Ερευνητές στην Ιαπωνία ανακάλυψαν διάφορες μεταλλάξεις που προάγουν τα ενδοκρανιακά ανευρύσματα. Όλες αυτές φαίνεται να δρουν σε μια οδό σηματοδότησης. Με έναν γνωστό αναστολέα κινάσης, οι επιστήμονες κατάφεραν να μπλοκάρουν αυτό το μονοπάτι σε αρχικές δοκιμές.

Το ανεύρυσμα στο κεφάλι μπορεί να αυξήσει σημαντικά τον κίνδυνο μιας απειλητικής για τη ζωή εγκεφαλικής αιμορραγίας. Τα εξογκώματα των αγγείων μπορούν να κλείσουν χειρουργικά, αλλά ακόμη και αυτές οι επεμβάσεις δεν είναι χωρίς κίνδυνο, ιδίως αν το ανεύρυσμα βρίσκεται σε ευαίσθητη περιοχή.

Μια  ερευνητική ομάδα με επικεφαλής τον δρα Yasuyuki Shima από το Κέντρο Έρευνας Εγκεφάλου Riken στην Ιαπωνία, καταγράφει στο περιοδικό "Science Translational Medicine" τις πρώτες ελπιδοφόρες προσπάθειες φαρμακευτικής θεραπείας για τα ενδοκρανιακά ανευρύσματα.

Ως πρώτο βήμα, η ομάδα Riken έβαλε σε αλληλουχία ολόκληρο το εξώσωμα, δηλαδή όλα τα κομμάτια DNA που κωδικοποιούν πρωτεΐνες, σε κύτταρα που σχημάτιζαν 65 ανευρυσματικές αρτηρίες και 24 φυσιολογικές αρτηρίες. Διαπίστωσαν ότι έξι ενεργά γονίδια ήταν κοινά στα ενδοκρανιακά ανευρύσματα και δεν εμφανίζονταν ποτέ σε μη ανευρυσματικές αρτηρίες.

Περαιτέρω δοκιμές έδειξαν ότι οι μεταλλάξεις και στα έξι γονίδια ενεργοποιούσαν το ίδιο βιολογικό μονοπάτι σηματοδότησης, το λεγόμενο μονοπάτι σηματοδότησης NF-κΒ.

Ένα από τα έξι γονίδια είναι το γονίδιο PDGFRB. Σε πείραμα σε ζώα, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν έναν αδενοϊό για να εισάγουν μεταλλαγμένο PDGFRB στη βασική αρτηρία ποντικών, δημιουργώντας ένα ενδοκρανιακό ανεύρυσμα. Μετά από ένα μήνα, η διάμετρος της αρτηρίας είχε διπλασιαστεί.

Όπως και στα προηγούμενα πειράματα με κύτταρα, η επίδραση του μεταλλαγμένου γονιδίου μπόρεσε να εμποδιστεί όταν στα ζώα χορηγήθηκε ο αναστολέας της κινάσης sunitinib, ο οποίος έχει εγκριθεί για τον καρκίνο εδώ και χρόνια. Το σκεπτικό πίσω από αυτό: Η σουνιτινίμπη είναι ένας γνωστός αναστολέας των υποδοχέων α και β του PDGF.

Περαιτέρω μελέτες απαιτούνται τώρα για να διαπιστωθεί αν η θεραπεία ενός ανευρύσματος στο κεφάλι με sunitinib είναι αποτελεσματική και στους ανθρώπους.

Φαρμακευτική δηλητηρίαση στην παιδική ηλικία