Τα υπέρ και τα κατά από την έκθεση των παιδιών πρώιμης ηλικίας σε οθόνες αφής, περιγράφονται σε συστηματική ανασκόπηση, η οποία δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο επιστημονικό περιοδικό Frontiers in Psychology.

Τη μελέτη υπογράφουν η Αναστασία Μισιρλή και ο Βασίλης Κόμης από το Πανεπιστήμιο της Πάτρας, η Μαρία Δαρδανού από το Πανεπιστήμιο του Μπέρμπιχαμ και η Όλγα Φωτακοπούλου από το νορβηγικό Πανεπιστήμιο Tromsø. Η ανασκόπηση περιέλαβε τα ευρήματα 82 μελετών σε παιδιά 1 έως 6 ετών.

Όπως αναφέρει η συντακτική ομάδα, οι οθόνες αφής από smartphone και tablet χρησιμοποιούνται όλο και περισσότερο στην καθημερινή ζωή των μικρών παιδιών, καθορίζοντας τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούν και αλληλεπιδρούν κοινωνικά

Αξιολογήθηκαν δεδομένα με βάση τον τύπο της συσκευής, την αλληλεπίδραση με τους συνομηλίκους, τη συνεργασία, τις επιπτώσεις στις δεξιότητες επικοινωνίας και στις αναπτυξιακές και εκπαιδευτικές διαδικασίες.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, υπάρχουν ποικίλες επιπτώσεις, οι οποίες διαμορφώνονται από τον τύπο της συσκευής, την ποιότητα του περιεχομένου και τη διαμεσολάβηση των ενηλίκων. Ανά είδος οθόνης, βρέθηκαν τα εξής:

Τάμπλετ

  • Τα τάμπλετ είναι οι ευρύτερα χρησιμοποιούμενες συσκευές. Προσφέρουν διαδραστικές ευκαιρίες μάθησης, που υποστηρίζουν ανεξάρτητες και συνεργατικές δραστηριότητες.

Οι επιστήμονες τονίζουν τη σημασία της ταυτόχρονης χρήσης με γονείς ή φροντιστές για την ενίσχυση των μαθησιακών αποτελεσμάτων.

Εκφράζουν, δε, ανησυχίες σχετικά με τη χρήση μόνο από το παιδί, καθώς αυτό μπορεί να εκτοπίσει σημαντικές ψυχοκοινωνικές δραστηριότητες ανάπτυξης δεξιοτήτων, οδηγώντας ενδεχομένως σε δυσκολίες συμπεριφοράς.

Τηλέφωνα

  • Τα smartphones είναι ευρέως προσβάσιμα, παρουσιάζοντας ευκαιρίες και προκλήσεις για την ανάπτυξη των μικρών παιδιών.

Διευκολύνουν μεν την επικοινωνία και τη δημιουργία δεσμών, όπως μέσω βιντεοκλήσεων με μέλη της οικογένειας που βρίσκονται σε απόσταση, αλλά ενδέχεται να αποσπάσουν την προσοχή στην ουσιαστική αλληλεπίδραση γονέα - παιδιού.

Αν και έχουν σχεδιαστεί για να επικοινωνούμε με άλλους, η χρήση τους μπορεί να αποσυνδέσει τα παιδιά από τα άλλα άτομα στο άμεσο κοινωνικό περιβάλλον.

Επιπλέον, οι γονείς που βασίζονται σε κινητές συσκευές ως εργαλεία διαχείρισης συμπεριφοράς, συχνά αναφέρουν ακούσιες συνέπειες, όπως αυξημένες δυσκολίες συμπεριφοράς στα παιδιά.

Επιφάνειες

  • Οι διαδραστικοί πίνακες και οι επιτραπέζιες επιφάνειες χρησιμοποιήθηκαν σε λιγότερες μελέτες, αλλά αποδείχθηκε ότι ενισχύουν τη συνεργασία και την εμπλοκή, ιδιαίτερα σε περιβάλλοντα ομαδικής μάθησης.

Η βιβλιογραφία καταδεικνύει πωςι οι κοινόχρηστες, δικτυωμένες και διαδραστικές συσκευές αυτού του τύπου ευνοούν περισσότερο τη συνεργασία σε σύγκριση με τις φορητές συσκευές, οι οποίες χρησιμοποιούνται συχνότερα σε μοναχικά περιβάλλοντα.

Κατά τη διάρκεια των τελευταίων 10 ετών, αρκετοί ερευνητές έχουν χρησιμοποιήσει διαδραστικές επιτραπέζιες επιφάνειες ως μέσο μάθησης.

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Ι. Βαρδακαστάνης: Το αναπηρικό κίνημα συνεχίζει να αγωνίζεται και να διεκδικεί
Ενδυνάμωση των ασθενών: Καμπάνια ευαισθητοποίησης για την ενίσχυση υιοθέτησης της περιτοναϊκής κάθαρσης στην Ελλάδα
Πνευμονία: Βακτηριακό ένζυμο είναι πιθανό να προκαλεί μοιραίες καρδιακές επιπλοκές [μελέτη]