης, που παίζει ρόλο στη διαίρεση των κυττάρων μπορεί να είναι υπεύθυνη για την πάθηση.

Η έρευνα δημοσιεύεται στο περιοδικό ‘Human Reproduction’ και είναι πιθανό να ανοίξει νέους δρόμους στη διάγνωση και αντιμετώπιση της νόσου.

Η ενδομητρίωση, μπορεί να προκαλέσει έντονο πόνο, έντονη έμμηνο ρύση και υπογονιμότητα. Ωστόσο, οι αιτίες εμφάνισης της πάθησης παραμένουν άγνωστες.

Η τελομεράση συνήθως παράγεται στην αρχή του κύκλου μιας γυναίκας, όταν η διαίρεση των κυττάρων είναι σημαντική.

Στο τέλος του κύκλου, όταν η εμφύτευση του εμβρύου γίνεται προτεραιότητα, η παραγωγή τελομεράσης τείνει να μειώνεται.

Ωστόσο, η ομάδα ανακάλυψε ότι σε γυναίκες με ενδομητρίωση η τελομεράση συνεχίζει να παράγεται από τα κύτταρα του εσωτερικού τοιχώματος της μήτρας ακόμα και στα τελικά στάδια του κύκλου.

Συνεπώς, τα κύτταρα έχουν ασυνήθιστα μακριά τελομερή και την ικανότητα να διαιρούνται ανεξέλεγκτα, αποκτώντας την ιδιότητα να εξαπλώνονται και να επιζούν έξω από τη μήτρα.

Ο επικεφαλής της έρευνας Dr Dharani Hapangama δήλωσε πως οι γυναίκες με ενδομητρίωση εκφράζουν αυτό το ένζυμο και στο αρχικό και στο τελικό στάδιο της έμμηνου ρύσης, πράγμα που σημαίνει ότι τα κύτταρα θα συνεχίζουν να διαιρούνται και να χάνουν το στόχο τους όσον αφορά τη στήριξη μιας εγκυμοσύνης.

Ως αποτέλεσμα, το τοίχωμα της μήτρας μπορεί να είναι πιο εχθρικό σε μια αρχόμενη εγκυμοσύνη και τα κύτταρα που υπάρχουν σε αυτό το τελικό στάδιο του κύκλου μπορεί να είναι πιο επιθετικά και πιό ικανά να επιβιώσουν και να εμφυτευτούν έξω από τη μήτρα, προκαλώντας πόνο στην πύελο και στην κοιλιά, καταλήγει ο ερευνητής.

‘Human Reproduction’