Υγεία

Περιορίστε το άγχος των πανελληνίων εξετάσεων

Οι πανελλαδικές εξετάσεις πλησιάζουν, η αγωνία και το άγχος τόσο των μαθητών όσο και των γονιών κορυφώνεται. Συμβουλές για μείωση του άγχους.

Παρασκευή, 18 Μαΐου 2012

Γράφει η Αποστολία Ντέκοβα, Κλινική Ψυχολόγος

Οι πανελλαδικές εξετάσεις πλησιάζουν, η αγωνία και το άγχος τόσο των μαθητών όσο και των γονιών κορυφώνεται. Το άγχος των εισαγωγικών εξετάσεων όταν βρίσκεται σε φυσιολογικά επίπεδα είναι λειτουργικό και δημιουργικό, βοηθά στην επίτευξη υψηλών επιδόσεων και παρέχει τη δυνατότητα στα νεαρά άτομα να αναπτύξουν αμυντικούς μηχανισμούς, οι οποίοι θα τους είναι απαραίτητοι προκειμένου να μπορέσουν να αντέξουν σε μελλοντικές καταστάσεις.

Όταν όμως το άγχος παίρνει ανεξέλεγκτες διαστάσεις γίνεται δυσλειτουργικό, έχει επιπτώσεις στην ψυχική υγεία του μαθητή και αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για την επιτυχία των εξετάσεων. Συνήθως το υπερβολικό άγχος κατακλύζει άτομα τα οποία είτε έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση και αδυνατούν να αντεπεξέλθουν υπό συνθήκες πίεσης είτε άτομα τα οποία δεν επιθυμούν να απογοητεύσουν τον οικογενειακό τους και το κοινωνικό τους περίγυρο.

Το άγχος μεγιστοποιείται όταν ο υποψήφιος και ιδιαίτερα η οικογένειά του ταυτίζουν την επιτυχία σε κάποιο ανώτατο ίδρυμα ως προσωπική και αργότερα επαγγελματική καταξίωση και ευτυχία, ενώ η αποτυχία ως καταστροφή για τη μελλοντική πορεία του εφήβου.

Γι’ αυτό το λόγο η αποτυχία αποτελεί μέγιστο πλήγμα στην αυτοεκτίμηση και αυτοεικόνα του εφήβου. Ο ρόλος των γονέων είναι καθοριστικός για τη διόγκωση του άγχους του υποψηφίου. Οι γονείς συχνά χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τις προτιμήσεις και τις δυνατότητες τους του παιδιού τους έχουν υπερβολικές προσδοκίες από εκείνο, με αποτέλεσμα να το επιβαρύνουν συναισθηματικά και να το παρεμποδίζουν να αποδώσει το μέγιστο δυνατό.

Το άγχος εκδηλώνεται με διαφορετικό τρόπο σε κάθε άτομο και μπορεί να επηρεάσει διάφορους τομείς:συναισθηματικό, γνωστικό και σωματικό. Σε συναισθηματικό επίπεδο ο υποψήφιος μπορεί να γίνει ευερέθιστος με τον περίγυρό του, να κάνει αρνητικές σκέψεις για την έκβαση των τελικών εξετάσεων (δεν θα τα καταφέρω, δεν ξέρω τίποτα, δεν έχω διαβάσει αρκετά κ.α) είτε να παραιτηθεί από το διάβασμα και γενικότερα από τους στόχους του.

Το άγχος όταν γίνεται υπερβολικό μπορεί να επηρεάσει τις γνωστικές λειτουργίες του υποψηφίου όπως τη μνήμη, την προσοχή, τη σκέψη του, με αποτέλεσμα να μειώνεται η αποδοτικότητά του, καθώς και οι ικανότητες της οργάνωσης και προγραμματισμού.

Σε οργανικό επίπεδο μπορεί να δημιουργήσει διαφόρων ειδών συμπτώματα όπως πονοκεφάλους, ταχυπαλμίες, δύσπνοια , τρέμουλο στα χέρια, ναυτία, εξάψεις, αϋπνία ή διαταραχές ύπνου, διαταραχές διατροφής κ.α που μπορούν να είναι είτε μακροπρόθεσμα όπως καθ’ ολη τη διάρκεια της σχολικής περιόδου είτε βραχυπρόθεσμα κατά τη διάρκεια διεξαγωγή των πανελλήνιων εξετάσεων.

Συμβουλές για τους υποψηφίους

Συμβουλές για τους γονείς



ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΜΠΕΙΤΕ ΣΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

Loading ...
Προσθήκη Σχολίου

ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΟ IATRONET.GR

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας


Εμείς και οι συνεργάτες μας χρησιμοποιούμε τεχνολογίες, όπως cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως διευθύνσεις IP και αναγνωριστικά cookies, για να προσαρμόζουμε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας, για να μετρήσουμε την απόδοση των διαφημίσεων και του περιεχομένου και για να αποκτήσουμε εις βάθος γνώση του κοινού που είδε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο. Κάντε κλικ παρακάτω για να συμφωνήσετε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας και την επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων για αυτούς τους σκοπούς. Μπορείτε να αλλάξετε γνώμη και να αλλάξετε τις επιλογές της συγκατάθεσής σας ανά πάσα στιγμή επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο.

Πολιτική Cookies
& Προστασία Προσωπικών Δεδομένων