Όταν δεν λαμβάνονται υπόψη οι πραγματικές ανάγκες του πληθυσμού με σακχαρώδη διαβήτη και την ίδια στιγμή εκκρεμούν για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα εντάξεις νέων καινοτόμων προϊόντων στην αγορά, τότε γίνεται αντιληπτή και η πηγή των φημών, ότι επίκεινται δυσμενείς επιχειρηματικές εξελίξεις στον κλάδο των ιατροτεχνολογικών προϊόντων. 
 
Όλα τα παραπάνω περιλαμβάνονται σε μία επιστολή που έχουμε στα χέρια μας με τελικό αποδέκτη τη διοίκηση του ΕΟΠΥΥ, και κοινοποίηση στον υπουργό Υγείας Θ. Πλεύρη και αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Θ. Σκυλακάκη.  

Στην επιστολή αυτή αναφέρονται μεταξύ άλλων τα εξής:

1) Αν και υπάρχει αύξηση του προϋπολογισμού του Αναλώσιμου Υγειονομικού Υλικού κατά 3.400.000 ευρώ, παρ’ όλα αυτά στο συνολικό προϋπολογισμό Υλικών Σακχαρώδη Διαβήτη, στις κατηγορίες Λ4Α, Λ4Β και Λ4Γ, υπάρχει συνολική μείωση κατά 1.000.000 ευρώ, τη στιγμή που ο αριθμός των πασχόντων έχει αυξηθεί κατά 5% σύμφωνα με τα νεότερα δεδομένα της ΗΔΙΚΑ. Υπόψη ότι, η αύξηση αυτή είναι ίση με τη μέση ετήσια αύξηση του επιπολασμού του διαβήτη σε παγκόσμια κλίμακα σύμφωνα με τον ΠΟΥ (24% αύξηση στον νεογνικό διαβήτη, 18% αύξηση άλλων τύπων διαβήτη και 22% αύξηση σε περιπτώσεις ινσουλινοπενίας). 

2) Εν μέσω διαπραγμάτευσης της ένταξης νέων τεχνολογιών στην αποζημίωση του ΕΟΠΥΥ, πραγματοποιείται μείωση 7.000.000 ευρώ στην κατηγορία Λ4Β Υλικά Σακχαρώδη Διαβήτη τύπου 1, στην οποία εντάσσονται κατά κύριο λόγο οι νέες τεχνολογίες, χωρίς να έχει δημιουργηθεί ακόμα διακριτός προϋπολογισμός για αυτά τα προϊόντα. Με άλλα λόγια, αναφέρεται στην επιστολή επιδιώκει ο ΕΟΠΥΥ με τη διαπραγμάτευση να εντάξει νέα προϊόντα στην αποζημίωση, μέσα σε έναν προϋπολογισμό που ήδη έχει πολύ μεγάλα clawback. Αυτό σημαίνει στην πράξη παροχή των νέων αυτών προϊόντων σχεδόν δωρεάν!

3) Η κατηγορία Λ4Γ Αντλίες Ινσουλίνης, μια θεραπεία που διατίθεται μόνο κατόπιν έγκρισης από το Ανώτατο Υγειονομικό Συμβούλιο (ΑΥΣ) σε ανθρώπους με Σακχαρώδη Διαβήτη τύπου 1, παραμένει ακόμα υποχρηματοδοτούμενη, προκαλώντας αυξανόμενο clawback στις εταιρείες. 

4) Οι νέες τεχνολογίες διαβήτη όπως τα συστήματα στιγμιαίας και συνεχούς καταγραφής γλυκόζης και οι αντλίες ινσουλίνης βρίσκονται δυστυχώς ακόμα σε αυξημένους συντελεστές ΦΠΑ 24% και 13% παρά τις συνεχείς προτάσεις μας να μπουν σε μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 6%, όπως οι ταινίες μέτρησης σακχάρου.

Και καταλήγει η επιστολή:

Από τα παραπάνω, διαφαίνεται ότι ο Οργανισμός δεν λαμβάνει υπόψη τις πραγματικές ανάγκες του πληθυσμού με Σακχαρώδη Διαβήτη στη χώρα, υποχρηματοδοτώντας τη συγκεκριμένη θεραπευτική κατηγορία, ενώ παραμένει αδιευκρίνιστο και χωρίς  στοιχειώδη πρόβλεψη, το πώς και σε τι προϋπολογισμό θα ενταχθούν οι  νέες τεχνολογίες που θα οδηγήσουν στην πρόληψη των επιπλοκών, των υπογλυκαιμιών και εν γένει στη σωστότερη και διατηρήσιμη ρύθμιση του ΣΔ, που τελικά οδηγούν άμεσα στην εξοικονόμηση πόρων για το σύστημα υγείας και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των ασθενών με Σακχαρώδη Διαβήτη.

Στο πλαίσιο αυτό, τα μέλη του κλάδου έχουν ζητήσει την άμεση και επίσημη ενημέρωσή τους αναφορικά με τη συνολική διαμόρφωση του προϋπολογισμού των δαπανών για τον Σακχαρώδη Διαβήτη για το 2022, βάσει ρεαλιστικών προβλέψεων βασισμένη στα δημογραφικά δεδομένα, ώστε να μην επαναληφθεί το φαινόμενο των συνεχών τροπολογιών του, που τελικά τον μεταμορφώνει σε απολογισμό έτους, καθώς και την άμεση αποκατάσταση του προϋπολογισμού του 2021, τουλάχιστον στα ποσά που είχαν καθοριστεί πριν τη δημοσίευση του ΦΕΚ 5457.