Για μερικούς ασθενείς με ψωρίαση - ένα αυτοάνοσο νόσημα που προκαλεί ξηροδερμία, φαγούρα αλλά και "νιφάδες" νεκρού δέρματος να πέφτουν - η διατροφή μπορεί να παίξει ρόλο στην καλύτερη διαχείριση των συμπτωμάτων.

Για ορισμένους ασθενείς αρκεί ο περιορισμός των θερμίδων, ενώ σε άλλους δείχνει να λειτουργεί μια διατροφή χωρίς γλουτένη. Παρ' όλα αυτά, δεν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη διατροφή που να συστήνεται από ειδικούς για την ψωρίαση, και οι συμβουλές που θα διαβάσετε παρακάτω μπορεί ή μπορεί να μην δουλέψουν για εσάς.

Αξίζει, όμως, να πειραματιστείτε και να δείτε τι μπορεί να σας βοηθά, καθώς θα βελτιωθεί η ποιότητα ζωής σας, και ο οργανισμός σας θα είναι πιο προστατευμένος απέναντι στις απειλές.

 Προφανώς, η ιατρική παρακολούθηση και οποιαδήποτε θεραπεία σάς προτείνει ο γιατρός σας είναι η προτεραιότητα, και η διατροφή πρέπει να παίζει συμπληρωματικό ρόλο στην διαχείριση της ασθένειάς σας.

Αν είστε υπέρβαροι ή παχύσαρκοι, το να χάσετε βάρος μπορεί να σας βοηθήσει αρκετά να ανακουφιστείτε από τα συμπτώματά σας. Το περιττό λίπος προκαλεί περισσότερη φλεγμονή στον οργανισμό, με αποτέλεσμα και η ψωρίαση να βρίσκεται πιο συχνά σε έξαρση. Μια ισορροπημένη διατροφή με λιγότερες θερμίδες, σε συνδυασμό με άσκηση, θα σας βοηθήσει να χάσετε το περιττό λίπος. Η παχυσαρκία δεν θεωρείται αιτία για να προκληθεί ψωρίαση, αλλά είναι σίγουρα ένας παράγοντας που μπορεί να την επιδεινώσει.

 Μία μελέτη του 2014 που δημοσιεύθηκε στο British Journal of Dermatology συνέκρινε τα αποτελέσματα ανάμεσα σε δύο ομάδες ασθενών με ψωρίαση που ήταν ιδιαίτερα ανθεκτική στην θεραπεία. Η πρώτη ομάδα ακολουθούσε ένα πρόγραμμα δίαιτας και γυμναστικής, ενώ η δεύτερη ομάδα συμβουλευτική θεραπεία όσον αφορά την σημασία του αδυνατίσματος για τον καλύτερο έλεγχο της ψωρίασης. Και οι δύο ομάδες είδαν τα συμπτώματά τους να μειώνονται, η πρώτη ομάδα κατά 48%, ενώ η δεύτερη κατά 25,5%.

 Αξίζει να αναφερθεί, πάντως, ότι μια δίαιτα μειωμένων θερμίδων σε ασθενείς που ήδη ακολουθούσαν υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή δεν φαίνεται να έχει αποτέλεσμα.

 Μια άλλη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Journal of the American Academy of Dermatology έδειξε ότι για ορισμένους ασθενείς ήταν ωφέλιμη μια διατροφή χωρίς γλουτένη. Βέβαια, αυτό ακόμα δεν έχει κατανοηθεί πλήρως, και όπως ήταν λογικό τα αποτελέσματα ήταν καλύτερα για ασθενείς που παράλληλα είχαν ευαισθησία στην γλουτένη.

Σε κάθε περίπτωση, είναι μια πιθανότητα που αξίζει να αναφέρετε στον γιατρό σας, και μετά να του μιλήσετε για πιθανά συμπτώματα που θα μπορούσαν να σχετίζονται με ευαισθησία στην γλουτένη, όπως διάρροια, πρήξιμο, κόπωση και πόνοι στην κοιλιά. Αν δεν πάσχετε από κοιλιοκάκη ή ευαισθησία στην γλουτένη, δεν υπάρχουν στοιχεία που δείχνουν ότι το να κόψετε την γλουτένη από την διατροφή σας θα έχει κάποιο όφελος για εσάς.

 Άλλοι ειδικοί προτείνουν την χορήγηση συμπληρωμάτων βιταμίνης D, σεληνίου, ιχθυέλαιου και βιταμίνης Β12. Αυτά τα θρεπτικά συστατικά βοηθούν γενικότερα στην καλύτερη υγεία του δέρματός μας. Οι μελέτες δεν έχουν δείξει πως τα συμπληρώματα βιταμίνης D μπορούν να βοηθήσουν αν δεν υπάρχει ήδη έλλειψή της. Όσον αφορά τα λιπαρά ω-3 που βρίσκουμε στο ιχθυέλαιο, υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι μπορούν να βοηθήσουν, αλλά όχι σε μεγάλο βαθμό - αφήνοντας ανεπηρέαστα, για παράδειγμα, συμπτώματα όπως η φαγούρα.

Το σελήνιο και η βιταμίνη Β12 μέχρι στιγμής έχουν δείξει πολύ αντικρουόμενα στοιχεία για το αν βοηθούν ή όχι, συνεπώς χρειάζονται περισσότερες έρευνες. Σε κάθε περίπτωση, δεν θα ήταν σωστό να προχωρήσετε στην λήψη κάποιου διατροφικού συμπληρώματος χωρίς να έχετε συμβουλευτεί πρώτα τον γιατρό σας.

 Τα περισσότερα στοιχεία γύρω από την διατροφή και την ψωρίαση δείχνουν ότι η βοήθεια έρχεται όταν αντιμετωπίζονται οι άλλες πιθανές παθήσεις που υπάρχουν και μπορούν να επιδεινώσουν τα συμπτώματα. Για παράδειγμα, αν διαχειριστείτε την παχυσαρκία, το μεταβολικό σύνδρομο, την υπέρταση, την αθηροσκλήρωση ή τον διαβήτη, τότε τα συμπτώματα της ψωρίασής σας πιθανότατα θα μειωθούν.

Η αποφυγή επεξεργασμένων τροφών, καθώς και τροφών πλούσιων σε ζάχαρη, αλάτι και κορεσμένα λιπαρά είναι ένα πολύ καλό ξεκίνημα για κάθε υγιεινή διατροφή. Φροντίστε τα πιάτα σας να είναι πλούσια σε φρούτα και λαχανικά, για να λαμβάνετε θρεπτικά συστατικά με αντιοξειδωτική και αντιφλεγμονώδη δράση. Και πάλι, όμως, αυτή η δράση δεν είναι γνωστό αν μπορεί να επηρεάσει απευθείας την ψωρίαση ή με το να βελτιώνει την γενικότερη κατάσταση της υγείας μας.

 Αν αποφασίσετε να ψάξετε, λοιπόν, κάποια διατροφή που να υπόσχεται πως έχει άμεσα αποτελέσματα για την ψωρίαση, θα λέγαμε να φροντίσετε να συνεργαστείτε με έναν διατροφολόγο που θα σας συμβουλεύει, καθώς και με τον γιατρό σας... αλλά και να κρατήσετε πάντα μια αίσθηση καχυποψίας για το πόσο "άμεσα" είναι όντως αυτά τα αποτελέσματα.

 Επίσης, αν χρειαστεί να κάνετε αλλαγές στην διατροφή σας για να κρατάτε την ψωρίασή σας υπό έλεγχο - αν, για παράδειγμα, ανακαλύψετε ότι κάποια τροφή έχει όντως αρνητική επίδραση πάνω σας - θα πρέπει να ανακαλύψετε αν είναι αλλαγές που χρειάζεται να κάνετε όσο η ψωρίαση βρίσκεται σε έξαρση, ή αν θα πρέπει να είναι μόνιμες. Ως γενικό κανόνα, οι περισσότεροι ειδικοί προτείνουν να αποφεύγετε καφέ, αλκοόλ και τροφές με πολλή ζάχαρη όταν τα συμπτώματά σας είναι σε έξαρση.

 Δώστε προσοχή σε τροφές που περιέχουν πολλές φυτικές ίνες, όπως τα δημητριακά ολικής άλεσης (κινόα, βρώμη, καστανό ρύζι) και τα πράσινα λαχανικά (σπανάκι, μπρόκολο), πηγές υψηλής ποιότητας πρωτεΐνης (στήθος κοτόπουλο, σολομός) και υγιεινά λιπαρά (αβοκάντο, λιναρόσπορος). Το κόκκινο κρέας είναι καλό να αποφεύγεται, καθώς περιέχει αρκετά κορεσμένα λιπαρά. Τα γαλακτοκομικά με πλήρη λιπαρά, επίσης, πιστεύεται ότι δεν βοηθούν, καθώς δεν είναι απαραίτητα σε μία δίαιτα για αδυνάτισμα.

 Είναι, επίσης, σημαντικό να προσέχετε τον τρόπο που μαγειρεύετε τα φαγητά σας. Ακόμα κι ένα στήθος κοτόπουλο, αν το τηγανίσετε, θα είναι ανθυγιεινό γεύμα, και πιθανότατα δεν θα σας βοηθήσει να ανακουφιστείτε από τα συμπτώματα. Το βράσιμο, το ψήσιμο με λίγο ελαιόλαδο, ο ατμός αλλά και το stir-fry είναι μέθοδοι μαγειρικής που περιορίζουν τον σχηματισμό περισσότερων λιπαρών και θερμίδων.

 Όταν αλλάζετε την διατροφή σας, ειδικά αν οι αλλαγές είναι μεγάλες, καλό είναι να μην είστε πολύ απότομοι, και να δίνετε στο σώμα σας χρόνο να συνηθίζει τα νέα δεδομένα. Αν, παρ' όλα αυτά, παρατηρήσετε συμπτώματα όπως δυσκοιλιότητα ή διάρροια, πιθανότατα θα υποχωρήσουν σύντομα, και μπορείτε να τα διαχειριστείτε αυξάνοντας ή περιορίζοντας τις φυτικές ίνες στα επόμενα γεύματά σας.

 Η γυμναστική, όπως είναι λογικό, παίζει πάντα μεγάλο ρόλο στην προσπάθειά μας να είμαστε πιο υγιείς και να προστατεύουμε τον οργανισμό μας.

- Τροφές που ενδέχεται να βοηθήσουν έναν ασθενή με ψωρίαση:

Φρέσκα φρούτα και λαχανικά, λιπαρά ψάρια, άλιπα πουλερικά, μπαχαρικά και βότανα, ξηροί καρποί και σπόροι, όσπρια, γιαούρτι και κεφίρ, ωμό ελαιόλαδο

- Τροφές που μπορούν να επιδεινώσουν τις φλεγμονές σε ασθενείς:

Ντομάτες, μελιτζάνες, πατάτες, επεξεργασμένες τροφές, γλυκά και προϊόντα ζύμης, κόκκινο κρέας, αυγά, γαλακτοκομικά, καφεΐνη, αλκοόλ, οστρακοειδή, εσπεριδοειδή φρούτα

 Η ψωρίαση μπορεί να γίνει ιδιαίτερα κουραστική, ενοχλητική και βαριά για την ψυχολογία ασθένεια. Και ειδικά αν χρειαστεί να κάνετε σημαντικές αλλαγές στην διατροφή σας, είναι λογικό να αισθάνεστε στρες.

Μιλήστε στα κοντινά σας άτομα ή σε κάποιον ειδικό για αυτές τις αλλαγές, και προσπαθήστε να έρθετε σε επαφή με άλλα άτομα που πάσχουν από ψωρίαση. Είναι πολύ χρήσιμο να έχουμε γύρω μας μια κοινότητα ανθρώπων που όχι μόνο μας στηρίζουν, αλλά μπορούν και να καταλάβουν ακριβώς τι περνάμε.