Η βιταμίνη C είναι ίσως η πιο διάσημη από τις βιταμίνες. Αυτό συμβαίνει για πολλούς λόγους. Αρχικά, τα οφέλη της για τον οργανισμό και οι ρόλοι που παίζει στις διεργασίες του δημιουργούν μια μακριά, μακριά λίστα. Έπειτα, επειδή το σώμα μας δεν έχει τρόπο να την αποθηκεύει, πρέπει να λαμβάνουμε ικανοποιητικές ποσότητες καθημερινά.

 Ευτυχώς, η βιταμίνη C βρίσκεται πρακτικά σε κάθε φρούτο και λαχνικό, συνεπώς όταν ακολουθούμε μια ισορροπημένη διατροφή είναι πολύ εύκολο να παίρνουμε κάθε μέρα την απαραίτητη "δόση". Ας ρίξουμε όμως και μια ματιά σε ορισμένους μύθους και αλήθειες για αυτή την τόσο σημαντική βιταμίνη.

 Μύθος: Μπορεί να θεραπεύσει το κρύωμα

Το κοινό κρύωμα δεν θεραπεύεται με τίποτα... απλώς περνάει. Η βιταμίνη C ενισχύει το ανοσοποιητικό μας, με αποτέλεσμα να είναι πιο δύσκολο να αρρωστήσουμε. Έχουν υπάρξει μελέτες που δείχνουν ότι οι άνθρωποι που λαμβάνουν συμπληρώματα της βιταμίνης αντιμετωπίζουν μικρότερα σε διάρκεια κρυολογήματα, αλλά τα πορίσματα δεν έχουν ερευνηθεί αρκετά.

 Αλήθεια: Είναι πολύ δύσκολο να υπάρξει έλλειψη βιταμίνης C

Όλοι έχουμε ακουστά το σκορβούτο, που πάθαιναν παλιά οι ναυτικοί επειδή δεν έτρωγαν καθόλου φρούτα και λαχανικά στα μεγάλα ταξίδια. Το θέμα είναι ότι για να φτάσουμε εκεί, χρειάζεται (αντικειμενικά) προσπάθεια: Το σκορβούτο προλαμβάνεται με μόλις 10 mg της βιταμίνης καθημερινά, και το μέσο πορτοκάλι περιέχει 70 mg, κάτι λιγότερο δηλαδή από την ημερήσιά μας δόση.

 Αλήθεια: Η ικανοποιητική της πρόσληψη παίζει ρόλο και στο αδυνάτισμα

Έχει παρατηρηθεί πως τα άτομα που δεν λαμβάνουν αρκετή βιταμίνη C τείνουν να έχουν υψηλότερο δείκτη μάζας σώματος, αλλά δεν έχει εξακριβωθεί πλήρως μια σχέση αιτίου-αιτιατού. Θέλουμε να πούμε πως για να υπάρχουν χαμηλά επίπεδα βιταμίνης C, μάλλον το άτομο δεν τρώει αρκετά φρούτα και λαχανικά, που είναι επίσης ένας παράγοντας κινδύνου για αυξημένο δείκτη μάζας σώματος.

 Μύθος: Δεν μπορούμε να πάρουμε υπερβολική δόση βιταμίνης C

Κι όμως, μπορούμε. Βέβαια, επειδή δεν μπορεί να την αποθηκεύσει το σώμα, η περιττή απομακρύνεται μέσω των ούρων. Η ποσότητα αυτά είναι πραγματικά μεγάλη, στα 2.000 mg. Θα υπάρξουν, όμως, ορισμένες δυσάρεστες παρενέργειες, όπως πρήξιμο, ναυτία και εμετό, καούρα και αϋπνία.

 Μύθος: Τα εσπεριδοειδή είναι η καλύτερη πηγή βιταμίνης C

Όχι. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν είναι εξαιρετικές πηγές, αλλά πολλά λαχανικά έχουν ακόμα μεγαλύτερες δόσεις (και με ακόμα πιο χαμηλές θερμίδες). Οι πιπεριές, για παράδειγμα, σε κάθε τους χρώμα, ξεπερνούν κατά πολύ τα εσπεριδοειδή, περιέχοντας 200-300 mg της βιταμίνης ανά κούπα. Το μπρόκολο, τα λαχανάκια Βρυξελλών, αλλά και φρούτα όπως η φράουλα, το ακτινίδιο και ο ανανάς περιέχουν τεράστιες ποσότητες. Επειδή ποιος είπε ότι στην υγιεινή διατροφή δεν χωρά ποικιλία;