Η λακτόζη είναι ένα σάκχαρο που βρίσκεται στα γαλακτοκομικά προϊόντα. Το αγελαδινό γάλα είναι το πιο συνηθισμένο είδος γάλακτος που χρησιμοποιείται για την παρασκευή των προϊόντων αυτών. Αλλά το γάλα από όλα τα θηλαστικά περιέχει λακτόζη, συμπεριλαμβανομένου του αιγοπρόβειου και του βουβαλίσιου γάλακτος. Ακόμη και το ανθρώπινο μητρικό γάλα περιέχει περίπου 7% λακτόζη.

Για όλα τα τρόφιμα που τρώμε, το σώμα έχει συγκεκριμένα πεπτικά ένζυμα που βοηθούν στη διάσπαση των θρεπτικών συστατικών σε μικρότερα κομμάτια για να απορροφηθούν και να μεταβολιστούν. Το πεπτικό ένζυμο που ονομάζεται λακτάση είναι υπεύθυνο για τη διάσπαση της λακτόζης. Τα άτομα που δεν έχουν αρκετή λακτάση έχουν συνεπώς δυσανεξία στη λακτόζη.

Μόλις η λακτόζη φτάσει στο παχύ έντερο, τα φιλικά βακτήρια που αποτελούν το μικροβίωμα του εντέρου ζυμώνουν τη ζάχαρη για να τη χρησιμοποιήσουν ως καύσιμο. Αυτή η ζύμωση οδηγεί σε αέρια, φούσκωμα και άλλα συμπτώματα της δυσανεξίας.

Τα περισσότερα άτομα με δυσανεξία στη λακτόζη έχουν κάποια λακτάση και μπορούν να ανεχθούν κάποια γαλακτοκομικά χωρίς να εμφανίσουν συμπτώματα. Το όριο στο οποίο ξεκινούν τα συμπτώματα ποικίλλει, αλλά οι περισσότεροι άνθρωποι μπορούν να χειριστούν τουλάχιστον 12 γραμμάρια λακτόζης. Αυτή η ποσότητα λακτόζης βρίσκεται περίπου σε ένα ποτήρι γάλα.

Βούτυρο

Το βούτυρο δημιουργείται αναδεύοντας το γάλα για να διαχωριστεί το λίπος από τα υγρά συστατικά. Το μεγαλύτερο μέρος της ζάχαρης αφαιρείται κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας, και κυρίως το λίπος παραμένει. Υπάρχουν περίπου 0,58 γραμμάρια λακτόζης σε ένα ολόκληρο ραβδί βουτύρου. Έτσι, εάν αλείφετε βούτυρο σε ένα κομμάτι φρυγανιάς ή στο μαγείρεμα, προσθέτει πολύ λίγη λακτόζη στο γεύμα.

Σκληρό τυρί

Τα σκληρά τυριά όπως το τσένταρ, η παρμεζάνα, το πεκορίνο και το ελβετικό έχουν χαμηλή περιεκτικότητα σε λακτόζη. Αυτά τα τυριά παρασκευάζονται με θέρμανση του γάλακτος και προσθήκη ενός ενζύμου που ονομάζεται ρενίνη. Όπως το βούτυρο, η διαδικασία διαχωρίζει το λίπος από μέρος του υγρού γάλακτος και έχει ως αποτέλεσμα λιγότερη ζάχαρη να παραμένει στο τυρί. Μία φέτα τυρί τσένταρ περιέχει μόνο περίπου 0,027 γραμμάρια λακτόζη.

Γιαούρτι

Σχεδόν όλα τα άτομα με δυσανεξία στη λακτόζη μπορούν να ανεχθούν τα γαλακτοκομικά προϊόντα που έχουν υποστεί ζύμωση, όπως το γιαούρτι. Το γιαούρτι παρασκευάζεται θερμαίνοντας το γάλα και προσθέτοντας βακτήρια. Τα βακτήρια αυτά ζυμώνουν λίγη από τη ζάχαρη στο γάλα και την πήζουν για να δημιουργήθεί η πιο σφιχτή σύσταση του γιαουρτιού. Σε ένα δοχείο (150 γραμμάρια) στραγγιστού γιαουρτιού, υπάρχουν περίπου 3,69 γραμμάρια λακτόζης.

Σορμπέ

Αν λαχταράτε ένα κατεψυγμένο επιδόρπιο αλλά δεν μπορείτε να φάτε παγωτό, το σορμπέ είναι μια από τις καλύτερες λιχουδιές για κάποιον με δυσανεξία στη λακτόζη. Παρασκευάζεται από μείγμα πουρέ φρούτων, ζάχαρη και μια μικρή μόνο ποσότητα γάλακτος. Το μέσο παγωτό φτιάχνεται με περίπου 50% γάλα ή κρέμα γάλακτος, ενώ το σορμπέ συνήθως περιέχει το πολύ 2%.

Κεφίρ

Παρόμοια με το γιαούρτι, το κεφίρ μπορεί να είναι πιο εύκολα ανεκτό από άτομα με δυσανεξία στη λακτόζη επειδή είναι προϊόν που έχει υποστεί ζύμωση. Μάλιστα, έρευνες έχουν δείξει ότι η τακτική κατανάλωση κεφίρ μπορεί να βελτιώσει την πέψη και την ανοχή στα γαλακτοκομικά προϊόντα. Το κεφίρ περιέχει μέτρια ποσότητα λακτόζης, περίπου 9 γραμμάρια λακτόζης σε 1 φλιτζάνι.

Τυρί κότατζ

Το τυρί κότατζ παρασκευάζεται θερμαίνοντας το γάλα και προσθέτοντας ένζυμα για να δημιουργηθεί ένα συμπαγές τυρόπηγμα. Κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας, η ποσότητα της λακτόζης μειώνεται. Το τυρί κότατζ περιέχει και αυτό μέτρια ποσότητα λακτόζης με περίπου 9 γραμμάρια σε 1 φλιτζάνι.