Σύμφωνα με τα αποτελέσματα που παρουσιάστηκαν στο περιοδικό Science Translational Medicine, ένα τεστ κοπράνων θα μπορούσε να διευκολύνει τη διαφορική διάγνωση.

Τα συμπτώματα της φλεγμονώδους νόσου του εντέρου, όπως η νόσος του Crohn και η ελκώδης κολίτιδα, αφενός, και το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου, αφετέρου, μπορεί να είναι παρόμοια. Για μια αξιόπιστη διαφορική διάγνωση θεωρείται σήμερα απαραίτητη μια κολονοσκόπηση. Και αυτό διότι ο εντερικός βλεννογόνος είναι απαρατήρητος σε αυτούς τους ασθενείς, την ίδια στιγμή που στη νόσο του Crohn και στην ελκώδη κολίτιδα εμφανίζονται τα τυπικά σημάδια φλεγμονής και βλάβης.

Η νόσος του Crohn και η ελκώδης κολίτιδα συνδέονται σήμερα με μια διαταραγμένη ανταπόκριση του ανοσοποιητικού συστήματος στα βακτήρια του εντέρου. Σε σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου, του οποίου η παθογένεια είναι ασαφής, υπάρχει επίσης υποψία για επιρροή.

Ο Arnau Vich Vila από το Πανεπιστήμιο του Groningen και οι συνεργάτες του διερεύνησαν το μικροβίωμα εντέρου 1.792 ανθρώπων. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονταν 355 ασθενείς με φλεγμονώδη νόσο του εντέρου, 412 ασθενείς με σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου ενώ οι1.025 ήταν έλεγχοι υγειών ατόμων.

Η ανάλυση έδειξε ότι υπήρχαν διαφορές μεταξύ των 3 ομάδων. Τα βακτήρια μολύβδου των υγιών ατόμων περιλαμβάνουν το Actinobacteria. Σε ασθενείς με φλεγμονώδη νόσο του εντέρου παρατηρήθηκε συσσώρευση βακτηριδίων, ενώ σε ασθενείς με σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου συχνά ήταν τα βακτήρια Firmicutes.

Science Translational Medicine