Περί τα 500 άτομα με Σακχαρώδη Διαβήτη Τύπου 1 δεν μπορούν να ξεκινήσουν θεραπεία με την Αντλία Ινσουλίνης. Ο λόγος; ο προϋπολογισμός που δεν ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες του πληθυσμού.

Αυτό το συμπέρασμα εξάγεται από την επιστολή που έχουμε στη διάθεσή μας και προωθήθηκε από τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Ιατρικών & Βιοτεχνολογικών Προϊόντων (ΣΕΙΒ)  προς τη διοίκηση του ΕΟΠΥΥ αλλά και την ηγεσία του Υπουργείου Υγείας. 

Σύμφωνα με αποκλειστικά στοιχεία, αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα 3.000 άτομα με Σακχαρώδη Διαβήτη Τύπου 1, κυρίως  νέοι και παιδιά, χρησιμοποιούν αντλίες ινσουλίνης με πολύ καλά αποτελέσματα στη  ρύθμισή τους. Σύμφωνα με τις επιδημιολογικές μελέτες για τον Σακχαρώδη Διαβήτη στην  Ελλάδα, η διείσδυση της θεραπείας με αντλία ινσουλίνης ανέρχεται στο 6,3%, ενώ στις  υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης, τις ΗΠΑ, το Ισραήλ και την Αυστραλία η διείσδυση  κυμαίνεται μεταξύ 15-35%. Μπορεί συνεπώς να θεωρηθεί δεδομένο ότι η διάθεση αντλιών  ινσουλίνης θα αυξάνεται τουλάχιστον κατά 15% ετησίως στην Ελλάδα.  

Παρά τα πιο πάνω όμως στοιχεία, όμως, ο συνολικός προϋπολογισμός της υποκατηγορίας  Λ4Γ του ΕΟΠΥΥ που αφορά αποκλειστικά τις αντλίες ινσουλίνης και τα αναλώσιμά τους, με  βάση τις τιμές αποζημίωσης που όρισε σε ΦΕΚ ο Οργανισμός , καθορίστηκε για το έτος  2020 σε 8.000.000 ευρώ. Σύμφωνα με τις πρόσφατες ανακοινώσεις του ΕΟΠΥΥ σχετικά με  την υπέρβαση της δαπάνης της Λ4Γ για το 2020, η πραγματική δαπάνη του ανήλθε σε  9.174.400 ευρώ και αυτό δημιούργησε υπέρβαση δαπάνης κατά 20,31% στο Β΄ εξάμηνο του  2020. Αυτό σημαίνει ότι 400 ασθενείς σε ετήσια βάση δεν καλύφθηκαν από τον  προϋπολογισμό της υποκατηγορίας Λ4Γ για τη θεραπεία με Αντλία Ινσουλίνης

Όμως και ο προϋπολογισμός της Λ4Γ που ανακοινώθηκε από τον ΕΟΠΥΥ για το 2021  παρέμεινε στα 8.000.000 ευρώ, παρά το γεγονός ότι ο ΕΟΠΥΥ, ο οποίος έχει καθορίσει τις  ποσότητες (ΕΚΠΥ) και τις τιμές αποζημίωσης (ΦΕΚ τιμών) των αντλιών και ελέγχει κάθε  πιθανή προκλητή ζήτηση μέσα από τις εγκρίσεις όλων των αντλιών από το ΑΥΣ, γνώριζε την  υπέρβαση της δαπάνης το 2020. Η απόφαση όμως αυτή, λαμβανομένης υπόψη και της ανά  έτος αυξήσεως του αριθμού των ασθενών που προσχωρούν στη θεραπεία, απαγορεύει σε  περίπου 500 άτομα με Σακχαρώδη Διαβήτη Τύπου 1 που αντιμετωπίζουν δυσκολίες με τη  ρύθμισή τους, να ξεκινήσουν τη θεραπεία με την Αντλία Ινσουλίνης και να βελτιώσουν τη  ρύθμισή τους. Την ίδια στιγμή, ο ΕΟΠΥΥ ανακοίνωσε προκαταβολή 70% του εκτιμώμενου claw-back για  τον Μάιο του 2021, με υπέρβαση που ανέρχεται στο 23,34% επ’ αυτού. 

'Οπως αναφέρεται στην επιστολή "άνιση επίσης είναι η κατανομή του προϋπολογισμού εξαιτίας του συντελεστή του  ΦΠΑ του κάθε προϊόντος, αφού οι ταινίες μέτρησης σακχάρου στο αίμα επιβαρύνονται με  ΦΠΑ 6%, οι αισθητήρες παρακολούθησης γλυκόζης, οι αντλίες ινσουλίνης και τα σετ έγχυσης με 13% και οι αισθητήρες CGM και οι δεξαμενές με 24%. Η σημαντική αυτή  απόκλιση στον ΦΠΑ δημιουργεί στρεβλώσεις, ειδικά στην υποκατηγορία Λ4Γ των αντλιών ινσουλίνης. Είναι χαρακτηριστικό ότι αν τα υλικά της αντλίας ινσουλίνης είχαν ΦΠΑ 13%, η δαπάνη της Λ4Γ θα μειωνόταν στα 8.815.537 ευρώ με υπέρβαση 815.537, θα κάλυπτε  δηλαδή 117 περισσότερους ασθενείς στη θεραπεία με αντλία, ενώ αν ο ΦΠΑ ήταν 6%, η  δαπάνη του 2020 θα ήταν 8.269.442 ευρώ, θα κάλυπτε δηλαδή 295 περισσότερους  ασθενείς, σχεδόν το σύνολο των ασθενών με αντλία στην Ελλάδα. 

Ενόψει, λοιπόν, των παραπάνω, ο ΣΕΙΒ μεταφέροντας τις θέσεις των μελών του που  αποτελούν και το σύνολο των εταιρειών εισαγωγέων-παρόχων του ΕΟΠΥΥ για τις αντλίες  ινσουλίνης ζητά μέσω της επιστολής:

  1. Την άμεση αύξηση της δαπάνης της κατηγορίας Λ4Γ για το 2021 από 8.000.000 σε  10.000.000 ευρώ ώστε να αντανακλά τις πραγματικές ανάγκες της θεραπείας με Αντλία  Ινσουλίνης. 
  2. Την πρόβλεψη της αύξησης της θεραπείας με Αντλία Ινσουλίνης και της εφαρμογής  νέων τεχνολογιών για τον Διαβήτη, στους προϋπολογισμούς των επόμενων ετών.
  3. Την εισήγηση του ΕΟΠΥΥ προς το Υπουργείο Οικονομικών για ένταξη της Αντλίας  Ινσουλίνης και των αναλωσίμων της στην κατηγορία προϊόντων με χαμηλό συντελεστή  ΦΠΑ. 

Και καταλήγει η επιστολή: ευελπιστώντας σε μία δίκαιη λύση για όλους μας και, πρώτα από όλα για τα άτομα με  Διαβήτη Τύπου 1, παρακαλούμε για την άμεση εξέταση των παραπάνω, τα οποία  αποσκοπούν στο να δώσουν διέξοδο στην οικονομική ασφυξία που έχει πλέον προκληθεί στις συναλλασσόμενες εταιρείες, δεδομένου ότι η κατάσταση που έχει προκύψει από τη  συνδυασμένη επιβάρυνση του claw-back 20,91% του Β΄ εξαμήνου του 2020 και της προκαταβολής claw-back 23,34% για το 2021, καθιστά πλέον απαγορευτική τη συνέχιση  της υπάρχουσας διαδικασίας αποζημίωσης των αντλιών ινσουλίνης και των αναλωσίμων τους. Και αυτό γιατί πρέπει πλέον να θεωρείται ως δεδομένο ότι, λόγω των παραπάνω και  της έλλειψης ρευστότητας που συνεπάγεται ο ανά μήνα συμψηφισμός των τιμολογίων με  την προκαταβολή του claw-back, θα καταστεί εκ των πραγμάτων αντικειμενικά αδύνατη  υπό αυτούς τους όρους η εξυπηρέτηση των συμβάσεων και η διάθεση των εν λόγω  προϊόντων στους ασφαλισμένους στον ΕΟΠΥΥ ασθενείς".

Ειδήσεις υγείας σήμερα
"Και τώρα...αγωνιζόμαστε" - Από το σοκ της διάγνωσης, στη μάχη με τον καρκίνο
Μ. Θεμιστοκλέους: Με ποιο νέο όργανο αλλάζουν διοίκηση του ΕΣΥ και υπουργείο Υγείας
Οι επιτροπές και ο Μεγάλος Αδερφός από το υπουργείο Οικονομικών στην ΕΚΑΠΥ