Σε συμβιβασμό με τις αμερικανικές αρχές και συγκεκριμένα την αμερικανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς (SEC) ήρθε η Novartis που συμφώνησε να πληρώσει πάνω από 112 εκατ. δολάρια για τον διακανονισμό κατηγοριών ότι παραβίασε τον νόμο περί δωροδοκίας αλλοδαπών κρατικών λειτουργών (Foreign Corrupt Practices Act). Επιπρόσθετα θυγατρικές της θα πληρώσουν 233 εκατ. ευρώ.

Η SEC τονίζει ότι τοπικές θυγατρικές της Novartis δωροδόκησαν δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς στη Νότια Κορέα, το Βιετνάμ και την Ελλάδα με αντάλλαγμα τη συνταγογράφηση προϊόντων του φαρμακευτικού κολοσσού. Αποφαίνεται μάλιστα ότι η Novartis Hellas είχε από τις δραστηριότητές της όφελος 70 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με την απόφαση της SEC, οι δωροδοκίες έλαβαν χώρα την περίοδο από το 2012 ως το 2016 και ήταν εν γνώση συγκεκριμένων στελεχών των θυγατρικών της Novartis.

H Νοvartis συμφώνησε να καταβάλλει το ποσό των 112 εκατ. δολαρίων ως διακανονισμό και να προχωρήσει κατά την επόμενη τριετή σε αξιολόγηση της εφαρμογής των μέτρων συμμόρφωσης. Επιπλέον, οι θυγατρικές της Novartis και της Alcon θα καταβάλλουν 233 εκατ. δολάρια σε πρόστιμα.

"Η ελλιπής κουλτούρα ελέγχου αποτελεί πρόσφορο έδαφος για παρανομίες" δήλωσε ο Τσαρλς Κάιν, στέλεχος της SEC. "Όπως φαίνεται από τα παραπτώματα της Novartis, οι αδυναμίες σε ένα τμήμα της επιχείρησης μπορεί να είναι πρόδρομος μεγαλύτερων προβλημάτων που δεν έχουν αντιμετωπιστεί", πρόσθεσε.

Τι γίνονταν στην Ελλάδα

Όπως αναφέρεται στο σχετικό έγγραφο μεταξύ 2012 και έως το 2015, η Novartis ενεπλάκη σε ένα σχήμα με ανάρμοστες παροχές σε παρόχους υγειονομικών υπηρεσιών στον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα για να αποκτήσει πλεονέκτημα και να αυξήσει τις πωλήσεις του Lucentis στη χώρα. Επιπλέον από 2009 έως το 2012, η Novartis Greece διεξήγαγε μελέτες Φάσης 4 και επιδημιολογικές που ήταν κατά κύριο λόγο σχεδιασμένες ώστε να αυξήσουν τις πωλήσεις των προϊόντων της στην Ελλάδα, κάτι που οδήγησε σε ανάρμοστες πληρωμές προς παρόχους υγείας.

Εγινε κατάχρηση δραστηριοτήτων που φαινόνταν νόμιμες εκπαιδευτικές και επιστημονικές δραστηριότητες, περιλαμβανομένου του (οργανισμό) franschise της Novartis Ophtha, και ήταν γνωστό και εγκεκριμένο από τους μάνατζερ της τελευταίας, η οποία έδιναν οδηγίες στους κατώτερους τους για να κάνουν χρήση αυτών των «επενδυτικών» δραστηριοτήτων. Η Novartis απρεπώς κατέγραψε αυτές πληρωμές για αυτές τις δραστηριότητες ως νόμιμη διαφήμιση και προώθηση ή ως δαπάνες μάρκετινγκ και έξοδα πωλήσεων.

Ορισμένοι εργαζόμενοι στην Ophtha βαθμολογούσαν τους παρόχους υγείας από την προτίμησή τους στην συνταγογράφηση και τον όγκο και με βάση την πιθανότητα να συνταγογραφήσουν τους προσέφεραν απρεπή κίνητρα ως "επενδύσεις" για να αυξήσουν την χρήση των προϊόντων υγείας. Αυτό εσωτερικά ονομάζονταν "απόδοση επένδυσης-ROI" και το προσωπικό των πωλήσεων και του μάρκετινγκ ενθαρρύνονταν να σχεδιάζουν τις δραστηριότητές τους ώστε να μεγιστοποιούν το ROI.

Σε έγγραφα στρατηγικού σχεδιασμού ενός της Ophtha, στελέχη του τομέα των πωλήσεων σημείωναν ότι στους γιατρούς υπενθύμιζαν τις «επενδύσεις» και τις υποχρεώσεις που είχαν για συνταγογραφούν. Αν κάποιος δεν έπιανε την απόδοση των επενδύσεων, η τελευταία είτε μειώνονταν είτε τερματίζονταν.

Η Ophtha της Novartis χρησιμοποίησε απρεπώς χορηγίες σε διεθνή συνέδρια για να πείσει γιατρούς να συνταγογραφούν το Lucentis. Στόχευε σε αυτούς που περιγράφει ως "Βασικούς Διαμορφωτές Γνώμης" (KOLs) και πλήρωνε το κόστος της παρουσίας τους στα συνέδρια, πολλές φορές περισσότερα από 5.000 δολάρια το άτομο. Εσωτερικά έγγραφα γραμμένα από μέλη του franchise Ophtha της Novartis και καταγραφές από συναντήσεις εντός του τμήματος οφθαλμολογίας αναφέρονταν στη χρήση διεθνών συνεδρίων, περιλαμβανομένων κάποιων στις ΗΠΑ για να "υπονομεύσουν την επιθετική πολιτική συνεδρίων ανταγωνιστικής εταιρείας".

Ένα εσωτερικό έγγραφο περιέγραφε ότι οι πωλητές της Novartis "πρέπει να ξεκαθαρίσουν στους γιατρούς-πελάτες ότι το Lucentis αντιμετωπίζει πραγματικά προβλήματα στην αγορά και για το λόγο αυτό θα υπάρξουν σοβαρές συνέπειες". Στο σχέδιο δράσης του 2013, ο KOL μάνατζερ της Ophtha έγραψε ότι θα μεταφέρει σε ένα διαμορφωτή γνώμης στα οφθαλμολογικά ότι "για να σε πάρω πρέπει να συνταγογραφήσεις. Τέλος τα δώρα".

Σε κάποιες περιπτώσεις οι πωλητές απαίτησαν οι "διαμορφωτές γνώμης" να συμφωνήσουν σε μη χρήση (ανταγωνιστικών προϊόντων) και πλήρη συμμόρφωση με αντάλλαγμα η Novartis να εξετάσει «διπλασιασμό του δώρου το 2014". Οι γιατροί που εκτιμώταν ότι έχουν μικρότερη προοπτική να συνταγογραφήσουν φάρμακα Novartis, και έτσι μικρότερο δυνητικό ROI, εξαιρούνταν από χορηγίες και άλλες εκπαιδευτικές και επιστημονικές δραστηριότητες.

ΠΗΓΗ: Euro2day

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Συνάντηση ΕΟΠΥΥ με Ελληνικό Σύλλογο Θαλασσαιμίας
Πότε σταματούν να μεγαλώνουν τα πόδια
Δήλωση Γεωργιάδη κατά την είσοδό του στο Άτυπο Συμβούλιο υπουργών Υγείας