Οι έγκυες μπορεί να κρατούν το κλειδί για την αντιμετώπιση αυτοάνοσων νόσων όπως η πολλαπλή σκλήρυνση και η αρθρίτιδα.

Ερευνητές έχουν παρατηρήσει ότι γυναίκες με πολλαπλή σκλήρυνση έχουν σημαντική βελτίωση στα συμπτώματά τους κατά την κύηση, αλλά συχνά η πάθηση τους επιδεινώνεται μετά τον τοκετό.

Ερευνητές του Linköping University στη Σουηδία, εξέτασαν το φαινόμενο εστιάζοντας σε αλλαγές στο ανοσοποιητικό σύστημα κατά την κύηση, με την ελπίδα να ανοίξει ο δρόμος για νέες θεραπευτικές αγωγές.

Η έρευνα αποκάλυψε ότι κατά την κύηση, το ανοσοποιητικό σύστημα της μητέρας γίνεται πιο ανεκτικό για να εμποδίσει την απόρριψη του εμβρύου, που μερικώς προέρχεται γενετικά από τον πατέρα.

Αυτή η ανοχή αντικατοπτρίζεται σε 70% μείωση των συμπτωμάτων της πολλαπλής σκλήρυνσης το τελευταίο τρίμηνο της κύησης-μοτίβο που φαίνεται και σε άλλες αυτοάνοσες παθήσεις, όπως η ρευματοειδής αρθρίτιδας.

Για να κατανοήσουν τον μηχανισμό, οι ερευνητές συνέκριναν 11 γυναίκες με πολλαπλή σκλήρυνση με 7 υγιείς, αναλύοντας δείγματα αίματος που ελήφθησαν πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την κύηση.

Εστίασαν στα Τ- κύτταρα και ανακάλυψαν δίκτυα αλληλεπιδρώντων γονιδίων εντός των κυττάρων Τ, που αλλάζουν κατά την κύηση και που πολλά από τα οποία συνδέοντα με την πολλαπλή σκλήρυνση και σημαντικές διαδικασίες του ανοσοποιητικού.

Η Sandra Hellberg, του Linköping University, δήλωσε ότι ενδιαφέρουσα παρατήρηση ήταν ότι δεν μπορούσαν οι ερευνητές να διαπιστώσουν πραγματικές διαφορές μεταξύ των ομάδων κατά την εγκυμοσύνη, καθώς φαίνεται ότι το ανοσοποιητικό σύστημα εγκύων με την πάθηση μοιάζει περίπου όπως αυτό μιας υγιούς εγκύου.

Τα γονιδιακά δίκτυα που επηρεάζονται στην κύηση, επίσης περιλαμβάνουν όσα ρυθμίζονται από ορμόνες εγκυμοσύνης- ιδιαίτερα την προγεστερόνη.

Οι ερευνητές πειραματίζονται τώρα με αυτές τις ορμόνες στο εργαστήριο για να επαναλάβουν την επίδραση που παρατήρησαν, με στόχο την ανάπτυξη πιθανών στρατηγικών αντιμετώπισης.

H έρευνα δημοσιεύτηκε στο Journal of Neuroinflammation.

Journal of Neuroinflammation.