Παρόλο που η γιόγκα δε θεωρείται αερόβια άσκηση, "θεωρείται δραστηριότητα με βαθιά καρδιαγγειακή επίδραση", λέει ο Δρ Mehrdad Rezaee, πρόεδρος ιατρικού προσωπικού και πρόεδρος του τμήματος καρδιαγγειακών υπηρεσιών στο Νοσοκομείο O'Connor της Καλιφόρνια.

Ένας από τους βασικούς λόγους για τους οποίους η γιόγκα κάνει καλό στην καρδιά σας είναι επειδή μπορεί να κάνει θαύματα στους ανθρώπους με υψηλά επίπεδα άγχους. "Το άγχος παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στις καρδιακές παθήσεις και τις καρδιακές προσβολές", λέει η Dr. Pratiksha Gandhi, καρδιολόγος και ιδρυτής του Παγκόσμιου Ιδρύματος Προληπτικής Καρδιολογίας, ενός μη κερδοσκοπικού οργανισμού καρδιακής υγείας που εδρεύει στο Λος Άντζελες.

Επομένως, αν μπορείτε να διαχειριστείτε καλύτερα το άγχος και κατ’ επέκταση να μειώσετε τον αντίκτυπό του στην υγεία σας, ίσως και να είστε σε θέση να αποτρέψετε καρδιακές προσβολές και άλλες μορφές καρδιακών παθήσεων.

Αποδεδειγμένες θετικές επιδράσεις στην υγεία

Η γιόγκα μπορεί να σας βοηθήσει να μειώσετε το άγχος εστιάζοντας στην αναπνοή, λέει ο Rezaee. Αυτές οι δραστηριότητες «μειώνουν τη συνολική έκκριση ορμονών και άλλων διαβιβαστών που μπορούν να αυξήσουν τα προϊόντα οξείδωσης και φλεγμονής του οργανισμού. Επιπλέον, αυτές οι ορμονικές δραστηριότητες αυξάνουν τη μυϊκή δυσκαμψία η οποία αυξάνει την αρτηριακή πίεση και κάνει την καρδιά να καταπονείται.

Με άλλα λόγια, όταν είστε αγχωμένοι και δεν κινείστε, το σώμα σφίγγει και απελευθερώνει ορμόνες που μπορούν να αυξήσουν τον κίνδυνο για χρόνιες παθήσεις όπως καρδιακές παθήσεις, διαβήτη ή ακόμη και καρκίνο.

Και αυτή η μείωση του κινδύνου μπορεί να συμβεί γρήγορα, σύμφωνα με μια μελέτη του 2012 στο Journal of Alternative and Complementary Medicine. Η μελέτη έγινε σε 86 άτομα και βρήκε χαμηλότερα επίπεδα της ορμόνης του στρες -κορτιζόλη- και υψηλότερα επίπεδα ενδορφινών μόλις 10 ημέρες αφότου οι συμμετέχοντες ξεκίνησαν να κάνουν γιόγκα.

Πέρα από τη μείωση του στρες, η γιόγκα έχει επίσης αποδειχθεί ότι επηρεάζει τη φλεγμονή, λέει ο Δρ Mark A. Steiner, καρδιολόγος στο Ινστιτούτο Υγείας του Ορλάντο. "Ορισμένες μελέτες έχουν επισημάνει χαμηλότερα επίπεδα φλεγμονής στο αίμα, η οποία φλεγμονή συμβάλλει στην καρδιακή νόσο. Με το χρόνιο στρες, το συμπαθητικό νευρικό σύστημα βρίσκεται σε διαρκή εγρήγορση,  κι αυτό μπορεί να οδηγήσει σε φλεγμονή και αυξημένη αρτηριακή πίεση".

Η φλεγμονή συμβάλλει στην κυτταρική γήρανση, μια διαδικασία που ονομάζεται οξείδωση. Μια μελέτη του 2017 διαπίστωσε ότι 12 εβδομάδες συνεπούς πρακτικής γιόγκα επιβραδύνουν σημαντικά την κυτταρική γήρανση.

Μια άλλη μελέτη του 2017 στο περιοδικό Frontiers in Neuroscience διαπίστωσε επίσης ότι ένα τρίμηνο εντατικής άσκησης γιόγκα είχε ως αποτέλεσμα σημαντική μείωση της φλεγμονής και του στρες στον οργανισμό. Αν και οι 38 συμμετέχοντες στη μελέτη έκαναν πολύ περισσότερη γιόγκα από ότι οι περισσότεροι από εμάς πιθανότατα έχουν χρόνο καθημερινά, τα στοιχεία ήταν συναρπαστικά. Οι φλεγμονώδεις δείκτες των συμμετεχόντων μειώθηκαν, οι αντιφλεγμονώδεις δείκτες είχαν αυξηθεί και τα επίπεδα του νευροτροφικού παράγοντα που προέρχεται από τον εγκέφαλο, μια πρωτεΐνη που βοηθά τον εγκέφαλο να δημιουργήσει νέα κύτταρα και ενισχύει τα υπάρχοντα, επίσης αυξήθηκε. Οι συμμετέχοντες ανέφεραν επίσης ότι αισθάνονται λιγότερο αγχωμένοι και καταθλιπτικοί.

Η γιόγκα και άλλες μορφές άσκησης βοηθούν στην ανακούφιση της φλεγμονής που μπορεί να δημιουργήσει ο οργανισμός όταν είμαστε υπό πίεση, απελευθερώνοντας ενδορφίνες και άλλους νευροδιαβιβαστές που μπορούν να μας χαλαρώσουν και να μας κάνουν να νιώσουμε καλύτερα. Η Gandhi αναφέρεται σε αυτήν τη διαδικασία ως "επαναφορά ορμονών".

Αυτές οι ορμονικές αλλαγές παρατηρήθηκαν σε μια μελέτη του 2005 στο Journal of Alternative and Complementary Medicine, η οποία διαπίστωσε ότι μετά από μόλις εννέα ημέρες, οι συμμετέχοντες που ασκούσαν στάσεις γιόγκα και τεχνικές αναπνοής έδειξαν βελτιωμένα επίπεδα σακχάρου στο αίμα, χοληστερόλης και τριγλυκεριδίων. Αυτά τα ευρήματα υποδηλώνουν μείωση του κινδύνου για διαβήτη και καρδιακές παθήσεις και βελτίωση της συνολικής μεταβολικής λειτουργίας.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, λέει η Gandhi, ίσως να είστε σε θέση να μειώσετε την ποσότητα ορισμένων φαρμάκων που πρέπει να χρησιμοποιείτε, μια θέση με την οποία συμφωνεί ο Rezaee. "Σίγουρα, υπάρχουν άνθρωποι που χρειάζονται φάρμακα για τη θεραπεία καρδιαγγειακών και μεταβολικών προβλημάτων, αλλά με δραστηριότητες όπως η γιόγκα, μπορεί να γίνει μείωση της δοσολογίας του φαρμάκου", λέει.

Επιπλέον, η γιόγκα σας διδάσκει να προσέχετε την αναπνοή σας, λέει ο Leone, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε "καλύτερη κυκλοφορία οξυγόνου και αίματος στον οργανισμό σας".

Η εστίαση στην αναπνοή σας βοηθά επίσης να "βρείτε το κέντρο σας κι αυτό μπορεί να ηρεμήσει το νευρικό σύστημα και κατ’ επέκταση να μειωθεί η αρτηριακή πίεση και ο καρδιακός ρυθμός", προσθέτει. Μια μετα-ανάλυση του 2019 στα πρακτικά της Mayo Clinic διαπίστωσε ότι η γιόγκα μπορεί να βοηθήσει σε μεγάλο βαθμό τους υπερτασικούς ενήλικες.

Τα συναισθηματικά οφέλη της γιόγκα

Ένας άλλος λόγος για τον οποίο η τακτική πρακτική της γιόγκα για την υποστήριξη της υγείας της καρδιάς μπορεί να είναι τόσο ισχυρή είναι επειδή δημιουργεί μια "ένωση σώματος, νου και ψυχής", λέει η Gandhi.

"Με τη γιόγκα πηγαίνουμε στη βασική αιτία του προβλήματος, στη χρόνια συναισθηματική παγίδα", λέει η Gandhi.

Αυτή η ένωση του νου, του σώματος και της ψυχής σας δίνει τον χώρο χαλαρώσετε και να αποβάλετε το άγχος και τη συναισθηματική αναταραχή που μπορεί να συσσωρευτεί. Η αποφυγή αυτών των αρνητικών συναισθημάτων και αισθήσεων μπορεί με τη σειρά της να μειώσει τη φλεγμονή, την αρτηριακή πίεση και να βελτιώσει άλλους δείκτες συνολικής και καρδιακής υγείας, εξηγεί.

"Αν βιάζεστε διαρκώς, αγχώνεστε και ανησυχείτε. Η γιόγκα εστιάζει στην ηρεμία του μυαλού. Μειώνει το άγχος και βοηθά στην καλλιέργεια θετικής σκέψης. Μπορεί να μειώσει ακόμα και την κατάθλιψη και μπορεί ακόμη και να σας βοηθήσει να διαχειριστείτε καλύτερα τα συναισθήματά σας", προσθέτει.

 Συνολικά, φαίνεται ότι, "η γιόγκα σε τακτική βάση, μειώνει την αρτηριακή πίεση και έχει αποδειχθεί ότι επηρεάζει άλλες μεταβολικές διεργασίες όπως η χοληστερόλη και τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα", λέει ο Rezaee.

Πράγματι, "η γιόγκα δεν είναι απλώς μερικές στάσεις, αλλά ένας ολιστικός τρόπος ζωής που προάγει τη σωματική, διανοητική, συναισθηματική και πνευματική ευημερία", λέει ο Steiner. Αν και "απαιτούνται περισσότερες μελέτες για να προσδιοριστούν πλήρως τα οφέλη της γιόγκα στη υγείας της καρδιάς, υπάρχουν καλές ενδείξεις ότι η γιόγκα μπορεί να βοηθήσει σημαντικά.