Περίθαλψη & Ασφάλιση

Τέμπη, 1 χρόνο μετά: Το καθηλωτικό "κατηγορώ" μίας μητέρας που ζητά απαντήσεις

Η πλήρης απουσία συστημάτων ασφαλείας, το μπάζωμα, το άγνωστο φορτίο του εμπορικού τρένου, η εξεταστική. Τα αμείλικτα ερωτήματα της μητέρας μιας αδικοχαμένης φοιτήτριας.


Τρίτη, 27 Φεβρουαρίου 2024, 08:00

Βασίλης Ιγνατιάδης
Ανταποκριτής στη Θεσσαλονίκη

Η 22χρονη Αγάπη Τσακλίδου, που φοιτούσε στο Τμήμα Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών του ΑΠΘ, ήταν μία από τους 16 φοιτητές και φοιτήτριες των τριών ΑΕΙ της Θεσσαλονίκης (13 από το ΑΠΘ, 2 από το ΠΑ.ΜΑΚ. και 1 από το ΔΙ.ΠΑ.Ε.) που χάθηκαν στα Τέμπη στις 28 Οκτωβρίου του 2023.

Ένα χρόνο μετά, η μητέρα της αδικοχαμένης φοιτήτριας, Ελένη Βασάρα (φωτογραφία πάνω), που διδάσκει ως ΕΔΙΠ στο Τμήμα Βιολογίας, καθήλωσε το ακροατήριο, μιλώντας σε εκδήλωση των συλλόγων διδασκόντων και εργαζομένων των τριών πανεπιστημίων. Μέσα από ένα πλήρες χρονολόγιο γεγονότων, αποφάσεων, ενεργειών και παραλείψεων, έθεσε αμείλικτα ερωτήματα για τα οποία ζητούν απαντήσεις η ίδια, οι συγγενείς των υπόλοιπων θυμάτων της τραγωδίας και το σύνολο της κοινωνίας.

"Έχω χρέος και στόχο ζωής να μιλήσω εξ ονόματος της Αγάπης, και να αγωνίζομαι με όλες μου τις δυνάμεις, όπως θα ήθελε και η Αγάπη", τόνισε εισαγωγικά, προσθέτοντας πως στόχος είναι η αποκάλυψη κάθε πραγματικής πτυχής του συμβάντος, η αποκάλυψη των υπαιτίων όσο ψηλά κι αν βρίσκονται και η παραδειγματική τιμωρία τους, ώστε να μην ξανασυμβεί κάτι παρόμοιο.

Εκατοντάδες συμμετέχοντες στην εκδήλωση μετέβησαν στη συνέχεια στο μνημείο των θυμάτων, έξω από τη Φιλοσοφική Σχολή, όπου κατέθεσαν λουλούδια και την υπόσχεσή τους ότι δεν θα ξεχάσουν.

Προδιαγεγραμμένο έγκλημα

Η κ. Βασάρα έκανε λόγο για ένα προδιαγεγραμμένο έγκλημα με 57 νεκρούς και περιέγραψε την άθλια κατάσταση του σιδηροδρόμου, που ήταν γνωστή σε όλους τους υπεύθυνους, αλλά εκείνοι εσκεμμένα παραπληροφορούσαν όπως είπε, επιτρέποντας να κυκλοφορούν ακόμη και διαφημιστικά με φωτογραφίες από την τηλεδιοίκηση της Ρώμης.

Απαρίθμησε μία προς μία τις ενέργειες και επιστολές εργαζόμενων και ανώτερων στελεχών που προειδοποιούσαν για σοβαρά κενά ασφαλείας, αναφέρθηκε στην περίφημη σύμβαση 717 που πήρε παράταση 16 φορές, αλλά και στις δηλώσεις του τότε υπουργού Μεταφορών Κώστα Καραμανλή, ο οποίος μόλις 8 μέρες πριν το δυστύχημα χαρακτήριζε ως ντροπή να μιλά κανείς για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων.

"Το ‘ανθρώπινο λάθος’ ήταν αναμενόμενο να συμβεί από στιγμή σε στιγμή", τόνισε και εξήγησε πώς θα μπορούσε να έχει αποτραπεί η σύγκρουση του Intercity 62 με την εμπορική αμαξοστοιχία, αν λειτουργούσε έστω ένα από τα συστήματα ασφαλείας:

Σχολιάζοντας στην επιχειρηματολογία ότι συμβαίνουν δυστυχήματα ακόμη και στις χώρες που διαθέτουν συστήματα ασφαλείας, που ακούστηκε στην Εξεταστική Επιτροπή, τη χαρακτήρισε "αφελή όταν ακούγεται σε ένα καφενείο, αλλά επικίνδυνη για την κοινωνία όταν ακούγεται από υπουργούς".

Το βιαστικό μπάζωμα

Έξι δέκατα του δευτερολέπτου μετά τη σύγκρουση ακολούθησε ανάφλεξη άγνωστης καύσιμης ύλης, η οποία εκδηλώθηκε με τη μορφή μπάλας φωτιάς, διαμέτρου περίπου 80 μέτρων. Στα πρώτα δευτερόλεπτα έγιναν τρεις διαδοχικές εκρήξεις. Η φωτιά έκαιγε τουλάχιστον 2,5 ώρες και απανθρακώθηκαν 30 επιβάτες. "Πόσα από τα θύματα κάηκαν, τραυματισμένα μεν, αλλά ζωντανα; Πόσα θα είχαν σωθεί αν δεν υπήρχε η φωτιά;", διερωτήθηκε η κ. Βασάρα.

Η ίδια περιέγραψε ως "εγκληματική αλλοίωση του τόπου του δυστυχήματος", όσα ακολούθησαν, χωρίς καμία εισαγγελική εντολή: Την απομάκρυνση των συντριμμιών και των βαγονιών με εντολή του περιφερειάρχη, Κώστα Αγοραστού, την απομάκρυνση του επιφανειακού χώματος και την κάλυψη του τόπου με κροκάλα, χαλίκι, άσφαλτο και πίσσα.

"Το μπάζωμα είχε ολοκληρωθεί μόλις μια εβδομάδα μετά", παρατήρησε και έκανε λόγο για τρεις διαστάσεις του γεγονότος:

Τον Μάιο, πραγματογνώμονας διορισμένος από οικογένειες θυμάτων, εντόπισε στο Κουλούρι, όπου είχε μεταφερθεί το χώμα, τμήμα γνάθου, που ταυτοποιήθηκε ότι ανήκε σε έναν από τους δύο μετανάστες θύματα της τραγωδίας. "Η μανούλα του μετανάστη είναι στο Μπαγκλαντές", σχολίασε.

Τομ Νοέμβριο, 9 μήνες μετά, ειδικά εκπαιδευμένα σκυλιά εντόπισαν DNA (υπολείμματα ιστών, θραύσματα από οστά, τρίχες κ.ά.). "Η ταυτοποίηση ολοκληρώθηκε χωρίς να ανακοινωθεί κάτι".

Το ύποπτο φορτίο της εμπορικής

Η χημική ανάλυση δειγμάτων εδάφους από το Γενικό Χημείο του Κράτους, που έγινε 4 εβδομάδες μετά το δυστύχημα και τα αποτελέσματά της ανακοινώθηκαν τον Ιούλιο, ανίχνευσε ξυλόλιο, μια ουσία που χρησιμοποιείται ως διαλύτης και μεταξύ των άλλων στο λαθρεμπόριο καυσίμων για τη νόθευση της βενζίνης.

Τα βίντεο της εμπορικής αμαξοστοιχίας κατά τη διαδρομή της από τη Θεσσαλονίκη ζητήθηκαν από τον εφέτη ανακριτή στα τέλη Μαϊου, αλλά είχαν σβηστεί 15 μέρες μετά το δυστύχημα, όπως ορίζεται από τη Αρχή Προστασίας Προσωπικών δεδομένων. Από τους σκληρούς δίσκους όπου εγγράφονται τα βίντεο, που κατασχέθηκαν τον Αύγουστο και στάλθηκαν για ανάκτηση, δεν προέκυψαν σημαντικά αξιοποιήσιμα καρέ. Το αίτημα για αποστολή σε ειδικό εργαστήριο στον Καναδά απορρίφθηκε

"Το θέμα της έκρηξης και του πιθανού παράνομου και εύφλεκτου φορτίου της εμπορικής δεν έχει διερευνηθεί επαρκώς", ανέφερε η κ. Βασάρα.

Αναφερόμενη στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής, η ίδια μίλησε για συστηματική προσπάθεια της κυβερνητικής πλειοψηφίας να μεταφέρει τις ευθύνες αποκλειστικά στο λεγόμενο ανθρώπινο λάθος.



ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΜΠΕΙΤΕ ΣΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

Loading ...
Προσθήκη Σχολίου

ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΟ IATRONET.GR

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας


Εμείς και οι συνεργάτες μας χρησιμοποιούμε τεχνολογίες, όπως cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως διευθύνσεις IP και αναγνωριστικά cookies, για να προσαρμόζουμε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας, για να μετρήσουμε την απόδοση των διαφημίσεων και του περιεχομένου και για να αποκτήσουμε εις βάθος γνώση του κοινού που είδε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο. Κάντε κλικ παρακάτω για να συμφωνήσετε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας και την επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων για αυτούς τους σκοπούς. Μπορείτε να αλλάξετε γνώμη και να αλλάξετε τις επιλογές της συγκατάθεσής σας ανά πάσα στιγμή επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο.

Πολιτική Cookies
& Προστασία Προσωπικών Δεδομένων