Ο εθισμός στα ψώνια εξελίσσεται πλέον σε μάστιγα και οι εθισμένοι χρειάζονται άμεση υποστήριξη. Όπως μάλιστα υποστηρίζουν οι ειδικοί, το κλειδί για την αντιμετώπιση του εθισμού είναι να τονωθεί η αυτοεκτίμηση εκείνων που σαρώνουν με το πέρασμά τους τα καταστήματα. 

Σύμφωνα με έρευνες που έχουν γίνει, ένας στους 10 καταναλωτές στις πλούσιες δυτικές χώρες είναι εθισμένος στα ψώνια, σε μικρό ή σε μεγαλύτερο βαθμό. Oniomania, είναι ο επιστημονικός όρος για την «παθολογική εξάρτηση από τις αγορές. Για πρώτη φορά, πριν από έναν αιώνα, ο ψυχίατρος από την Λειψία, Emil Kraeplin, έγραψε μια επιστημονική πραγματεία για τους ανθρώπους που απλά δεν μπορούσαν να αντισταθούν στον πειρασμό να αγοράσουν αρκετά πράγματα προκειμένου να αισθανθούν καλύτερα.

Ο εθισμός αυτός έχει εξελιχθεί σε πρόβλημα παγκοσμίων διαστάσεων με πολλαπλές επιπτώσεις τόσο στην κοινωνική όσο και στην οικονομική ζωή των ανθρώπων που τον εμφανίζουν. Μάλιστα, πολλοί ειδικοί υποστηρίζουν ότι η τεράστια έκταση του προβλήματος επιβάλλει να ληφθεί σοβαρά υπόψη από τους επαγγελματίες της υγείας αλλά και από τις ασφαλιστικές εταιρίες που προσφέρουν προγράμματα υγείας.

Ερευνητές ψυχίατροι από το Πανεπιστήμιο της Βόρειας Ντακότα στις ΗΠΑ, πραγματοποίησαν μια μελέτη διάρκειας τεσσάρων ετών με 51 γυναίκες και εννέα άνδρες μεταξύ των ηλικιών 20 και 61, οι οποίοι είχαν αυτή την εξάρτηση. Διαπιστώθηκε ότι και οι 60 άνθρωποι που συμμετείχαν στην έρευνα αισθάνθηκαν μια ακατανίκητη παρόρμηση να βγουν έξω και να αγοράσουν πράγματα, ανεξάρτητα από το εάν πράγματι τα χρειάζονταν. Αγόραζαν ακόμα και αντικείμενα που δεν ήθελαν.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν επίσης, ότι ο εθισμός αυτός είναι ανεξάρτητος από τα κοινωνικά επίπεδα και το εισόδημα. Οι "τοξικομανείς" των αγορών τείνουν να έχουν προβλήματα χαμηλής αυτοεκτίμησης. Διαπιστώθηκε μάλιστα ότι όπως και με την υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ έτσι και τα εξαρτημένα άτομα από τα ψώνια νιώθουν συμπτώματα hangover μετά από μία ‘’υπερβολική’’ βόλτα στα μαγαζιά. Επίσης διαπίστωσαν ότι ο εθισμός των αγορών είναι περισσότερο διαδεδομένος στις γυναίκες, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι οι άνδρες υστερούν.

"Οι γυναίκες αγοράζουν αρκετά πράγματα για τον εαυτό τους ή για τους άλλους, όπως ρούχα, παπούτσια, κοσμήματα, τρόφιμα», λέει υπεύθυνος της έρευνας. «Οι άνδρες που είναι εθισμένοι έχουν τη δική τους ατζέντα αγορών που περιλαμβάνει εκτός των άλλων αντικείμενα για τον εξοπλισμό του αυτοκινήτου ή αθλητικά είδη, ηλεκτρικά εργαλεία και συσκευές οικιακής χρήσης. Τα περισσότερα από αυτά μένουν στις συσκευασίες τους και δεν χρησιμοποιούνται ποτέ ".

Ειδικοί υποστηρίζουν ότι οι εθισμένοι των αγορών σπάνια απολαμβάνουν τα πράγματα που αγοράζουν επειδή αισθάνονται ένοχοι μετά. Συχνά, όταν γυρίσουν στο σπίτι διαπιστώνουν ότι έχουν αγοράσει ακόμα και παρόμοια αντικείμενα π.χ τα ίδια παπούτσια, αλλά σε διαφορετικά χρώματα.

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι η θεραπεία θα πρέπει να βασίζεται στη βελτίωση της ψυχολογικής αυτοεκτίμηση του ασθενούς. Το πρώτο βήμα, φυσικά, για τον εθισμένο είναι να παραδεχτεί ότι αυτός ή αυτή, έχει πρόβλημα και να αποφασίσει ότι ήρθε η ώρα να κάνει κάτι για να το αντιμετωπίσει.

premium.paratiritis

Ειδήσεις υγείας σήμερα
ΕΟΔΥ: Χωρίς νέες διασωληνώσεις - 4 θάνατοι ασθενών με CoViD
Απαιτητική για τον εγκέφαλο δουλειά μειώνει τον κίνδυνο ελαφράς νοητικής εξασθένησης μετά τα 70
'Ερευνα στην Ευρώπη για το παράνομο εμπόριο και τη φορολόγηση των προϊόντων καπνού και νικοτίνης