Συσσωρευμένες ενδείξεις υποδεικνύουν ότι ο ιός του έρπητος μπορεί να σχετίζεται με τη νόσο Alzheimer, ανακοίνωσαν ειδικοί.

Σε εργαστηριακές έρευνες, επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ ανακάλυψαν ότι εγκέφαλοι που είχαν προσβληθεί από τον ιό του απλού έρπητος, HSV-1, εμφάνισαν αύξηση της πρωτεΐνης που συνδέεται με το Alzheimer.

Οι επιστήμονες εκτιμούν ότι η ανακάλυψη θα μπορούσε να ανοίξει το δρόμο για εμβόλιο που θα μπορούσε να εμποδίσει τη νόσο, αναφέρουν στο περιοδικό ‘New Scientist’. Ωστόσο τέτοια επαναστατική ανακάλυψη θα χρειαστεί χρόνια να εμφανιστεί.

Στο εργαστήριο, οι επιστήμονες ‘μόλυναν’ ανθρώπινα εγκεφαλικά κύτταρα με τον ιό και παρατήρησαν σημαντική αύξηση στα επίπεδα β-αμυλοειδούς πρωτεΐνης, η συσσώρευση της οποία δημιουργεί τις πλάκες που παρατηρούνται στον εγκέφαλο ανθρώπων με Alzheimer.

Παρόμοια αύξηση παρατηρήθηκε στον εγκέφαλο ποντικών που είχαν προσβληθεί από τον HSV-1.

Σε χωριστό πείραμα, οι επιστήμονες παρατήρησαν σε κομμάτια εγκεφάλου νεκρών ασθενών που νοσούσαν από Alzheimer γενετικό υλικό του HSV-1, στις πλάκες.

Προηγούμενες έρευνες είχαν δείξει ότι ο HSV-1 βρισκόταν στον εγκέφαλο του 70% των ασθενών με τη νόσο.

Ομάδα του Πανεπιστημίου του Ρότσεστερ, στη Nέα Υόρκη, ανακάλυψε ότι ήταν περισσότερο πιθανό να προκαλέσει πρόβλημα σε ανθρώπους που φέρουν μεταλλαγμένη εκδοχή του γονιδίου ApoE4, το οποίο εμπλέκεται στη διάσπαση των λιπών.

Ανακάλυψαν ότι η πλειοψηφία των ασθενών με Alzheimer έφερε το γονίδιο και υποπτεύονται ότι καθιστά πιο ενεργό τον ιό HSV-1.

Παραμένει να καταλήξουν οι επιστήμονες στην άμεση σχέση μεταξύ του ιού και της νόσου αλλά η ερευνητική ομάδα πιστεύει ότι τα ευρήματα είναι ενθαρρυντικά για το μέλλον. Η επικεφαλής της έρευνας, Ruth Itzhaki δήλωσε πως η νόσος είναι πολυπαραγοντική και υπάρχουν πολλές διαφορετικές αιτίες.

Ωστόσο η έρευνα υποδεικνύει πως για ορισμένους ο συνδυασμός γονιδιακής ποικιλομορφίας και του ιού μπορεί να συμβάλει στην εμφάνισή της. Στο μέλλον, εκτιμά η ερευνητική ομάδα, οι άνθρωποι θα μπορούν ενδεχομένως να ανοσοποιούνται έναντι του ιού, γεγονός που θα βοηθά στην προστασία τους από το Alzheimer.

‘New Scientist’