Αμερικανοί ερευνητές χρησιμοποίησαν για πρώτη φορά τεχνική κλωνοποίησης για να αποκτήσουν εμβρυικά βλαστικά κύτταρα για ανάπτυξη σε μη γονιμοποιημένα ανθρώπινα κύτταρα ωαρίου.

Οι ερευνητές προσπαθούσαν να αποδείξουν αν είναι δυνατόν να χρησιμοποιήσουν την τεχνική για να δημιουργήσουν εμβρυικά βλαστικά κύτταρα που θα ταιριάζουν με το DNA ενός ασθενούς.

Το επίτευγμα που δημοσιεύτηκε χτες στο περιοδικό 'Nature', είναι σημαντικό επειδή οδηγεί την επιστήμη πιο κοντά στο στόχο της χρήσης της SCNT – στην οποία ενήλικο κύτταρο συγχωνεύεται με ωάριο και ενεργοποιείται για τη δημιουργία εμβρύου- στη δημιουργία βλαστικών κυττάρων που ταιριάζουν σε ασθενείς.

Τέτοια κύτταρα, συγκεκριμένα για τον ασθενή, δυνητικά μπορούν να μεταμοσχευτούν για να αντικατασταθούν κύτταρα που έχουν υποστεί βλάβη σε ανθρώπους με διαβήτη και άλλες νόσους χωρίς απόρριψη από το ανοσοποιητικό.

Οι ερευνητές ελπίζουν ότι κύτταρα μελλοντικά θα χρησιμοποιούνται για την αντιμετώπιση ακόμα και τη θεραπεία νόσων όπως ο διαβήτης και στην έναρξη της εποχής της αναγεννητικής ιατρικής.

Οι υποστηρικτές των εμβρυικών βλαστικών κυττάρων δηλώνουν ότι θα μπορούσαν να μεταμορφώσουν την ιατρική παρέχοντας θεραπεία για τύφλωση, διαβήτη ή σοβαρούς τραυματισμούς.

Συνήθως, η SCNT αφορά την αφαίρεση γενετικού υλικού από τον πυρήνα του ωαρίου και την αντικατάσταση με τον πυρήνα από ενήλικα κύτταρα, τεχνική που χρησιμοποιήθηκε για να κλωνοποιηθούν ζώα όπως η Ντόλυ.

Ωστόσο μέχρι τώρα οι επιστήμονες απέτυχαν να αναπτύξουν και να διαιρέσουν αυτά τα κύτταρα πέρα από πολύ πρώιμο στάδιο σε ανθρώπους και θηλαστικά.

Οι ερευνητές Dieter Egli και Scott Noggle κράτησαν το γενετικό υλικό από το ωάριο και απλώς πρόσθεσαν τον πυρήνα από τα ενήλικα κύτταρα.

Με έκπληξη είδαν- καθώς αυτό σημαίνει ότι δημιουργούν έμβρυο με πολλά ζευγάρια από κάθε χρωμόσωμα- ότι οι συγκεκριμένες ‘κατασκευές’ αναπτύχθηκαν καλά έως το στάδιο βλαστοκύστης. Το αποτέλεσμα ήταν ημιτελές καθώς οι επιστήμονες δεν απόκτησαν χρήσιμες σειρές κυττάρων αλλά μπορεί να βοηθήσει να εξηγηθεί γιατί απέτυχαν άλλες τεχνικές.

Η Καθηγήτρια Mary Herbert, από το Newcastle University, δήλωσε ότι ενώ η νέα μέθοδος δεν αποτελεί λύση μας φέρνει εγγύτερα στην κατανόηση του προβλήματος.

Τα εμβρυικά βλαστικά κύτταρα παράγονται από έμβρυα λίγων ημερών.

Στόχος τέτοιων ερευνών είναι να ανακαλυφτούν οι καλύτεροι τρόποι για να δημιουργηθούν κύτταρα που θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να δημιουργηθεί οποιοδήποτε άλλο είδος κυττάρου στον οργανισμό.

Ειδικοί δήλωσαν ότι η νέα έρευνα προσφέρει νέα προσέγγιση που μπορεί ενδεχομένως να επιτρέψει στους επιστήμονες να συγκρίνουν διαφορετικές τεχνικές δημιουργίας αυτών των σημαντικών κυττάρων.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στο New York Stem Cell Foundation Laboratory σε συνεργασία με ερευνητές του Columbia University Medical Center.

′Nature′.