Ο καρκίνος είναι ένας από τους μεγαλύτερους δολοφόνους στον κόσμο, με περίπου 10 εκατομμύρια θανάτους ετησίως λόγω της νόσου. Ωστόσο, 10 ιατρικές εξελίξεις αναμένεται να αλλάξουν τον χάρτη αντιμετώπισης της νόσου δίνοντας ελπίδα στους ασθενείς. Ποιες είναι αυτές:

1) Τεστ για τον εντοπισμό 18 καρκίνων πρώιμου σταδίου

Ερευνητές στις ΗΠΑ ανέπτυξαν ένα τεστ που λένε ότι μπορεί να εντοπίσει 18 καρκίνους πρώιμου σταδίου. Αντί για τις συνήθεις επεμβατικές και δαπανηρές μεθόδους, το τεστ της Novelna λειτουργεί αναλύοντας την πρωτεΐνη του αίματος ενός ασθενούς. Σε έναν έλεγχο 440 ατόμων που είχαν ήδη διαγνωστεί με καρκίνο, το τεστ εντόπισε σε αρχικό στάδιο το 93% των καρκίνων στους άνδρες και το 84% στις γυναίκες.

2) Η επτάλεπτη ένεση για τη θεραπεία του καρκίνου

Η Εθνική Υπηρεσία Υγείας της Αγγλίας (NHS) θα είναι η πρώτη στον κόσμο που θα κάνει χρήση μιας ένεσης θεραπείας του καρκίνου, η οποία διαρκεί μόλις επτά λεπτά για να χορηγηθεί, αντί για τον τρέχοντα χρόνο που φτάνει έως και μία ώρα για να λάβει το ίδιο φάρμακο ο ασθενής μέσω της ενδοφλέβιας έγχυσης. Αυτό όχι μόνο θα επιταχύνει τη διαδικασία θεραπείας για τους ασθενείς, αλλά και θα ελευθερώσει χρόνο για τους επαγγελματίες του ιατρικού τομέα.

3) Ογκολογία ακριβείας

Η ογκολογία ακριβείας είναι «το καλύτερο νέο όπλο για να νικήσουμε τον καρκίνο », λέει ο διευθύνων σύμβουλος της Genetron Health, Sizhen Wang. Αυτό περιλαμβάνει τη μελέτη της γενετικής σύνθεσης και των μοριακών χαρακτηριστικών των καρκινικών όγκων σε μεμονωμένους ασθενείς. Η ογκολογική προσέγγιση ακριβείας εντοπίζει αλλαγές στα κύτταρα που μπορεί να προκαλούν την ανάπτυξη και εξάπλωση της ασθένειας. Στη συνέχεια μπορούν να αναπτυχθούν εξατομικευμένες θεραπείες. Μια πρωτοβουλία της Εθνικής Υπηρεσίας Υγείας, μελέτησε περισσότερα από 13.000 δείγματα όγκων από ασθενείς με καρκίνο στο Ηνωμένο Βασίλειο, ενσωματώνοντας με επιτυχία γονιδιωματικά δεδομένα για να εντοπίσει με μεγαλύτερη ακρίβεια την αποτελεσματική θεραπεία. Επειδή οι ογκολογικές θεραπείες ακριβείας είναι στοχευμένες – σε αντίθεση με τις γενικές θεραπείες όπως η χημειοθεραπεία – μπορεί να σημαίνει λιγότερη βλάβη στα υγιή κύτταρα και λιγότερες παρενέργειες ως αποτέλεσμα.

4) Η τεχνητή νοημοσύνη καταπολεμά τον καρκίνο

Στην Ινδία, αναδυόμενες τεχνολογίες όπως η τεχνητή νοημοσύνη (AI) και η μηχανική μάθηση μεταμορφώνουν τη φροντίδα του καρκίνου. Για παράδειγμα, το προφίλ κινδύνου που βασίζεται στην τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να βοηθήσει στον έλεγχο για κοινούς καρκίνους όπως ο καρκίνος του μαστού, οδηγώντας σε έγκαιρη διάγνωση. Η τεχνολογία AI μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για την ανάλυση ακτίνων Χ για τον εντοπισμό καρκίνων σε μέρη όπου είναι δύσκολα να εντοπιστούν.

5) Μεγαλύτερες δυνατότητες πρόβλεψης

Ο καρκίνος του πνεύμονα σκοτώνει περισσότερους ανθρώπους στις ΗΠΑ ετησίως από τους επόμενους τρεις πιο θανατηφόρους καρκίνους μαζί. Είναι γνωστό ότι είναι δύσκολο να εντοπιστούν τα πρώιμα στάδια της νόσου μόνο με ακτινογραφίες. Ωστόσο, επιστήμονες του MIT -Massachusetts Institute of Technology έχουν αναπτύξει ένα μοντέλο εκμάθησης τεχνητής νοημοσύνης για να προβλέψουν την πιθανότητα ενός ατόμου να αναπτύξει καρκίνο του πνεύμονα έως και έξι χρόνια νωρίτερα μέσω μιας αξονικής τομογραφίας χαμηλής δόσης. Χρησιμοποιώντας σύνθετα δεδομένα απεικόνισης, το «Sybil» μπορεί να προβλέψει τόσο το βραχυπρόθεσμο όσο και το μακροπρόθεσμο κίνδυνο εμφάνισης του καρκίνου του πνεύμονα, σύμφωνα με μια πρόσφατη μελέτη.

6) Ενδείξεις στο DNA του καρκίνου

Στα Πανεπιστημιακά Νοσοκομεία του Κέιμπριτζ στην Αγγλία, το DNA των καρκινικών όγκων από 12.000 ασθενείς αποκαλύπτει νέες ενδείξεις για τα αίτια του καρκίνου, λένε οι επιστήμονες. Αναλύοντας γονιδιωματικά δεδομένα, οι ογκολόγοι εντοπίζουν διαφορετικές μεταλλάξεις που έχουν συμβάλει στον καρκίνο του κάθε ατόμου. Για παράδειγμα, έκθεση στο κάπνισμα ή στην υπεριώδη ακτινοβολία ή εσωτερικές δυσλειτουργίες στα κύτταρα. Αυτά είναι σαν «δακτυλικά αποτυπώματα σε σκηνή εγκλήματος», λένε οι επιστήμονες – και περισσότερα από αυτά βρίσκονται. «Αποκαλύψαμε 58 νέες μεταλλάξεις και αυξήσαμε τις γνώσεις μας για τον καρκίνο», λέει ο συγγραφέας της μελέτης Δρ Andrea Degasperi, από το Τμήμα Ογκολογίας του Cambridge.

7) Υγρές και συνθετικές βιοψίες

Οι βιοψίες είναι ο κύριος τρόπος με τον οποίο οι γιατροί διαγιγνώσκουν τον καρκίνο, αλλά η διαδικασία είναι επεμβατική και περιλαμβάνει την αφαίρεση ενός τμήματος ιστού από το σώμα, μερικές φορές χειρουργικά, ώστε να μπορεί να εξεταστεί σε εργαστήριο. Οι υγρές βιοψίες είναι μια ευκολότερη και λιγότερο επεμβατική λύση όπου τα δείγματα αίματος μπορούν να ελεγχθούν για σημάδια καρκίνου. Οι συνθετικές βιοψίες είναι μια άλλη καινοτομία που μπορεί να αναγκάσει τα καρκινικά κύτταρα να αποκαλυφθούν κατά τα πρώτα στάδια της νόσου.

8) Θεραπεία CAR-T-cell

Οι κυτταρικές θεραπείες CAR-T-cell, περιλαμβάνουν την αφαίρεση και τη γενετική τροποποίηση των κυττάρων του ανοσοποιητικού, που ονομάζονται Τ κύτταρα, από ασθενείς με καρκίνο. Τα αλλαγμένα κύτταρα στη συνέχεια παράγουν πρωτεΐνες που ονομάζονται χιμαιρικοί υποδοχείς αντιγόνων (CARs). Αυτά μπορούν να καταστρέψουν τα καρκινικά κύτταρα. Στο περιοδικό Nature, επιστήμονες στο Πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια ανακοίνωσαν ότι δύο από τα πρώτα άτομα που υποβλήθηκαν σε θεραπεία με CAR-T-cell θεραπεία ήταν ακόμα σε ύφεση 12 χρόνια μετά.

9) Καταπολέμηση του καρκίνου του παγκρέατος

Ο καρκίνος του παγκρέατος είναι ένας από τους πιο θανατηφόρους καρκίνους. Σπάνια διαγιγνώσκεται πριν αρχίσει να εξαπλώνεται και έχει ποσοστό επιβίωσης μικρότερο από 5% για πέντε χρόνια. Στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια στο Σαν Ντιέγκο, οι επιστήμονες ανέπτυξαν ένα τεστ που εντόπισε το 95% των πρώιμων καρκίνων του παγκρέατος σε μια μελέτη. Η έρευνα, που δημοσιεύτηκε στο Nature Communications Medicine, εξηγεί πώς οι βιοδείκτες σε εξωκυτταρικά κυστίδια - σωματίδια που ρυθμίζουν την επικοινωνία μεταξύ των κυττάρων - χρησιμοποιήθηκαν για την ανίχνευση του καρκίνου του παγκρέατος, των ωοθηκών και της ουροδόχου κύστης στα στάδια I και II.

10) Ένα δισκίο για να μειώσει τον κίνδυνο καρκίνου του μαστού

Ένα φάρμακο που θα μπορούσε να μειώσει στο μισό τις πιθανότητες εμφάνισης καρκίνου του μαστού στις γυναίκες δοκιμάζεται από την Εθνική Υπηρεσία Υγείας της Αγγλίας (NHS). Θα διατεθεί σε σχεδόν 300.000 γυναίκες που θεωρούνται ότι διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να αναπτύξουν καρκίνο του μαστού, ο οποίος είναι ο πιο κοινός τύπος καρκίνου στο Ηνωμένο Βασίλειο. Το φάρμακο, που ονομάζεται αναστροζόλη, μειώνει το επίπεδο των οιστρογόνων που παράγουν οι γυναίκες αναστέλλοντας το ένζυμο αρωματάση. Έχει ήδη χρησιμοποιηθεί για πολλά χρόνια ως θεραπεία καρκίνου του μαστού, αλλά τώρα έχει επαναχρησιμοποιηθεί ως προληπτικό φάρμακο. «Αυτό είναι το πρώτο φάρμακο που επαναχρησιμοποιήθηκε μέσω ενός παγκόσμιου κορυφαίου νέου προγράμματος για να μας βοηθήσει να αξιοποιήσουμε πλήρως τις δυνατότητες των υπαρχόντων φαρμάκων σε νέες χρήσεις για να σώσουμε και να βελτιώσουμε περισσότερες ζωές στο NHS», λέει η Διευθύνουσα Σύμβουλος του NHS, Amanda Pritchard.

weforum.org/