H CoViD-19 εξαπλώθηκε ραγδαία μέσα σε ένα χρόνο και επηρέασε όλον τον πλανήτη. Χιλιάδες νεκροί και διασωληνωμένοι συνθέτουν το όλο σκηνικό της πανδημίας και τα συστήματα Υγείας των χωρών δοκιμάζονται σοβαρά. Το πρόβλημα υφίσταται και σε πλούσιες χώρες, όπως η Ελβετία.

Το πώς διαχειρίζονται στην συγκεκριμένη χώρα τα περιστατικά CoViD-19, περιγράφει στο Iatronet ο Έλληνας παθολόγος - εντατικολόγος, Βαγγέλης Γραβάνης, ο οποίος είναι επιμελητής στη ΜΕΘ του δευτεροβάθμιου περιφερειακού νοσοκομείου HFR Freiburg Kantonsspital.

Το νοσοκομείο έχει όλες τις βασικές ειδικότητες και μερικές εξειδικευμένες που καλύπτει μια περιφέρεια περίπου 350.000 κατοίκων και διαθέτει περίπου 500 κλίνες οξείας φροντίδας.

Ο Έλληνας γιατρός εξηγεί ότι στο το πρώτο ήδη κύμα της πανδημίας και έπειτα και στο δεύτερο, ορισμένες μονάδες στρατού είχαν καταλύσει έξω από το νοσοκομείο, με σκοπό να συνδράμουν στην αντιμετώπιση της κατάστασης.

Εκτός των άλλων, βοηθούσαν στην ομαλή ροή των περιστατικών, την ενημέρωση των ασθενών και των συνοδών τους ως προς τις πύλες εισόδου στο νοσοκομείου (ήταν διαφορετικές για το προσωπικό και για το κοινό), μεταφορά προμηθειών και οτιδήποτε άλλο κρινόταν σκόπιμο.

Τα επείγοντα αναδιαμορφώθηκαν και δημιουργήθηκε ξεχωριστή πτέρυγα για τα επιβεβαιωμένα και ύποπτα κρούσματα.

Προσθήκη κλινών

Η πανδημία και η ραγδαία αύξηση των περιστατικών επηρέασε κατά πολύ την λειτουργία του εν λόγω ελβετικού νοσοκομείου. Επόμενο λοιπόν ήταν να γίνει αυτό που γίνεται συνήθως εδώ και ένα χρόνο στα περισσότερα νοσοκομεία: επέκταση και προσθήκη κλινών.

"Ο όροφος της παθολογικής", λέει ο Βαγγέλης Γραβάνης, "πολύ γρήγορα έκανε επέκταση, καθώς κλίνες άλλων κλινικών μετατράπηκαν σε CoViD. Ιατρονοσηλευτικό προσωπικό άλλων ειδικοτήτων, παθολογικών κατά κανόνα, μεταφέρθηκε στις CoViD πτέρυγες μιας και η κατάσταση ήταν απελπιστική και η δραστηριότητά τους είχε σχετικά μειωθεί, όπως και αλλού παρατηρήθηκε το φαινόμενο μείωσης των μη CoViD περιστατικών τις περιόδους έξαρσης της πανδημίας."

Σε ό,τι αφορά τα χειρουργεία, ισχύει το ίδιο που έχουμε και στην Ελλάδα, μετά την ρητή εντολή για θεαματική μείωσή τους.

Ο Έλληνας γιατρός αναφέρει ότι η δραστηριότητα των χειρουργείων μειώθηκε και στο νοσοκομείο που εργάζεται έως και 80% και το ιατρονοσηλευτικό προσωπικό μεταφέρθηκε για όσο χρειάστηκε στην ΜΕΘ. "Η συνδρομή τους ήταν πολύτιμη", λέει.

Λεπτομερής καταγραφή

Το σύστημα εισαγωγής και καταγραφής ασθενών στο ελβετικό νοσοκομείο είναι πλήρως οργανωμένο. Αυτό μάλλον κάνει και την διαφορά με τα ελληνικά νοσοκομεία όπου γιατροί και νοσηλευτικό προσωπικό καλούνται συχνά να επιλύσουν και πολλά άλλα προβλήματα λόγω των κενών που υπάρχουν, λέμε εμείς.

Τι γίνεται λοιπόν κατά την εισαγωγή των ασθενών; Ο Έλληνας γιατρός εξηγεί:

"Για κάθε ασθενή που εισάγεται στο νοσοκομείο, ο υπεύθυνος γιατρός οφείλει να ρωτήσει και να καταγράψει στον φάκελό του την αντιμετώπιση σε περίπτωση που τα πράγματα δεν εξελιχθούν θετικά ή συμβεί κάτι απρόβλεπτο (ανακοπή).

Υπάρχουν τα γνωστά status DNR/DNI αν δεν πρόκειται για αναζωογονήσεις, διασωληνώσεις. Η απόφαση μπορεί να είναι του ασθενή ή σε ορισμένες περιπτώσεις καθαρά ιατρική εφόσον κρίνεται ότι δε θα επωφεληθεί μιας εντατικής φροντίδας και μιας νοσηλείας σε ΜΕΘ.

Αυτή η καταγραφή έγινε ακόμα πιο συστηματική και λεπτομερής στoυς COVID ασθενείς: ΜΕΘ ναι, διασωλήνωση ναι, ΚΑΡΠΑ όχι ή ΜΕΘ ναι, διασωλήνωση όχι, ΚΑΡΠΑ όχι ή όλα ναι.

Πως λειτουργεί η ΜΕΘ

"Η ΜΕΘ του νοσοκομείου διαθέτει υπό κανονικές συνθήκες 20 κρεβάτια που αυξήθηκαν σε 35 μάξιμουμ στo peak του 1ου και 2ου κύματος.

Υπήρχε θεωρητικά η δυνατότητα να φτάσουμε μέχρι 50 κλίνες ΜΕΘ αλλά ευτυχώς δε χρειάστηκε.

Πραγματοποιήθηκαν αρκετές διακομιδές από και προς τη ΜΕΘ του νοσοκομείου μας ανάλογα την κατάσταση και τις διαθέσιμες κλίνες. Οι διακομιδές γίνονταν σε εθνικό επίπεδο.

Υπήρχε και το σενάριο διεθνών διακομιδών αν η κατάσταση έφτανε στο απροχώρητο που όμως δεν έγινε ποτέ".

Ελλείψεις φαρμάκων

Οι επισκέψεις στο νοσοκομείο απαγορεύτηκαν. Στη ΜΕΘ η ενημέρωση των συγγενών γινόταν τηλεφωνικά και με βιντεοκλήση. Φυσικά, όπως παντού, τα πράγματα δεν ήταν εύκολα, τονίζει ο Βαγγέλης Γραβάνης

"Το νοσοκομείο λειτουργούσε πραγματικά στα όριά του για πολλές εβδομάδες, το σύστημα υγείας δέχτηκε μεγάλη πίεση. Τουλάχιστον για τη ΜΕΘ που δουλεύω υπήρχε άγχος, κούραση, φόβος.

Δεν είχαμε έλλειψη σε προστατευτικό εξοπλισμό ούτε ένιωσα κάποια στιγμή εκτεθειμένος.

Υπήρξε, όμως, έλλειψη σε φάρμακα που χορηγούνται συστηματικά στη ΜΕΘ (propofol) καθώς και εξοπλισμού, για παράδειγμα ασθενείς με βαριά αναπνευστική ανεπάρκεια να αερίζονται μηχανικά με ακατάλληλους και απλοϊκούς αναπνευστήρες λόγω έλλειψης. Αναπόφευκτα, υπήρξε έκπτωση στην ποιότητα παροχής εντατικής φροντίδας. Η κατάσταση για όλους ήταν πρωτόγνωρη ακόμα και για αυτούς που δουλεύουν χρόνια σε ΜΕΘ".

App για τους εργαζομένους

Στην αρχή της πανδημίας, αναφέρει ο Έλληνας γιατρός, το νοσοκομείο δημιούργησε ένα app που ο κάθε εργαζόμενος είχε στο κινητό του, όπου έβρισκε τα πάντα σε σχέση με την πανδημία και το νοσοκομείο.

Ηταν τύπου facebook με κεντρικό wall paper που ενημερώνονταν κάθε μέρα και διάφορα sections όπου έβρισκες πχ διάφορα πρωτόκολλα, κατευθυντήριες οδηγίες, live στατιστικά του νοσοκομείου, πόσα διαθέσιμα κρεβάτια ΜΕΘ, πόσοι COVID, πόσοι από αυτούς διασωληνωμένοι, πόσοι πήραν εξιτήριο, chat.

"Αποδείχθηκε πολύ χρήσιμο", καταλήγει ο Βαγγέλης Γραβάνης.

Ειδήσεις υγείας σήμερα
ΠΟΥ: Περίπου 51 εκατομμύρια ζωές σώθηκαν στην Αφρική λόγω των εμβολιασμών τα τελευταία 50 χρόνια
ΗΠΑ: Δεύτερη μεταμόσχευση νεφρού γενετικά τροποποιημένου χοίρου σε ασθενή
Αγχώδης τύπος προσκόλλησης: Πώς επηρεάζονται οι σχέσεις