Φυσική ουσία που περιέχεται σε φυτά όπως ο βασιλικός (Fenchol), μπορεί πιθανόν να συμβάλλει στην προστασία του εγκεφάλου από την παθολογία της νόσου Alzheimer, υποδεικνύει προκλινική μελέτη του  University of South Florida Health.

Η νέα έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Frontiers in Aging Neuroscience, ανακάλυψε αισθητηριακό  μηχανισμό που συνδέεται με το εντερικό μικροβίωμα, που εξηγεί πώς μειώνει η ουσία τη νευροτοξικότητα στον εγκέφαλο κάποιου με Alzheimer.

Η πληθώρα των λιπαρών οξέων βραχείας αλύσου, συχνά μειώνεται σε ηλικιωμένους με ελαφρά νοητική εξασθένηση και νόσο Alzheimer.

Τα λιπαρά οξέα βραχείας αλύσου από το έντερο που ταξιδεύουν με το αίμα στον εγκέφαλο μπορούν να προσκολληθούν και να ενεργοποιήσουν τα FFAR2 (μόριο σηματοδότησης κυττάρων που εκφράζεται στους νευρώνες).

Ο Hariom Yadav, καθηγητής στο USF Health Morsani College of Medicine, δήλωσε ότι η έρευνα είναι η πρώτη που βρίσκει ότι η διέγερση του αισθητηριακού μηχανισμού FFAR2 από αυτούς τους μικροβιακούς μεταβολίτες (λιπαρά οξέα βραχείας αλύσου) μπορεί να είναι ωφέλιμη στην προστασία των νευρώνων από τοξική συσσώρευση βήτα αμυλεοιδούς πρωτεΐνης η οποία συνδέεται με το Alzheimer.

Οι ερευνητές έδειξαν ότι η καταστολή του υποδοχέα FFAR2 συμβάλλει στη μη φυσιολογική συσσώρευση της βήτα αμυλοειδούς πρωτεΐνης προκαλώντας νευροτοξικότητα που συνδέεται με τη νόσο Alzheimer.

Εξέτασαν 144,000 φυσικές ουσίες για να βρουν πιθανές υποψήφιες που θα μπορούσαν να μιμηθούν την ίδια ωφέλιμη  επίδραση  των λιπαρών οξέων βραχείας αλύσου στην ενεργοποίηση σηματοδότησης  λιπαρών οξέων βραχείας αλύσου.

Οι ερευνητές κατέληξαν σε 15 ουσίες που φάνηκαν υποψήφιες να είναι πιο ισχυρές.  Η ουσία Fenchol, που δίνει στο βασιλικό το άρωμά του ήταν καλύτερη στο να προσκολλάται στην ενεργό πλευρά των FFAR για τη διέγερση της σηματοδότησης.

Αλλα πειράματα έδειξαν ότι η ουσία μείωσε σημαντικά την υπερβάλλουσα συσσώρευση βήτα αμυλοειδούς και τον θάνατο νευρώνων, διεγείροντας τη σηματοδότηση FFAR2.

Οι ερευνητές επίσης είδαν ότι η ουσία μείωσε τα ''κύτταρα ζόμπι'' που βρίσκονται συχνά στον εγκέφαλο ανθρώπων με παθολογία νόσου Alzheimer.

Τα κύτταρα ζόμπι σταματούν να πολλαπλασιάζονται και έχουν αργό θάνατο. Στο μεταξύ, δήλωσε ο ερευνητής, συσσωρεύονται σε όργανα με βλάβη ή γερασμένα, δημιουργούν βλαβερό φλεγμονώδες περιβάλλον και στέλνουν σήματα στρες ή θανάτου σε γειτονικά υγιή κύτταρα, που τελικά επίσης αλλάζουν σε ζόμπι κύτταρα ή πεθαίνουν.

Η ουσία του βασιλικού μειώνει τη δημιουργία ημιθανών ζόμπι νευρονικών κυττάρων και αυξάνει την εξασθένηση της βήτα αμυλοειδούς, ώστε η αμυλεοιδής πρωτεΐνη να αποβάλλεται πιο γρήγορα από τον εγκέφαλο.

Χρειάζονται νέες έρευνες πριν αρχίσει κάποιος να καταναλώνει πολύ βασιλικό, δήλωσαν οι ερευνητές.

Frontiers in Aging Neuroscience.