Σύμφωνα με τα αποτελέσματα μιας σημαντικής παγκόσμιας μελέτης για την υγεία που δημοσιεύτηκε στο The Lancet, ένα παιδί που γεννήθηκε σήμερα στην Ιαπωνία, αναμένεται να απολαύσει μακροβιότερη και καλύτερης ποιότητας ζωή.

Ενώ τα επίπεδα παιδικής παχυσαρκίας και οι επιπτώσεις του διαβήτη κερδίζουν έδαφος σε όλο τον κόσμο, τα επίπεδα παιδικής παχυσαρκίας στην Ιαπωνία είναι σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα και στην πραγματικότητα έχουν μειωθεί συνολικά τα τελευταία χρόνια. Ποια είναι τα μυστικά τους;

Τα οικογενειακά γεύματα είναι πιο ικανοποιητικά

Το φαγητό σε ιαπωνικό στιλ είναι πολύ χορταστικό καθώς προσφέρει ένα πακέτο θρεπτικών ουσιών υψηλής ποιότητας. Όταν χορταίνετε με αυτά που χρειάζεται ο οργανισμός σας, θα σας πιάνει λιγότερη λαιμαργία για κακής ποιότητας φαγητό. Αλλά δεν χρειάζεται να τρώτε φύκια, σούσι και tofu για να είστε εσείς και το παιδί σας υγιείς - απλώς στρέψτε τις διατροφικές οικογενειακές συνήθειες σε μια πιο υγιή κατεύθυνση. Σερβίρετε περισσότερα φυτικά τρόφιμα όπως φρούτα, λαχανικά, φασόλια, δημητριακά ολικής αλέσεως και υγιεινά λιπαρά, όπως ωμέγα 3 και λιγότερο επεξεργασμένα τρόφιμα χωρίς προστιθέμενα σάκχαρα και αλάτι. Αυτό το πρότυπο τροφίμων είναι σχετικά χαμηλό σε θερμίδες, υψηλό σε θρεπτικά συστατικά.

Ένα μυστικό: Το βασικό γεύμα της Ιαπωνίας είναι το ρύζι. Το τρώνε πολύ περισσότερο από ό,τι τρώνε το ψωμί ή τα ζυμαρικά. Το πλεονέκτημα του ρυζιού, κατά προτίμηση του αναποφλοίωτου, ή του haiga (δηλαδή) μερικώς λευκασμένου ρυζιού, είναι ότι είναι πλούσιο σε νερό όταν μαγειρεύεται, αφράτο και έχει πολύ λιγότερες θερμίδες σε θέμα όγκου, από ό,τι το ψωμί.

Γίνετε ευέλικτοι σχετικά με τους περιορισμούς

Ενθαρρύνετε το παιδί σας να απολαμβάνει περιστασιακά λιχουδιές και σνακ-αλλά στις σωστές ποσότητες και συχνότητες, οι οποίες είναι πολύ μικρότερες και λιγότερο συχνές στην Ιαπωνία από αυτές που είναι τυπικές στη Δύση. Ο διατροφολόγος Tomomi Takahashi του νηπιαγωγείου Kaji Sakura στο Hokkaido, παρέχει εξαιρετικές συμβουλές για όλους τους γονείς. "Δεν χρειάζεται να προσπαθήσετε τόσο σκληρά", λέει. "Έχετε μια χαλαρή στάση, έτσι ώστε το παιδί σας να μπορεί να χαλαρώσει και να τρώει άνετα. Δείξτε στο παιδί σας ότι σας αρέσει να τρώτε και ότι το φαγητό γενικά είναι κάτι όμορφο».

Ο διατροφολόγος τονίζει τη σημασία του να τρώτε μαζί. Οι έρευνες δείχνουν ότι οι γονείς θα πρέπει να χαλαρώσουν με τις διατροφικές συνήθειες των παιδιών τους, να περιορίζουν το άγχος στο τι και πότε θα φάνε και να απολαμβάνουν όλοι μαζί το φαγητό σαν οικογένεια.

Ενθαρρύνετε το παιδί σας να εξερευνήσει νέα τρόφιμα

Όσο νωρίτερα συστήσετε νέες γεύσεις και τροφές στα παιδιά σας τόσο το καλύτερο για εκείνα. Οι καλές συνήθειες για μια υγιεινή διατροφή θα ξεκινήσουν από την παιδική ηλικία. Όταν το παιδί έχει πολλές ευκαιρίες να δοκιμάσει νέα τρόφιμα είναι πιο πιθανό να δοκιμάσει περισσότερες τροφές. Αυτή η ιδέα μπορεί να σας εμπνεύσει να συνεχίσετε να δελεάζετε τα παιδιά σας με νέες γεύσεις και με την πάροδο του χρόνου, επειδή η γεύση τους μπορεί να ωριμάσει, θα επεκταθούν διατροφικά και θα αλλάζουν συνεχώς προτιμήσεις καθώς μεγαλώνουν - μέχρι την ενηλικίωση. Τα βρέφη μπορεί να χρειάζονται μόνο μία έκθεση σε ένα νέο φαγητό για να αυξήσουν απότομα την κατανάλωσή τους. Τα παιδιά ηλικίας άνω των 2 ετών μπορεί να χρειαστούν αρκετά περισσότερα ερείσματα - μέχρι και 20 φορές. Επομένως, μην εγκαταλείπετε πολύ νωρίς. Συνεχίστε να προσφέρετε νέα τρόφιμα, ακόμη και μικρά δείγματα "γευσιγνωσίας".

Ξεκινήστε να τρώτε σε άλλα πιάτα

Μέχρι τώρα, οι περισσότεροι από εμάς γνωρίζουμε ότι το μέσο μέγεθος του σερβιρίσματος των εστιατορίων έχει αυξηθεί αισθητά τα τελευταία 20 χρόνια, προκαλώντας υπερβολική κατανάλωση. Πώς μπορείτε όμως κάνετε τις μερίδες πιο φυσιολογικές; Απλώς βάλτε τα μεγάλα σερβίτσια στα πάνω ντουλάπια (στο ψηλότερο ράφι δηλαδή) και σερβίρετε τα γεύματα σε μικρότερα πιάτα.

Η ιδέα της χρήσης μικρότερων πιάτων για να αποφευχθεί η υπερβολική κατανάλωση έχει  αποδειχθεί από διάφορους οργανισμούς σχετικούς με τη διατροφή. Η Jennifer Orlet Fisher, Διευθύντρια του Κέντρου Ερευνών για την Παχυσαρκία του Πανεπιστημίου Temple και του Εργαστηρίου για την Οικογένεια, διαπίστωσε ότι τα παιδιά τείνουν να βάζουν τεράστιες μερίδες στο πιάτο τους όταν αυτό είναι μικρό –σε αντίθεση με τους γονείς και τους παππούδες.

Καλέστε τα να μαγειρέψουν μαζί σας

Η ιδέα του να συμμετέχουν τα παιδιά στο μαγείρεμα ως tip για καλύτερη διατροφή, υποστηρίχθηκε από μια μελέτη σε μια ομάδα παιδιών ηλικίας 6-10 ετών που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Appetite του Αυγούστου του 2014. Η μελέτη αναφέρει ότι η συμμετοχή των παιδιών στην προετοιμασία υγιεινών και ισορροπημένων γευμάτων μπορεί να αποτελέσει πολύτιμη στρατηγική για τη βελτίωση της διατροφής τους.

Γίνετε και λίγο αυστηροί

Η αυστηρή ανατροφή, που ξεκίνησε σαν τρόπος ανατροφής στις αρχές της δεκαετίας του 1960 από την ψυχολόγο Diana Baumrind, είναι ένας εύκολος και αποτελεσματικός τρόπος για να γίνετε ο αρχηγός που χρειάζονται τα παιδιά σας χωρίς να καταφεύγετε σε φράσεις όπως «γιατί το είπα», μια πρόταση δηλαδή που μπορεί να κλονίσει την εμπιστοσύνη τους. Με αυτόν τον τρόπο ανατροφής, καθορίζετε εσείς τις κατευθυντήριες γραμμές και κανόνες που τα παιδιά σας πρέπει να ακολουθήσουν. Θα ακούτε τι έχουν να σας ρωτήσουν και θα προσεγγίσετε στρατηγικά τον τρόπο που θα τα πειθαρχήσετε. Είστε σθεναρός, αλλά όχι αδιάκριτος και απόλυτος. Είστε υποστηρικτικός με τον τρόπο σας, αλλά δεν βάζετε τιμωρίες.