Ένα συμπλήρωμα για τον πόνο στις αρθρώσεις μπορεί να συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο άνοιας, σύμφωνα με νέα μελέτη.
Ερευνητές στις ΗΠΑ διαπίστωσαν ότι η γλυκοζαμίνη συσχετίστηκε με 25% υψηλότερο κίνδυνο εξέλιξης από ήπια προβλήματα μνήμης σε νόσο Αλτσχάιμερ.
Η μελέτη, με επικεφαλής επιστήμονες του Πανεπιστημίου της Φλόριντα, διαπίστωσε επίσης ότι το συμπλήρωμα συνδέθηκε με αύξηση 25% του κινδύνου θανάτου σε ασθενείς που ήδη ζουν με άνοια.
Ωστόσο, οι ειδικοί τονίζουν ότι τα ευρήματα δεν αποδεικνύουν ότι το συμπλήρωμα προκαλεί άνοια.
«Πολλοί από αυτούς τους ανθρώπους λαμβάνουν ενεργά ένα μη συνταγογραφούμενο συμπλήρωμα διατροφής, το οποίο θα μπορούσε να επιδεινώσει την εξέλιξη της ασθένειάς τους», δήλωσε ο επικεφαλής ερευνητής, Δρ Ραμόν Σαν.
Η γλυκοζαμίνη είναι ένα φυσικό αμινοσάκχαρο που χρησιμεύει ως δομικό στοιχείο για τους χόνδρους και τους συνδετικούς ιστούς στο σώμα. Είναι ένα από τα πιο δημοφιλή συμπληρώματα για την οστεοαρθρίτιδα, ιδιαίτερα μεταξύ των ηλικιωμένων.
Λόγω της ευρείας χρήσης του, οι ερευνητές διερεύνησαν εάν θα μπορούσε να επηρεάσει τη νόσο Αλτσχάιμερ και τις σχετικές μορφές άνοιας.
Η ομάδα ανέλυσε ιατρικά αρχεία από το 2012 έως το 2024, χρησιμοποιώντας τεχνητή νοημοσύνη για να εντοπίσει ασθενείς είτε με ήπια γνωστική εξασθένηση είτε με άνοια. Διαπίστωσαν ότι περίπου το 8% των ασθενών λάμβαναν γλυκοζαμίνη.
Μετά την προσαρμογή παραγόντων όπως η ηλικία και το φύλο, όσοι είχαν MCI και χρησιμοποιούσαν το συμπλήρωμα είχαν σημαντικά περισσότερες πιθανότητες να εμφανίσουν άνοια. Μεταξύ εκείνων που είχαν ήδη άνοια, η χρήση γλυκοζαμίνης συνδέθηκε επίσης με υψηλότερο κίνδυνο θανάτου.
Η μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο Nature Metabolism, υποδηλώνει ότι το συμπλήρωμα μπορεί να επηρεάσει μια βασική βιολογική διαδικασία που εμπλέκεται στη νόσο Αλτσχάιμερ. Η γλυκοζαμίνη μπορεί να διαπεράσει τον εγκέφαλο και να τροφοδοτήσει μια οδό που προσθέτει μόρια σακχάρου στις πρωτεΐνες.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι αυτή η οδός φαίνεται να είναι υπερδραστήρια στη νόσο Αλτσχάιμερ, ενδεχομένως καταστρέφοντας τα εγκεφαλικά κύτταρα.
«Ο εγκέφαλος που πάσχει από Αλτσχάιμερ προσθέτει πάρα πολλές από αυτές τις δομές σακχάρου και αυτό φαίνεται να συμβάλλει στην ασθένεια αντί να προστατεύει από αυτήν», δήλωσε ο συν-συγγραφέας Δρ Ματ Τζέντρι.
Πειράματα σε ποντίκια υποστήριξαν αυτή τη θεωρία, δείχνοντας ότι η γλυκοζαμίνη επιδείνωσε τα προβλήματα μνήμης - ενώ το μπλοκάρισμα της οδού τα βελτίωσε.
Παρά τα ευρήματα, οι επιστήμονες είναι σαφείς ότι η μελέτη δείχνει μόνο μια σύνδεση, όχι αιτία και αποτέλεσμα. Η έρευνα ήταν παρατηρητική, που σημαίνει ότι δεν μπορεί να αποδείξει ότι το συμπλήρωμα επιταχύνει άμεσα την άνοια.
«Ενώ αποτελεί συσχέτιση και όχι απόδειξη αιτιότητας, εγείρει ένα σημαντικό κλινικό ερώτημα», δήλωσε ο Δρ Gentry.
Οι ερευνητές λένε ότι τα ευρήματα προστίθενται σε ολοένα και περισσότερες ενδείξεις ότι ο μεταβολισμός παίζει βασικό ρόλο στη νόσο Αλτσχάιμερ.
Απαιτούνται περαιτέρω μελέτες, συμπεριλαμβανομένων κλινικών δοκιμών, για να επιβεβαιωθεί εάν η γλυκοζαμίνη έχει άμεσο αντίκτυπο στην υγεία του εγκεφάλου.
Προσθέστε το iatronet.gr στο Discover
Ειδήσεις υγείας σήμερα
Ερπητοϊοί: Μικροί, ύπουλοι και συχνά επικίνδυνοι
Άδωνις Γεωργιάδης στο 3ο Summit του ΣΦΕΕ: Από 1η Ιουλίου στα δημόσια νοσοκομεία το σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης
3ο ΣΦΕΕ Summit: Τι εμποδίζει την Ευρώπη να γίνει ηγέτης στον τομέα του φαρμάκου