Για πρώτη φορά έρευνα αποδεικνύει ότι η ορμόνη του στρες, επινεφρίνη, προκαλεί αλλαγές στα καρκινικά κύτταρα του προστάτη και του στήθους, που μπορούν να τα καταστήσουν ανθεκτικά στον θάνατο των κυττάρων.

Ερευνητές της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου του Wake Forest, οι οποίοι πραγματοποίησαν τη νέα έρευνα, με επικεφαλής τον George Kulik, θεωρούν ότι το στρες πιθανόν να συντελεί στην εμφάνιση του καρκίνου και να μειώνει την αποτελεσματικότητα της φαρμακευτικής αγωγής.

Τα επίπεδα της επινεφρίνης φθάνουν σε υψηλά επίπεδα σε στρεσογόνες καταστάσεις και μπορεί να παραμείνουν αυξημένα σε περιόδους μόνιμου στρες ή κατάθλιψης, όπως έδειξαν προηγούμενες έρευνες.

Ο σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να ανακαλύψει αν υπάρχει άμεση σχέση μεταξύ των ορμονών του στρες και των αλλαγών στα καρκινικά κύτταρα.

Ενώ έχουν διατυπωθεί απόψεις για πιθανή σχέση μεταξύ καρκίνου και στρες, μελέτες σε μεγάλα δείγματα ανθρώπων κατέληξαν σε μεικτά αποτελέσματα.

Στην υπόθεση ότι το στρες σχετίζεται με τον καρκίνο οι ερευνητές θέλησαν να ερευνήσουν τον μηχανισμό των κυττάρων καθώς δεν έχει αποδειχτεί ότι η σχέση είναι άμεση.

Οι ερευνητές μελέτησαν στο εργαστήριο καρκινικά κύτταρα προστάτη και στήθους και διαπίστωσαν ότι μια πρωτεΐνη, που ονομάζεται BAD, και ευθύνεται για τον θάνατο των κυττάρων καθίσταται αδρανής όταν τα καρκινικά κύτταρα έρθουν σε επαφή με την επινεφρίνη.

Όπως δήλωσε ο Καθηγητής Kulik, έρευνα από τον Καναδά έδειξε ότι άντρες που έπαιρναν b blockers για την υπέρταση, τουλάχιστον για 4 χρόνια, είχαν κατά 18% λιγότερες πιθανότητες να ασθενήσουν από καρκίνο του προστάτη. Αυτά τα φάρμακα αναχαιτίζουν τις επιπτώσεις της επινεφρίνης, γεγονός που θα μπορούσε να εξηγήσει τα αποτελέσματα της έρευνας.

Σε άλλη έρευνα φάνηκε ότι όσοι είχαν υποβληθεί σε ριζική προστατεκτομή είχαν απότομες εναλλαγές διάθεσης, γεγονός που μπορεί να σχετίζεται με υψηλά επίπεδα ορμονών του στρες.

Αν και αυτές οι έρευνες δεν αποδεικνύουν τον άμεσο ρόλο της επινεφρίνης, υποδεικνύουν ότι πιθανόν οι ορμόνες του στρες να παίζουν ρόλο στον καρκίνο του προστάτη.

O ερευνητής Kulik, θεωρεί πως τα αποτελέσματα της έρευνάς του έχουν σημασία και για τους ασθενείς και για τους γιατρούς. Για τους ανθρώπους με υψηλό επίπεδο στρες σημαντικό θα είναι να χρησιμοποιούν τεχνικές ελέγχου του στρες.

Μ. Θεμιστοκλέους: Με ποιο νέο όργανο αλλάζουν διοίκηση του ΕΣΥ και υπουργείο Υγείας