Ένα κρίσιμο εργαλείο εντοπισμού ασυμπτωματικών ατόμων με κορωνοϊό, ανέπτυξε ομάδα επιστημόνων του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Πρόκειται για κυτταρικό βιαισθητήρα, ο οποίος μπορεί σε τρία μόλις λεπτά να αποκαλύψει εάν ο ιός έχει προσκολληθεί στα ανθρώπινα κύτταρα.

Το σύστημα λειτουργεί μέσω μίας φορητής συσκευής και ενός κινητού τηλεφώνου ή τάμπλετ. Αναμένεται να δοκιμαστεί σε ανθρώπους και σε σύγκριση με τα υπάρχοντα μοριακά και ορολογικά τεστ.

Η σχετική μελέτη, που παρατίθεται πιο κάτω, δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο επιστημονικό περιοδικό Sensors. Την υπογράφουν ο πρύτανης του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Σπύρος Κίντζιος (φωτογραφία κάτω), καθηγητής του Τμήματος Βιοτεχνολογίας στο Εργαστήριο Κυτταρικής Τεχνολογίας, η επίκουρη καθηγήτρια Γεωργία Μοσχοπούλου, η μεταδιδακτορική ερευνήτρια Σοφία Μαυρίκου και ο Βασίλης Τσεκούρας.

Ο βιοαισθητήρας βασίζεται σε τροποποιημένα κύτταρα θηλαστικών, τα οποία φέρουν ένα ανθρώπινο χιμαιρικό αντίσωμα κατά του αντιγόνου της προεξέχουσας πρωτεΐνης του κορωνοϊού.

Η πρόσδεση της πρωτεΐνης S1 στα αντισώματα του βιοαισθητήρα έχει ως αποτέλεσμα τη μεταβολή στις κυτταρικές βιοηλεκτρικές ιδιότητες του αισθητήρα, οι οποίες στη συνέχεια μπορούν να μετρηθούν μέσω μιας ειδικής βιοηλεκτρικής διάταξης.

Συσκευή

Η επιστημονική ομάδα εκτιμά πως υπάρχουν θετικά στοιχεία και αναμένεται να προχωρήσει σε βελτιώσεις της μεθόδου.

Έχουν ήδη διαπιστώσει πως η πρόσδεση της πρωτεΐνης SARS-CoV-2 S1 στο συμπληρωματικό αντίσωμα είχε ως αποτέλεσμα σημαντική και επιλεκτική αλλαγή στις βιοηλεκτρικές ιδιότητες των κυτταρικών μεμβρανών.

Σημειώνουν πως το επόμενο βήμα θα είναι η πραγματική κλινική επικύρωση των ευρημάτων τους, χρησιμοποιώντας δείγματα ασθενών και συγκρίνοντας τα αποτελέσματα με τις τρέχουσες ορολογικές και μοριακές εξετάσεις.

Στην παρούσα φάση, προσπαθούν να βελτιώσουν τη διεπαφή της συσκευής ανάγνωσης με το ενσωματωμένο λογισμικό, ώστε να είναι δυνατή η παρουσίαση των δεδομένων με λειτουργικό τρόπο και να μπορούν έτσι να υποστηριχθούν κλινικές αποφάσεις.

Επιπλέον Πληροφορίες