Η εποχική συναισθηματική διαταραχή είναι είδος κατάθλιψης που εκτιμάται ότι προκαλείται από την αλλαγή των εποχών. Συνήθως τα συμπτώματα αρχίζουν να επιδεινώνονται γύρω στο φθινόπωρο και αυξάνουν τους χειμερινούς μήνες.

Τα συμπτώματα είναι παρόμοια με άλλα είδηση κατάθλιψης όπως έλλειψη συγκέντρωσης, κοινωνική απομόνωση, κούραση και αισθήματα ανημπόριας.

Η αντιμετώπιση περιλαμβάνει τα φάρμακα, την ψυχοθεραπεία, την άσκηση και την υγιεινή διατροφή.

Όσον αφορά τη διατροφή, οι παρακάτω τροφές μπορούν να συμβάλλουν στη βελτίωση της διάθεσης,

Άπαχες πρωτεΐνες

Εκτός από το ότι έχει υψηλά επίπεδα ωμέγα- 3 λιπαρών, ο σολομός είναι καλή πηγή άπαχων πρωτεϊνών. Ενώ η πλούσια μπριζόλα είναι αναμφισβήτητα νόστιμη μπορεί να μην είναι καλή για τη διάθεση ή τον οργανισμό.
Οι άπαχες πρωτεΐνες ωστόσο, περιέχουν άφθονα αμινοξέα που μπορούν να επιδράσουν θετικά στη διάθεση. Οι άπαχες πρωτεΐνες είναι επίσης σημαντική πηγή ενέργειας που χρειάζεστε για να καταπολεμήσετε την κούραση.
Τα ωμέγα 3 λιπαρά οξέα έχουν οφέλη για την υγεία περιλαμβανομένης της πιθανής επίδρασης στη διάθεση.

Έρευνα του University of Pittsburgh ανακάλυψε ότι άνθρωποι με υψηλότερα επίπεδα ωμέγα-3 λιπαρών οξέων ήταν λιγότερο πιθανό να εμφανίσουν ελαφρά ή μέτρια συμπτώματα κατάθλιψης. Πηγές που περιλαμβάνουν τα υψηλότερα επίπεδα ωμέγα -3 λιπαρών οξέων είναι τα καρύδια, ο σολομός και ο λιναρόσπορος.

Μούρα

Το στρες επιδεινώνει τα συμπτώματα κατάθλιψης και εξαντλεί τον οργανισμό. Τα βατόμουρα και οι φράουλες μπορούν ενδεχομένως να βοηθούν στην πρόληψη της απελευθέρωσης κορτιζόλης. Κατά τη διάρκεια στρεσογόνων καταστάσεων η κορτιζόλη κατευθύνεται προς τον ιππόκαμπο, περιοχή του εγκεφάλου που ανάμεσα σε άλλα συνδέεται και με τις συναισθηματικές αντιδράσεις. Να έχετε μούρα στην τσάντα σας για να καταπολεμάτε το στρες.

Η ζάχαρη, αρχικά μπορεί να σας δώσει αίσθημα ευτυχίας, αλλά έρευνα του UCLA υποδεικνύει ότι πολλή ζάχαρη και λίγα ωμέγα-3 λιπαρά μπορούν να αλλάξουν λειτουργικά τον εγκέφαλο και να τον επιβραδύνουν. Έρευνες για το πώς ο εγκέφαλος λειτουργεί συνεχίζονται πάντα. Ωστόσο είναι ασφαλής σκέψη να απέχετε από τη ζάχαρη, ιδιαίτερα αν αισθάνεστε θλίψη. Η πτώση μετά το ‘’ανέβασμα’’ της ζάχαρης, μπορεί εύκολα να σας κάνει να αισθανθείτε χειρότερα από πριν.

Φυλλικό οξύ

Έρευνες για την επίδραση του φυλλικού οξέως στον εγκέφαλο έδωσαν στοιχεία σχετικά με το πώς μπορεί να ενισχύσει τη διάθεση. Υπάρχουν ενδείξεις ότι ο οργανισμός τη χρησιμοποιεί για τη δημιουργία σεροτονίνης αλλά δεν υπάρχουν καταληκτικές ενδείξεις για τον τρόπο λειτουργίας της.

Η περίληψή του στη διατροφή είναι καλή ιδέα, παρόλα αυτά.

Μπορούμε να λάβουμε μεγάλες ποσότητες φυλλικού οξέως από φυλλώδη λαχανικά, πορτοκάλια, βρώμη, ηλιόσπορους ενισχυμένα δημητριακά, αυγά και άγριο σολομό.

Όπως το φυλλικό οξύ, τα χαμηλά επίπεδα βιταμίνης B12 στο αίμα συνδέονται με κατάθλιψη, αλλά οι ερευνητές δεν μπορούν να βρουν καταληκτικές αποδείξεις για την αιτία.

Υπάρχουν πολλοί νόστιμοι τρόποι να το ενσωματώσετε στη διατροφή σας. Διατροφικές πηγές βιταμίνης 12 είναι το άπαχο βοδινό, ο σολομός, τα αυγά, το τυρί κοτατζ, το γιαούρτι, το γάλα και ενισχυμένα δημητριακά.

Βιταμίνη D

Η βιταμίνη D είναι γνωστή ως βιταμίνη του ήλιου, επειδή ο οργανισμός μπορεί να τη συνθέσει χρησιμοποιώντας χοληστερόλη και απορροφώντας φυσικό φως. Η διάθεσή σας μπορεί να βελτιωθεί ενδεχομένως ακόμα και με 10 λεπτά έκθεση στον ήλιο. Για αυτό, η φωτοθεραπεία είναι σημαντική αγωγή για την εποχική συναισθηματική διαταραχή. Ο οργανισμός μπορεί επίσης να απορροφήσει βιταμίνη D μέσω της τροφής.

Οι διατροφικές πηγές της συγκεκριμένης βιταμίνης περιλαμβάνουν γάλα, αυγά και ψάρια με κόκκαλα. Μπορείτε επίσης να τη λάβετε υπό μορφή συμπληρωμάτων.

Σκούρα σοκολάτα

Η σοκολάτα πάντα ήταν νόστιμος τρόπος να βελτιώσουμε τη χαμηλή διάθεση. Όμως το παγωτό σοκολάτα δεν είναι ο καλύτερος τρόπος να το κάνουμε.

Συμμετέχοντες σε έρευνα έπιναν ρόφημα με σκούρα σοκολάτα καθημερινά για ένα μήνα. Τα ευρήματα έδειξαν ότι η διάθεση βελτιώθηκε σημαντικά. Οι ερευνητές συνέδεσαν το εύρημα με περιεχόμενο υψηλό σε πολυφαινόλες-είδος αντιοξειδωτικών.
Όταν αισθάνεστε τη διάθεσή σας πεσμένη επιλέξτε μια πλάκα σοκολάτας με το υψηλότερο περιεχόμενο κακάο που μπορείτε να βρείτε.

Γαλοπούλα

Η γαλοπούλα περιέχει το αμινοξύ τρυπτοφάνη όπως και μελατονίνη, χαλαρωτικές χημικές ουσίες που σας κάνουν κουρασμένους μετά το εορταστικό δείπνο.

Οι ηρεμιστικές ιδιότητες της γαλοπούλας είναι καλός, φυσικός τρόπος για να βοηθήσετε τον οργανισμό σας να αντεπεξέλθει σε στρεσογόνες καταστάσεις.

Μπανάνες

Όπως η γαλοπούλα, και οι μπανάνες περιέχουν τρυπτοφάνη. Εκτός από αυτή, οι υδατάνθρακες, τα φυσικά σάκχαρα και το κάλιο στη μπανάνα βοηθούν στην τροφοδότηση του εγκεφάλου. Το μαγνήσιο που επίσης περιέχεται στη μπανάνα μπορεί ενδεχομένως να βελτιώσει τον ύπνο και να μειώσει το άγχος, δυο συμπτώματα εποχικής κατάθλιψης.

Διατροφικές αλλαγές δεν θα πρέπει ποτέ να αντικαθιστούν φάρμακα ή θεραπεία αλλά μπορούν να συμπληρώσουν την τρέχουσα αγωγή. Συζητήστε τα παραπάνω ή άλλες θεραπείες με τον γιατρό σας και διαπιστώστε τι είναι καλύτερο για εσάς.