Με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα Τηλεφωνικών Γραμμών Βοήθειας για Παιδιά «Το Χαμόγελο του Παιδιού» συμμετέχει ενεργά στην παγκόσμια καμπάνια ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για τον καθοριστικό ρόλο που διαδραματίζει η λειτουργία των Τηλεφωνικών Γραμμών Βοήθειας για Παιδιά.

Τη φετινή χρονιά, μια χρονιά κρίσιμη σε παγκόσμιο επίπεδο λόγω της πανδημίας του Covid 19, το Διεθνές Δίκτυο Τηλεφωνικών Γραμμών Βοήθειας για Παιδιά - Child Helpline International (CHI), ενεργό μέλος του οποίου είναι «Το Χαμόγελο του Παιδιού», γιορτάζει τη Διεθνή Ημέρα Τηλεφωνικών Γραμμών τιμώντας τα μέλη και το ανθρώπινο δυναμικό του δικτύου σε όλο τον κόσμο, το οποίο εργάζεται εντατικά προσφέροντας ζωτικής σημασίας βοήθεια στα παιδιά, τώρα περισσότερο από ποτέ.

Στις έκτακτες συνθήκες της υγειονομικής κρίσης κατά την οποία σημειώθηκε σημαντική αύξηση του αριθμού των κλήσεων από ευάλωτα μέλη οικογενειών, «Το Χαμόγελο του Παιδιού» συνεχίζει να βοηθά άμεσα και αποτελεσματικά παιδιά και ενήλικες που έχουν βρεθεί σε αδιέξοδο και χρειάζονται πολλαπλή υποστήριξη μέσω των Γραμμών όπως:
● Την Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή για τα Παιδιά SOS 1056
● Την Ευρωπαϊκή Τηλεφωνική Γραμμή για τις Εξαφανίσεις 116000
● Την Ευρωπαϊκή Γραμμή Υποστήριξης Παιδιών 116111

Οι Τηλεφωνικές Γραμμές είναι επίσημα αναγνωρισμένες ως Γραμμές Έκτακτης Ανάγκης (emergency lines) και είναι διασυνδεδεμένες με τον Ευρωπαϊκό Αριθμό Έκτακτης Ανάγκης 112.  Είναι διαθέσιμες δωρεάν, πανελλαδικά, καθημερινά, 24 ώρες το 24ωρο, με 6 διασυνδεδεμένα τηλεφωνικά κέντρα ως 1, στελεχωμένες από κοινωνικούς λειτουργούς και ψυχολόγους και με μέγιστο χρόνο αναμονής 11 δευτερόλεπτα. Αξίζει να αναφερθεί ότι το 2016 η Ευρωπαϊκή Γραμμή για τις Εξαφανίσεις 116000 στην Ελλάδα στο πλαίσιο αξιολόγησης όλων των Γραμμών 116000 πανευρωπαϊκά, πιστοποιήθηκε συγκεντρώνοντας τη μέγιστη βαθμολογία 100%.

«Το Χαμόγελο του Παιδιού» από τις πρώτες κιόλας ώρες του ξεσπάσματος της πανδημίας κατάρτισε και έθεσε άμεσα σε εφαρμογή επιχειρησιακό σχέδιο διασφάλισης της λειτουργίας των Γραμμών. Με  κύριο μέλημα τη διατήρηση της ποιότητας των προσφερόμενων υπηρεσιών του, ενίσχυσε τις δράσεις του με στόχο την αποτελεσματική διαχείριση και την προστασία των παιδιών από τους ύπουλους κινδύνους του εγκλεισμού.
Παράλληλα, το εξειδικευμένο προσωπικό του Οργανισμού, Κοινωνικοί Λειτουργοί, Ψυχολόγοι και επαγγελματίες της πρώτης γραμμής τέθηκαν άμεσα σε ετοιμότητα.

Χρησιμοποιώντας τεχνολογικά εργαλεία και αποδεδειγμένα καλές πρακτικές και ενεργοποιώντας το σύνολο των δομών και υπηρεσιών του σε συνεργασία πάντα με τις αρμόδιες θεσμικές αρχές, συνέβαλλε και  συνεχίζει να συμβάλλει αποτελεσματικά στην πρόληψη και την αντιμετώπιση κάθε σοβαρού προβλήματος που αφορά σε παιδί θύμα, όπως είναι η κακοποίηση, η παραμέληση, η εξαφάνιση, η εκμετάλλευση,  ο διαδικτυακός εκφοβισμός, η αποτροπή αυτοκτονίας.

Επιπλέον, κατά την κρίσιμη αυτή περίοδο «Το Χαμόγελο του Παιδιού» συμμετέχει στη νέα Τηλεφωνική Γραμμή Ψυχοκοινωνικής Υποστήριξης 10306 για τον κορωνοίο. Μία πρωτοβουλία του Υπουργείου Υγείας και του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ).
Στη διάθεσή επίσης, των Γραμμών μας και με στόχο την εξασφάλιση της συνεχούς λειτουργίας τους και κάτω από έκτακτες συνθήκες κρίσης, «Το Χαμόγελο του Παιδιού» διαθέτει το Disaster Recovery Area στο Δ.Α.Α. Ελ. Βενιζέλος.

«Το Χαμόγελο του Παιδιού» ως εμπιστευμένος συνεργάτης της Facebook (trusted NGO partner) αξιοποιεί τις καινοτόμες τεχνολογίες χάρη στην υποστήριξη και τη συνεργασία διεθνών φορέων και εταιρειών τεχνολογίας και τηλεφωνίας στην Ελλάδα που προσφέρουν δωρεάν τις υπηρεσίες τους με σκοπό την ολιστική υποστήριξη όλων των παιδιών που χρειάζονται βοήθεια. Άμεσα στη διάθεση των παιδιών, ενηλίκων, γονέων/κηδεμόνων και εκπαιδευτικών, θα τεθεί:

● Chat Application της Γραμμής SOS 1056, με το οποίο θα μπορούν παιδιά να επικοινωνούν με τους Ψυχολόγους και Κοινωνικούς Λειτουργούς της Γραμμής. Το Chat App της Γραμμής SOS 1056 υλοποιείται με την ευγενική υποστήριξη της Γενικής Διεύθυνσης Πληροφορικής της ΕΤΕ.

Στατιστικά στοιχεία από «Το Χαμόγελο του Παιδιού» (2019):

Η «Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή για τα Παιδιά SOS 1056»:
● δέχθηκε 272.453 τηλεφωνικές κλήσεις με το 34,1% να αφορά σε καταγγελίες για παιδιά που διέτρεχαν κίνδυνο
● δέχθηκε 825 καταγγελίες σοβαρών περιστατικών κακοποίησης παιδιών και αφορούσαν στο σύνολό τους 1.622 παιδιά, πραγματοποίησε 167 επιτόπιες παρεμβάσεις για 244 παιδιά που διέτρεχαν άμεσο κίνδυνο. Το 34% αυτών των παιδιών είχαν ανάγκη άμεσης απομάκρυνσης από το οικογενειακό τους περιβάλλον.
Η «Ευρωπαϊκή Γραμμή για τα Εξαφανισμένα παιδιά 116000»:
● δέχθηκε 9.352 τηλεφωνικές κλήσεις.
● δέχθηκε 129 αιτήματα για υποστήριξη ερευνών αναζήτησης εξαφανισμένων παιδιών και από σύνολο αυτών βρέθηκαν τα 108
Η «Ευρωπαϊκή Γραμμή Υποστήριξης Παιδιών και Εφήβων 116111»:
● δέχθηκε 7.991 τηλεφωνικές κλήσεις
● παρείχε υπηρεσίες συμβουλευτικής για θέματα ανηλίκων σε 5.048 άτομα.

Σε παγκόσμιο επίπεδο:
● Κάθε χρόνο οι τηλεφωνικές γραμμές απαντούν σε περίπου 20 εκατομμύρια επαφές που γίνονται από παιδιά και νέους σε παγκόσμιο επίπεδο
● Οι τηλεφωνικές γραμμές ακούν τα παιδιά, κάνουν παραπομπές, παρέχουν συμβουλευτικές υπηρεσίες και οποιαδήποτε άλλη υπηρεσία είναι απαραίτητη για τα παιδιά που έχουν ανάγκη.