Τα προβλήματα με τη συντήρηση των ασθενοφόρων και τις δυσλειτουργίες στο ΕΚΑΒ Αθήνας έφερε στη Βουλή ο Ανδρέας Πουλάς, βουλευτής Ν. Αργολίδας και Υπεύθυνος για θέματα Υγείας του Κινήματος Αλλαγής, με ερώτηση που κατέθεσε προς τον Υπουργό Υγείας. Ο κ. Πουλάς στην ερώτησή του ζητά πλήρη στοιχεία για την εξέλιξη των διαγωνισμών για την προμήθεια ασθενοφόρων οχημάτων τόσο μέσω ΕΣΠΑ όσο και μέσω πόρων του ΕΚΑΒ σε διάφορες περιοχές της χώρας.

Ειδικότερα στο κείμενο της ερώτησης ο κ. Πουλάς αναφέρει τα εξής:

«Είναι γνωστό και διαχρονικό το πρόβλημα των ελλείψεων του ΕΚΑΒ σε ασθενοφόρα και προσωπικό (διασώστες-πληρώματα ασθενοφόρου) σε όλη των χώρα. Στον νομό Αττικής όμως το τελευταίο διάστημα η επιχειρησιακή ικανότητα του ΕΚΑΒ είναι πλέον πολύ κάτω των ορίων ασφαλείας, ώστε να κινδυνεύουν ανθρώπινες ζωές. 

Το ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΕΚΑΒ με ΕΞΩΔΙΚΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ-ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ αναφέρει ότι παρατηρούνται αδικαιολόγητα μεγάλες καθυστερήσεις στην επισκευή των ασθενοφόρων δωρεάς Ιδρύματος Στάυρος Νιάρχος. Την συντήρηση και επισκευή τους έχει αναλάβει εταιρεία κατόπιν σύμβασης μεταξύ του Υπουργείου Υγείας και του Ιδρύματος Στάυρος Νιάρχος, όπως αναφέρεται και στο από 18/10/2019 δελτίο τύπου του Υπουργού Υγείας κ. Β. Κικίλια.

Τούτο έχει ως αποτέλεσμα ήδη την 31/12/2019, τα 37 επί συνόλου 58 ασθενοφόρων του ΕΚΑΒ Αθήνας (ήτοι το 70% της δύναμης), να ευρίσκονται εκτός λειτουργίας,  ώστε πολλοί τομείς να στερούνται των υπηρεσιών μας.

Η κατάσταση δεν έχει βελτιωθεί παρά ελάχιστα. Στις 19/01/2020 32 ασθενοφόρα βρίσκονταν εκτός λειτουργίας.

Ο αριθμός των ασθενοφόρων που επιχειρούν στον νομό Αττικής έχει μειωθεί επικίνδυνα. Τα εναπομείναντα ασθενοφόρα, πλην της δωρεάς, είναι λίγα, κινούνται σε 24ωρη βάση, με εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα το καθένα και ιδιαιτέρως  καταπονημένα. Από το 2007 έχει ολοκληρωθεί μόλις ένας διαγωνισμός (κατά το ήμισυ) προμήθειας ασθενοφόρων, χωρίς να περιλαμβάνεται η περιφέρεια Αττικής. Είναι επιτακτική η ανάγκη προμήθειας ασθενοφόρων καθώς και η ολοκλήρωση των διαγωνισμών που είναι σε εξέλιξη. 

Στο προσωπικό οφείλονται εκτός έδρας μετακινήσεις από τον Οκτώβριο του 2018.

Επειδή η έλλειψη προσωπικού και ασθενοφόρων σε συνδυασμό με τον αυξημένο όγκο εργασίας συνεπάγονται σοβαρά προβλήματα και τεράστιες καθυστερήσεις στην παροχή εξειδικευμένης προνοσοκομειακής φροντίδας στους πολίτες από το ΕΚΑΒ με ότι αυτό συνεπάγεται για την προάσπιση της δημοσιας υγείας, ερωτάται ο κύριος Υπουργός:

1. Πώς θα λυθεί το πρόβλημα επισκευής και συντήρησης των νέων ασθενοφόρων της δωρεάς ώστε να ομαλοποιηθεί η κατάσταση; Γιατί δεν έχει αξιοποηθεί το Συνεργείο Επισκευής Οχημάτων στην Κεντρική Υπηρεσία του ΕΚΑΒ για την επισκευή και συντήρηση των οχημάτων;

2. Α) Ποια η εξέλιξη των διαγωνισμών για την Προμήθεια ασθενοφόρων οχημάτων μέσω χρηματοδότησης ΕΣΠΑ

•          Διαγωνισμός για τις ανάγκες του ΕΚΑΒ στις Περιφέρειες Αττικής (60 οχήματα) και Νοτίου Αιγαίου (12 οχήματα).

•          Διαγωνισμός για τις ανάγκες του ΕΚΑΒ στις Περιφέρειες Κεντρικής Μακεδονίας (15 οχήματα) και Περιφέρεια Θεσσαλίας (13 οχήματα)

•          Διαγωνισμός για τις ανάγκες του ΕΚΑΒ στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας (17 οχήματα)

Σύνολο: 117 ασθενοφόρα οχήματα

Β) Ποια η εξέλιξη των διαγωνισμών για την προμήθεια ασθενοφόρων οχημάτων μέσω πόρων του ΕΚΑΒ

•          Παράρτημα ΕΚΑΒ Πάτρας (14 οχήματα)

•          Παράρτημα ΕΚΑΒ Λαμίας (7 οχήματα)

•          Παράρτημα ΕΚΑΒ Τρίπολης (7 οχήματα)

Σύνολο: 28 ασθενοφόρα οχήματα

3. Ποια είναι η δύναμη των ασθενοφόρων που επιχειρούν σήμερα σε καθημερινή 24ωρη βάση στην Αττική και ποια θα έπρεπε να ήταν η προβλεπόμενη σύμφωνα με τον πληθυσμό; Ποιος είναι ο μέσος όρος ανταπόκρισης (κλήση-άφιξη στο συμβάν) σε επείγοντα περιστατικά (τροχαία, καρδιολογικά κ.α.);

4. Πότε θα καταβληθούν οι «εκτός έδρας» αποζημιώσεις στο προσωπικό του ΕΚΑΒ; Ποιος είναι ο λόγος της καθυστέρησης» ;