Τη βιταμίνη Ε είναι πολύ πιο πιθανό να την είδατε στο διάδρομο με τα καλλυντικά στο σούπερ μάρκετ, παρά να αναγράφεται πάνω σε τρόφιμα. Και αυτό συμβαίνει επειδή η βιταμίνη Ε έχει ισχυρές αντιοξειδωτικές ιδιότητες, οι οποίες μπορούν να κάνουν πολύ καλό στην επιδερμίδα μας. Είναι όμως μια αλήθεια ότι τα αντιοξειδωτικά (όπως και κάθε θρεπτικό συστατικό) είναι καλύτερο να τα λαμβάνουμε από τη διατροφή μας.

Ας δούμε λοιπόν τι ακριβώς κάνει η βιταμίνη Ε στον οργανισμό μας και σε ποιες τροφές θα τη βρούμε.

Η βιταμίνη Ε είναι μια λιποδιαλυτή βιταμίνη, που σημαίνει ότι το σώμα μας τη διασπά και τη μεταφέρει με παρόμοιο τρόπο που επεξεργάζεται τα λιπαρά. Και δεν πρόκειται για μία ακριβώς βιταμίνη. Στην πραγματικότητα, υπάρχουν οκτώ διαφορετικές μορφές βιταμίνης Ε, με την πιο διαδεδομένη να είναι η α-τοκοφερόλη. Τη βρίσκουμε σε μεγάλες ποσότητες στους ιστούς και το συκώτι στον οργανισμό μας. Κάθε μία από τις διαφορετικές μορφές βιταμίνης Ε έχει και διαφορετικές αντιοξειδωτικές ιδιότητες, και οι περισσότερες τροφές περιέχουν ένα μείγμα αυτών των τύπων - συνεπώς η ποικιλία στη διατροφή μας είναι και εδώ σημαντικός παράγοντας. Τα οφέλη που θα λάβουμε δεν οφείλονται μόνο στη βιταμίνη Ε, αλλά και στις υγιεινές τροφές που πρέπει να καταναλώσουμε για να την προσλάβουμε.

Ας ρίξουμε μια ματιά σε αυτά τα οφέλη.

Μειώνει τον κίνδυνο καρκίνου

Αυτό είναι μέσα στη δράση των αντιοξειδωτικών, τα οποία καταπολεμούν κυτταρικές βλάβες που θα μπορούσαν δυνητικά να οδηγήσουν στο σχηματισμό καρκινικών κυττάρων. Ξανά, αυτό είναι ένα όφελος που θα έχουμε αν τρώμε ολόκληρες τις τροφές που την περιέχουν, όχι αν τη λάβουμε σε μορφή συμπληρώματος.

Ενισχύει την υγεία των ματιών

Η επαρκής πρόσληψη βιταμίνης Ε έχει φανεί ότι είναι από τους παράγοντες που μειώνουν τον κίνδυνο εκφύλισης της ωχράς κηλίδας που συμβαίνει με την ηλικία.

Ενισχύει τη λειτουργία του ανοσοποιητικού μας συστήματος

Από το να είμαστε προστατευμένοι απέναντι στο κοινό κρυολόγημα, μέχρι την άμυνα σε πιο σοβαρές καταστάσεις, η βιταμίνη Ε παίζει σημαντικό ρόλο στη λειτουργία του ανοσοποιητικού μας. Βρίσκεται σε μεγάλη συγκέντρωση σε ορισμένα κύτταρα τα οποία έχουν καίριο ρόλο στη δράση του ανοσοποιητικού, και η έλλειψή της τα εμποδίζει από το να κάνουν σωστά τη δουλειά τους.

Μειώνει τον κίνδυνο θρομβώσεων

Συνεπώς, μπορεί δυνητικά να μειώσει και τον κίνδυνο μιας καρδιακής προσβολής. Παρ' όλα αυτά είναι σημαντικό ξανά να αναφέρουμε ότι αυτή η προστασία συμβαίνει φυσικά, στο πλαίσιο μιας ισορροπημένης διατροφής. Ένα συμπλήρωμα δεν θα έχει την ίδια δράση, και σίγουρα δεν αποτελεί αντικατάστατο αντιπηκτικών φαρμάκων που μπορεί να χρειάζεστε.

Ενυδατώνει την επιδερμίδα

Ο λόγος που η βιταμίνη Ε χρησιμοποιείται σε τόσα πολλά προϊόντα ομορφιάς και προστασίας είναι επειδή η τοπική της χρήση ενυδατώνει το ξηρό δέρμα και το προστατεύει από βλάβες. Η βιταμίνη βρίσκεται φυσικά στα έλαια της επιδερμίδας μας ως μηχανισμός άμυνας, συνεπώς ένα προϊόν που την περιέχει μπορεί να ενισχύσει τις άμυνες του δέρματος.

Όχι στα συμπληρώματα

Δεν μπορούμε να το πούμε αρκετές φορές, επειδή η δομή της βιταμίνης Ε ως λιποδιαλυτής βιταμίνης σημαίνει ότι το σώμα μας μπορεί να την αποθηκεύσει και δεν απορρίπτει τις περιττές ποσότητες μέσω των ούρων (όπως, πχ, με την βιταμίνη C), και υπάρχει ο κίνδυνος υπερβολικής συγκέντρωσης, που μπορεί να έχει πολύ δυσάρεστες επιπτώσεις. Μέσω της διατροφής είναι πολύ εύκολο να πάρετε τις απαραίτητες ποσότητες βιταμίνης Ε που χρειάζεστε καθημερινά, μιας και είναι χαμηλές ούτως ή άλλως, και δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος για υπερβολική συγκέντρωση της βιταμίνης στο σώμα.

Σε ποιες τροφές θα βρούμε βιταμίνη Ε;

-Φυτικά έλαια

-Ξηρούς καρπούς, ειδικά στα αμύγδαλα

-Φιστίκια και φυστικοβούτυρο

-Πράσινα, φυλλώδη λαχανικά

-Εμπλουτισμένα δημητριακά και χυμοί.

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Συχνουρία: Τι μπορεί να κρύβει στους άντρες και τι στις γυναίκες
Συνέδριο ΙΣΑ: Σύγχρονες προκλήσεις του επαγγελματία ιατρού
ΜΗΤΕΡΑ: Εκπαιδευτικό σεμινάριο Mitera Arthroscopy Course-MAC1