Η οδήγηση σε πολυσύχναστους δρόμους αυξάνει την αρτηριακή πίεση των επιβαινόντων στα οχήματα. Ο λόγος γι' αυτό έγκειται προφανώς στα σωματίδια που περιέχονται στα καυσαέρια των αυτοκινήτων. Αυτό αποκαλύφθηκε τώρα σε επιστημονική μελέτη αμερικανών ειδικών. Οι τιμές συγκρίθηκαν για μη φιλτραρισμένο και φιλτραρισμένο αέρα στο εσωτερικό του αυτοκινήτου.

"Η ατμοσφαιρική ρύπανση - συμπεριλαμβανομένης αυτής που προκαλείται από την οδική κυκλοφορία - αυξάνει τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων. Αυτό πιθανώς οφείλεται σε αλλαγές στα αιμοφόρα αγγεία. Ωστόσο, δεν υπάρχουν ακόμη επαρκείς πληροφορίες για τον αέρα στο εσωτερικό του οχήματος και τις αγγειακές αλλαγές", έγραψαν πριν από λίγες ημέρες ο Μάικλ Γιανγκ από το Πανεπιστήμιο της Πολιτείας Ουάσιγκτον (Σιάτλ) και οι συν-συγγραφείς μελέτης που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό "Annals of Internal Medicine".

Για να το διερευνήσουν περαιτέρω, οι επιστήμονες ξεκίνησαν ένα πείραμα σε κύριες οδικές αρτηρίες κυκλοφορίας στο Σιάτλ.

Το χρονικό διάστημα μεταξύ του 2014 και του 2016, συνολικά 16 συμμετέχοντες στην πειραματική μελέτη στάλθηκαν ο καθένας σε δίωρα ταξίδια με το αυτοκίνητο σε συνθήκες έντονης κυκλοφορίας. Τη μία ημέρα, αυτό έγινε με αφιλτράριστη εισροή του ατμοσφαιρικού αέρα στους δρόμους, ενώ τη δεύτερη ημέρα με χρήση φίλτρων αέρα HEPA, τα οποία αφαιρούσαν τα αιωρούμενα σωματίδια. Οι συμμετέχοντες στην μελέτη, πάντως, δεν γνώριζαν αν οδηγούσαν με ή χωρίς φίλτρα.

Η μέση ηλικία των υγιών υποκειμένων στο πείραμα χωρίς υψηλή αρτηριακή πίεση ήταν 29,7 έτη. Πριν από την οδήγηση, είχαν μέση συστολική αρτηριακή πίεση 122,7 mmHg, η διαστολική αρτηριακή πίεση ("χαμηλότερη τιμή") ήταν 70,8 mmHg.

Κατά μέσο όρο, οι συμμετέχοντες στην μελέτη βρίσκονταν στο δρόμο για 122 λεπτά. Η επίδραση της οδήγησης με αφιλτράριστο αέρα στο εσωτερικό του αυτοκινήτου ήταν σαφής. "Στα άτομα με πλήρες σύνολο δεδομένων (13), η μέση διαστολική αρτηριακή πίεση ήταν 4,7 mmHg υψηλότερη μετά από μία ώρα οδήγησης με αφιλτράριστο αέρα από ό,τι με φιλτραρισμένο αέρα, η μέση συστολική αρτηριακή πίεση ("ανώτερη τιμή", σημείωση) ήταν 4,5 mmHg υψηλότερη (με αφιλτράριστο αέρα)", αναφέρεται στην επιστημονική δημοσίευση.

Ακόμη και μετά από 24 ώρες, υπήρχε ακόμη διαφορά 3,8 mmHg στη διαστολική αρτηριακή πίεση (υψηλότερη μετά από ταξίδι με αυτοκίνητο με μη φιλτραρισμένο αέρα). Η διαφορά στη συστολική αρτηριακή πίεση ήταν μόλις 1,1 mmHg.

Σύμφωνα με τη γερμανική ιατρική εφημερίδα "Ärzteblatt", αυτή η πειραματική επιστημονική μελέτη αποτελεί μέρος μιας ολόκληρης σειράς μελετών που έχουν αποδείξει μια σαφή σύνδεση μεταξύ των ατμοσφαιρικών ρύπων και του αγγειακού συστήματος. "Επιδημιολογικές μελέτες δείχνουν ότι οι άνθρωποι που ζουν κοντά σε πολυσύχναστους δρόμους έχουν αυξημένο κίνδυνο καρδιαγγειακών επεισοδίων. Μια πιθανή αιτία είναι τα αιωρούμενα σωματίδια.

Ειδικά τα σωματίδια μικρότερα από 2,5 μικρόμετρα (PM2,5) μπορούν να εισέλθουν στην κυκλοφορία του αίματος μέσω των πνευμόνων και έτσι να έχουν συστηματική επίδραση", αναφέρει τώρα το περιοδικό του Γερμανικού Ιατρικού Συλλόγου.

Πριν από περίπου 15 χρόνια, ο Τζόελ Κάουφμαν από το Πανεπιστήμιο της Ουάσινγκτον είχε ήδη δείξει ότι η αύξηση της έκθεσης σε συγκεντρώσεις PM2,5 στον τόπο κατοικίας συνδέεται με έως και 76% υψηλότερη θνησιμότητα από καρδιαγγειακές παθήσεις.

Σε μια πειραματική μελέτη λίγα χρόνια αργότερα, ο Κάουφμαν απέδειξε ότι η επιβλαβής επίδραση του μολυσμένου αέρα προκαλείται από την άμεση επίδραση των αιωρούμενων σωματιδίων στα κύτταρα στο εσωτερικό των αιμοφόρων αγγείων (ενδοθήλια).

Οι ερευνητές έβαλαν 45 υγιείς ανθρώπους (μη καπνιστές) ηλικίας 18 έως 49 ετών στο εργαστήριο για 120 λεπτά σε καυσαέρια ντίζελ με υψηλή περιεκτικότητα σε σωματίδια 200 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο.

Για λόγους σύγκρισης, οι συμμετέχοντες στην μελέτη εισέπνευσαν επίσης φιλτραρισμένο αέρα για δύο ώρες.

Και εδώ υπήρξε σημαντική αύξηση της αρτηριακής πίεσης (συστολική κατά 4,4 mmHg).

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Kρατά δυνάμεις και ποντάρει στα προϊόντα non-Covid η Pfizer
Γιατί πονά το σώμα μου
Ο θυμός αυξάνει τον μακροπρόθεσμο κίνδυνο καρδιοπάθειας [μελέτη]