Η ομιλήτρια εστίασε στο γεγονός της επικοινωνίας και συνεργασίας μεταξύ ασθενών, φροντιστών και θεραπόντων ιατρών που διαδραματίζει κομβικό ρόλο στην αντιμετώπιση του προβλήματος υγείας που αντιμετωπίζει ο κάθε ασθενής.

Η ενίσχυση αυτού του δικτύου συνεργασίας και επικοινωνίας  έχει καταλυτικό ρόλο και το στοίχημα είναι αφενός πως θα ευαισθητοποιηθεί αυτή η ομάδα και αφετέρου πως θα ενισχυθεί κατά το δυνατόν η μεταξύ τους σχέση.

Ο ρόλος της νοσηλεύτριας - νοσηλευτή  είναι  επίσης πολύ σημαντικός στις πολύ δύσκολες καταστάσεις που περνάει ο ασθενής με αιματολογικό καρκίνο και ιδιαίτερα την περίοδο των μεταμοσχεύσεων. 

Η κ. Παπακωνσταντίνου σημείωσε ότι η ενημέρωση για την συμπτωματολογία είναι  απαραίτητη, την αναζητούν οι ασθενείς, και θα μπορούσε να διευρυνθεί στην ομάδα. Οι κοινωνικοί λειτουργοί είναι εκείνοι που θα διαπιστώσουν πρώτοι την κατάσταση του ασθενούς, του περιβάλλοντός του, τις δυναμικές που υπεισέρχονται στην οικογένεια, στα μοναχικά άτομα και είναι αυτοί οι οποίοι θα εκτιμήσουν τις ανάγκες.

Αυτές ακριβώς τις ανάγκες πρέπει να τις λάβει υπόψιν όλη η ομάδα καθώς με τον τρόπο αυτό διευκολύνεται και ενθαρρύνεται η συνεργασία όλων όσων την απαρτίζουν.

«Ανοίγουμε πόρτες ενημέρωσης», υπογράμμισε χαρακτηριστικά η κ. Παπακωνσταντίνου, «και ατομικά αλλά και σε όλη την ομάδα.»

 Η εμπιστοσύνη, επίσης στην προσωποποιημένη θεραπεία είναι εξαιρετικά σημαντική όπως και ο ψυχοσωματικός παράγοντας  ιδιαίτερα την περίοδο της πανδημίας, όταν και διαπιστώθηκαν πολλά προβλήματα.

Η ομάδα μεταξύ των ασθενών που ανταλλάσσουν εμπειρίες και καλές πρακτικές είναι επίσης μία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα μέθοδος. Η ανάπτυξη των ομάδων αυτών σε κοινωνική εργασία και διαμοιρασμό συμβάλλουν σημαντικά στην βελτίωση των ασθενών.

Η κ. Παπακωνσταντίνου επεσήμανε, τέλος, την σημασία της κινητοποίησης του ασθενούς σε σχέση με αυτό που νοιώθει.

«Πρέπει να δοθεί η ευκαιρία στους ασθενείς και τους φροντιστές να ακουστούν και αυτό αποτελεί την πύλη για το άνοιγμα της επικοινωνίας, κατέληξε.