Πολλοί έχουν βιώσει την πλήξη στην καθημερινή σχολική ζωή, αλλά το συναίσθημα αυτό δεν συνδέεται γενικά με τις εξετάσεις. Μια ομάδα ψυχολόγων έδειξε τώρα ότι οι μαθητές βαριούνται συχνά και έντονα ακόμη και κατά τη διάρκεια των εξετάσεων. Αυτή η "πλήξη των εξετάσεων" οδηγεί σε χειρότερα αποτελέσματα, ιδίως όταν οι μαθητές είναι υπερφορτωμένοι, αναφέρουν οι επιστήμονες στο περιοδικό "Journal of Educational Psychology".

Η πλήξη είναι αυτή τη στιγμή ένα θέμα που λαμβάνει μεγάλη προσοχή διεθνώς και μεγάλος αριθμός μελετών τεκμηριώνει επιβλαβείς επιπτώσεις στη μάθηση και τις επιδόσεις, αλλά και στην ψυχική και σωματική υγεία. Η εμφάνισή της σε καταστάσεις εξετάσεων έχει μελετηθεί ελάχιστα μέχρι σήμερα, εξηγεί σε σχετική ανακοίνωση ο εκπαιδευτικός ψυχολόγος Thomas Götz από το Πανεπιστήμιο της Βιέννης.

Μια διεθνής ομάδα με επικεφαλής τον Götz έθεσε ερωτήσεις σε συνολικά 1.820 Γερμανούς μαθητές από την 5η έως τη 10η τάξη σχετικά με την έκταση της πλήξης, της υποφόρτωσης και της υπερφόρτωσης, καθώς και της προσωπικής συνάφειας μεταξύ εξεταστικών ενοτήτων εξετάσεων των οποίων τα αποτελέσματα έχουν σχετικά χαμηλές συνέπειες.

Αυτό αποκάλυψε διαφορετικούς τύπους πλήξης: οι μαθητές βαριούνται, για παράδειγμα, επειδή υπο- ή υπερ-προβληματίζονται από τα καθήκοντα. Ειδικότερα, η υπερφόρτωση είναι ιδιαίτερα επιζήμια για την απόδοση. Οι ερευνητές βλέπουν τον λόγο γι' αυτό στην "υπόθεση της αφθονίας", η οποία επιβεβαιώθηκε στη μελέτη: Σύμφωνα με την υπόθεση αυτή, όλοι οι διανοητικοί πόροι θα έπρεπε να ρέουν στην επεξεργασία των εργασιών όταν οι μαθητές υπερφορτώνονται, αλλά η ενέργεια χάνεται λόγω της πλήξης και δεν είναι πλέον διαθέσιμη για την επεξεργασία των εργασιών.

Αντίθετα, η πλήξη λόγω υπο-προσπάθειας έχει θετική επίδραση στα αποτελέσματα που επιτυγχάνονται στις εξετάσεις. Αυτό αποτέλεσε έκπληξη για τους επιστήμονες, διότι αρχικά είχαν υποθέσει ότι οποιαδήποτε μορφή πλήξης είχε αρνητική επίδραση στις επιδόσεις. Μια τέτοια υπο-πρόκληση θα προέκυπτε αν κάποιος δεν είχε πρόβλημα με την επεξεργασία των εργασιών και πιθανώς ενίσχυε επιπλέον την εμπιστοσύνη του στις ικανότητές του, δήλωσε ο Götz.

Σύμφωνα με τους ψυχολόγους, εκτός από την υποφόρτωση και την υπερφόρτωση, σημαντική αιτία της πλήξης είναι και η υποκειμενική εκτίμηση της σημασίας της εξέτασης και της συνάφειας του περιεχομένου.

Η πλήξη είναι το μόνο συναίσθημα που μειώνεται με την υψηλότερη αντιλαμβανόμενη σημασία ή συνάφεια.

Κατά συνέπεια, η ομάδα άντλησε συστάσεις για τους εκπαιδευτικούς: "Προκειμένου να καταπολεμηθεί η πλήξη στις εξετάσεις, οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να προετοιμάζουν τις εξεταστικές εργασίες με τέτοιο τρόπο ώστε να περιέχουν αναφορές στην πραγματικότητα της ζωής των μαθητών", απηύθυνε έκκληση ο Götz.

Επιπλέον, θα πρέπει να αποφεύγονται οι εργασίες που είναι πολύ απαιτητικές.

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Πασχαλινό τραπέζι χωρίς ενοχές! 10 tips για να το απολαύσετε
Πώς να φροντίσουμε την  ψυχική μας υγεία το Πάσχα
Πάσχα: Συνήθη λάθη που προκαλούν προβλήματα υγείας