Σε μια πόλη του ενός εκατομμυρίου κατοίκων, με μοναδικό μέσο μαζικής μεταφοράς τα αστικά λεωφορεία, κι αυτά απαξιωμένα και σε ανεπάρκεια, η περιφερειακή οδός βρισκόταν ήδη στα όρια του κορεσμού, προτού "δανείσει" μια λωρίδα ανά κατεύθυνση, για τις εργασίες κατασκευής της Υπερυψωμένης Λεωφόρου Ταχείας Κυκλοφορίας (Flyover).

Η έναρξη των πρόδρομων εργασιών τον περασμένο Νοέμβριο, ένα χρόνο πριν από την - κατά το πιο αισιόδοξο σενάριο - ολοκλήρωση του μετρό, επιδείνωσε δραματικά το ήδη οξύ κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης, προκάλεσε συγκοινωνιακά "εμφράγματα" σε ώρες αιχμής σε ολόκληρο τον πολεοδομικό ιστό και πολλαπλασίασε τους χρόνους μετακίνησης πολιτών και εργαζόμενων.

Η κατάσταση επηρεάζει, μοιραία, και τις διακομιδές ασθενών στα νοσοκομεία της πόλης, με πρώτα το Παπαγεωργίου και το 424 ΓΣΝΘ, που βρίσκονται πάνω στον περιφερειακό. Άμεσα, επίσης, επηρεάζονται τα νοσοκομεία Γ. Παπανικολάου και Άγιος Παύλος, και έμμεσα τα νοσοκομεία του κέντρου της πόλης, όπου μεταφέρεται μεγάλο ποσοστό της συγκοινωνιακής πίεσης.

"Πρέπει να προλάβουμε το να χάσουμε ανθρώπους και μετά να ψάχνουμε ποιος φταίει", λέει στο iatronet.gr γιατρός των ΤΕΠ του Παπαγεωργίου, ο οποίος χρησιμοποίησε τη δύναμη των social media για να κάνει γνωστό το πρόβλημα πανελλαδικά, σε βίντεο που έγινε viral με περισσότερες από 1 εκατομμύριο προβολές. 

Οι χρόνοι διακομιδών έχουν υπερ-τριπλασιαστεί στις ώρες αιχμής, επιβεβαιώνει ο πρόεδρος των εργαζόμενων ΕΚΑΒ Θεσσαλονίκης, ενώ η διευθύντρια του ΕΚΑΒ - ΕΚΕΠΥ Β. Ελλάδος προαναγγέλλει τη δημιουργία δύο νέων βάσεων ασθενοφόρων και μοτοσικλετών άμεσης επέμβασης.

Δήμαρχος και Περιφερειάρχης συμπλέουν στην ανάγκη λήψης άμεσων μέτρων, με αιχμές για την απουσία σχεδιασμού και μελέτης επιπτώσεων στην κυκλοφορία από την κατασκευή του έργου, υποχρεώνοντας την κυβέρνηση να αναζητήσει –εκ των υστέρων- νέους δρόμους πρόσβασης και έκτακτες διαδρομές για ασθενοφόρα.

Ο γιατρός και το viral βίντεο

Ο 36χρονος Απόστολος Ανθόπουλος (φωτογραφία), επικουρικός γενικός γιατρός στα ΤΕΠ του νοσοκομείου Παπαγεωργίου, χρειαζόταν 15 λεπτά - συνυπολογίζοντας την πρωινή κίνηση - για να διανύσει τη μικρή απόσταση από το σπίτι του, στην Άνω Τούμπα, ως το νοσοκομείο, μέσω του περιφερειακού. Την πρώτη φορά που έκανε 45 λεπτά για την ίδια απόσταση, μίλησε με πληρώματα του ΕΚΑΒ και έκανε ένα βίντεο, που ανέβασε στα κοινωνικά δίκτυα. Σε αυτό ρωτούσε τους αρμόδιους φορείς πώς θα φτάσει έγκαιρα ένα ασθενοφόρο που μεταφέρει επείγον περιστατικό σε ένα νοσοκομείο - πυλώνα εφημέρευσης.

"Έχει ξεπεράσει το 1 εκατομμύριο προβολές σε όλα τα δίκτυα, άρα είτε το έχουν δει όλοι, είτε όλοι ξέρουν κάποιον που το έχει δει", λέει στο iatronet.gr ο κ. Ανθόπουλος, ο οποίος ακόμη αναζητά απάντηση στο ερώτημα. "Δεν γίνεται να έχουμε ασθενοφόρα που κολλούν στην κίνηση και δεν μπορούν να φτάσουν. Δεν πρέπει να φτάσουμε να χάσει κάποιος τη ζωή του. Μετά δε θα έχει νόημα να ψάχνουμε ποιος φταίει", επισημαίνει και συμπληρώνει: "Αν γίνει ένα ατύχημα, ή αν είναι καλοκαίρι και αυξηθεί πολύ περισσότερο η κίνηση με τους τουρίστες, δεν ξέρω τι θα γίνει. Το νόημα είναι να δώσουμε μια ισχυρή προειδοποίηση για να προλάβουμε τα χειρότερα".

Το πρόβλημα ταλαιπωρεί και εκατοντάδες ασθενείς και συνοδούς τους που μεταφέρονται στο νοσοκομείο με τα ιδιωτικά τους αυτοκίνητα, ενώ σε κατάσταση "νευρικού κλονισμού" βρίσκονται οι εργαζόμενοι σε αυτό, που υποβάλλονται καθημερινά σε "βασανιστήριο". "Έχει συμβεί να είμαι εγκλωβισμένη 45 λεπτά μέσα στον χώρο στάθμευσης του νοσοκομείου, μέχρι να μπορέσω να βγω στο δρόμο", λέει στο iatronet.gr εργαζόμενη, την ώρα που το ευρηματικό σλόγκαν "Μένουμε Περιφερειακό", βασισμένο στο λογότυπο "Μένουμε Σπίτι" της πανδημίας, έχει γίνει δημοφιλές στα κοινωνικά δίκτυα. Γιατροί που εφημερεύουν σε ετοιμότητα από το σπίτι είναι αδύνατο να βρίσκονται στην ώρα τους στο νοσοκομείο εάν χρειαστεί να κληθούν.

Σε μικρότερο βαθμό το πρόβλημα "ακουμπά" και το νοσοκομείο "Γ. Παπανικολάου", επίσης πυλώνα εφημέρευσης της πόλης, το οποίο ωστόσο έχει και εναλλακτικούς δρόμους πρόσβασης, αλλά και το νοσοκομείο Άγιος Παύλος στην ανατολική πλευρά, που εφημερεύει επικουρικά.

Σχεδιάζονται δύο νέες βάσεις του ΕΚΑΒ

"Οι χρόνοι διακομιδών έχουν τριπλασιαστεί ή και περισσότερο, όταν καταλαβαίνει κανείς ότι για ένα επείγον περιστατικό μετράει κάθε δευτερόλεπτο", τονίζει στο iatronet.gr ο πρόεδρος των εργαζόμενων ΕΚΑΒ Θεσσαλονίκης, Κοσμάς Τερζίδης. "Τις ώρες αιχμής, νωρίς το πρωί και αργά το μεσημέρι, ο περιφερειακός φρακάρει σε τέτοιο βαθμό που δεν υπάρχει χώρος τα αυτοκίνητα να κινηθούν δεξιά αριστερά για να περάσει το ασθενοφόρο", παρατηρεί, προσθέτοντας πως εκτός από τη διακομιδή, αυτό επηρεάζει και τον χρόνο πρόσβασης του ασθενοφόρου στον τόπο ενός ατυχήματος, για την παροχή των πρώτων βοηθειών στον τραυματία.

Το ΕΚΑΒ Θεσσαλονίκης και το επιχειρησιακό κέντρο του ΕΚΕΠΥ Βορείου Ελλάδος σχεδιάζουν τη δημιουργία δύο νέων βάσεων ασθενοφόρων και μοτοσικλετών. Όπως λέει στο iatronet.gr η διευθύντρια του ΕΚΕΠΥ-ΕΚΑΒ Β.Ελλάδος, Τζίνα Λεπτοκαρίδου, (φωτογραφία), η μία βάση θα γίνει στο γήπεδο του Κεραυνού, στην περιοχή του Αγίου Παύλου, όπου θα σταθμεύουν μοτοσικλέτες, που θα μπορούν να μεταβαίνουν γρήγορα στο συμβάν για τις πρώτες βοήθειες, μέχρι την άφιξη του ασθενοφόρου. Η δεύτερη βάση, που θα εξυπηρετεί τον ίδιο στόχο, σχεδιάζεται να εγκατασταθεί στο κέντρο της πόλης, σε χώρο του πρώην 424 στρατιωτικού νοσοκομείου.

Οι αυτοδιοικητικοί και ο Π. Μαρινάκης

Οι αυτοδιοικητικοί της Θεσσαλονίκης ασκούν κριτική στην κυβέρνηση για έλλειψη σχεδιασμού και απουσία μελέτης κυκλοφοριακών επιπτώσεων, σε ένα έργο που θα μπορούσε να ξεκινήσει ένα χρόνο αργότερα, μετά την έναρξη λειτουργίας του μετρό.

Ο δήμαρχος, Στέλιος Αγγελούδης, ο οποίος προεκλογικά είχε ζητήσει τη μετάθεση της έναρξης εργασιών, επανήλθε, ζητώντας από αρμόδια κυβερνητικά στελέχη να εξεταστεί το ενδεχόμενο "να πάνε πίσω" οι εργασίες για κάποιους μήνες. Ο αρμόδιος υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, εξήγησε τους λόγους για τους οποίους αυτό δεν είναι εφικτό, με τον δήμαρχο να καταθέτει προτάσεις "ανακούφισης".

Στο ίδιο πνεύμα, ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας, μίλησε για μια κατάσταση "απολύτως προβληματική" για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της πόλης. Όπως είπε, η Περιφέρεια δεν είχε καμία ενημέρωση μέχρι το περασμένο καλοκαίρι, η τοπική κοινωνία ήταν στο απόλυτο σκοτάδι, ενώ ο ίδιος στην πρώτη σύσκεψη είχε ζητήσει να μην αρχίσει το έργο πριν την παράδοση του μετρό και την ολοκλήρωση των κυκλοφοριακών μελετών. "Χωρίς τη λήψη δραστικών μέτρων η πόλη οδηγείται σε κυκλοφοριακή ασφυξία", αναφέρει ο κ. Τζιτζικώστας σε επιστολή του προς τα αρμόδια υπουργεία, καταθέτοντας δέσμη 15 προτάσεων για τον περιορισμό των επιπτώσεων. Μεταξύ άλλων, ζητά την εξασφάλιση διαδρόμου για τα ασθενοφόρα οχήματα μέσω του στρατοπέδου Καρατάσου για το νοσοκομείο Παπαγεωργίου.

Απαντώντας στους φορείς της πόλης, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης, έκανε λόγο την Πέμπτη για δρομολόγηση μιας νέας διέλευσης στον περιφερειακό μέσω του πρώην στρατοπέδου Καρατάσου, καθώς και για έκτακτες διαδρομές για έκτακτα περιστατικά, όπως για παράδειγμα η διέλευση ασθενοφόρων.

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Πώς οι τροφές επηρεάζουν την περίοδο
ECDC: Πρώιμο κρούσμα λοίμωξης από ιό Δυτικού Νείλου στην Ισπανία - Τι γίνεται στην Ελλάδα
Γνωστοί γιατροί απροστάτευτοι απέναντι σε "φαντομάδες" του Διαδικτύου