Στα όσα γνωρίζατε πως μπορούν να κάνουν τα smartphones, προσθέστε και το γρήγορο τεστ για τον ιό Ζίκα.

Ερευνητές στο Sandia National Laboratories έχουν αναπτύξει μέσω έξυπνου τηλεφώνου μία διαγνωστική συσκευή, η οποί λειτουργεί με μπαταρία, ζυγίζει λιγότερο από ένα κιλό, κοστίζει λιγότερο από 100 ευρώ και μπορεί να ανιχνεύσει τον ιό Ζίκα και τον δάγκειο πυρετό μέσα σε 30 λεπτά.

Μέχρι σήμερα, τα τεστ για τους συγκεκριμένους παθογόνους οργανισμούς απαιτούσαν εργαστήριο, ενώ οι ασθενείς χρειάζονταν να περιμένουν μέρες μέχρι να βγουν τα αποτελέσματα.

Τα εν λόγω τεστ απαιτούν μηχανήματα στο μέγεθος ενός φούρνου μικροκυμάτων και κοστίζουν έως και 20.000 ευρώ.

Η νέα συσκευή καθιστά ρεαλιστική το γρήγορο τεστ, ειδικά σε περιοχές όπου οι πόροι είναι περιορισμένοι και οι ιοί κάνουν θραύση, όπως στις αναπτυσσόμενες χώρες.

Η επιστημονική ομάδα περιγράφει τη δράση της συσκευής που επινόησαν σε μελέτη, η οποία δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Scientific Reports.

Η τεχνολογία του έξυπνου κινητού αποτελεί το βασικό χαρακτηριστικό της συσκευής. "Εκτός από τη δημιουργία μιας εφαρμογής που χρησιμεύει ως ένα απλό interface, προσαρμόσαμε στο smartphone αισθητήρες της κάμερας, προκειμένου να αντικαταστήσουν τα παραδοσιακά εργαλεία ανάλυσης του εργαστηριακού δείγματος”, σημειώνει ο επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης, χημικός μηχανικός Aashish Priye.

Η συσκευή της ομάδας Sandia βασίζεται σε μία διαγνωστική μέθοδο, η οποία εξαλείφει την ανάγκη επεξεργασίας ενός βιολογικού δείγματος, όπως το αίμα ή τα ούρα, πριν από τη δοκιμή.

Εργαστήριο

Ο συμβατικός έλεγχος για τους παραπάνω ιούς γίνεται με μεταφορά δείγματος στο εργαστήριο, εκχύλιση DNA ή RNA από αυτό και στη συνέχεια πολλαπλασιασμό των γενετικών υλικών, μέσω μιας διαδικασίας που ονομάζεται αλυσιδωτή αντίδραση πολυμεράσης (PCR).

Η μέθοδος με το smarthpone απομονώνει DNA και RNA, αλλά χωρίς τον κύκλο θέρμανσης και ψύξης. Η προσθήκη λίγων προσεκτικά σχεδιασμένη βιοχημικών παραγόντων επιτρέπει σε μία νέα συσκευή LAMP να αξιολογήσει ένα δείγμα που θερμαίνεται μόνο μια φορά σε 65 βαθμούς Κελσίου για μισή ώρα.

Journal Scientific Reports