Άνθρωποι που βλέπουν εκπαιδευτικά μηνύματα στα social media και στις ειδήσεις για τη σημασία του πλυσίματος χεριών και της κοινωνικής αποστασιοποίησης ως μέτρων πρόληψης της εξάπλωσης της νόσου COVID-19, έχουν έως 2 φορές περισσότερες πιθανότητες να συμμορφώνονται με αυτές τις πρακτικές, αναφέρει έρευνα που δημοσιεύτηκε στο JAMA Network Open.

Όσοι είδαν το μήνυμα που περιλάμβανε video και άρθρο στην εφημερίδα με infographics, είχαν έως 50% περισσότερες πιθανότητες να αποφύγουν να ακουμπούν το πρόσωπό τους, ανακάλυψαν ερευνητές.

Οι ερευνητές σημειώνουν ότι τα ευρήματα υποδεικνύουν ότι μια καμπάνια δημόσιας υγείας με βάση ενδείξεις, σε μεγάλη κλίμακα, που μεταδίδεται από πλατφόρμα ειδήσεων και influencer, συνδέεται με καλύτερη προσωπική υγιεινή.

Στην έρευνα έλαβαν μέρος περισσότεροι από 17.000 άνθρωποι. Πραγματοποιήθηκε στην Ολλανδία τον Μάρτιο και τον Απρίλιο. Συμμετείχαν επιστήμονες του VU University Netherlands, του Mount Sinai Hospital και  του Duke University.

Περίπου μισοί από τους συμμετέχοντες είδαν ένα άρθρο με γραφικά σε μεγάλη εφημερίδα σχετικά με πληροφορίες για το πλύσιμο των χεριών, την κοινωνική αποστασιοποίηση και άλλα μέτρα πρόληψης της COVID-19, ένα video που παρήγαγε κάποιος social media influencer το οποίο έδινε οδηγίες για τα ίδια μέτρα ή και τα δυο.

Οι υπόλοιποι συμμετέχοντες δεν είδαν τα μηνύματα.

Ρωτήθηκαν όλοι οι συμμετέχοντες για το πλύσιμο των χεριών τους, την κοινωνική αποστασιοποίηση και το άγγιγμα του προσώπου τους. Όσοι είδαν μια ή και τις 2 πλατφόρμες μηνυμάτων ρωτήθηκαν πριν και μετά.

Συμμετέχοντες που είδαν το άρθρο στην εφημερίδα και το video  στα social media είχαν διπλάσιες πιθανότητες να συμμορφώνονται με τις πρακτικές πλυσίματος χεριών.

Όσοι είδαν μόνο το video στα social media είχαν 31% περισσότερες πιθανότητες να το κάνουν.

Συμμετέχοντες με συμπτώματα COVID-19 ήταν 10% πιο πιθανό να εφαρμόζουν κοινωνική αποστασιοποίηση μετά το video στα social media και την ανάγνωση του άρθρου στις εφημερίδες.

Συμμετέχοντες που διάβασαν το άρθρο είχαν 30% περισσότερες πιθανότητες να μειώσουν το άγγιγμα του προσώπου τους, ενώ όσοι είδαν και τα 2 μηνύματα είχαν 50% περισσότερες πιθανότητες να το κάνουν.

Ο Dr. Mark McClellan, διευθυντής του Duke-Margolis Center for Health Policy, πιστεύει ότι παρόμοιες προσπάθειες μπορούν να βελτιώσουν τη συμμόρφωση στην εφαρμογή μασκών και στην κοινωνική αποστασιοποίηση στις ΗΠΑ.